Voelt u ook die emotionele chantage van de Postcode Loterij?

Onderzoekers van de Universiteit van Tilburg laten er geen twijfel over bestaan: de Postcode Loterij chanteert mensen emotioneel. Ze maken de angst bij niet-deelnemers dat ze een miljoenenprijs mislopen zo groot, dat zij zich gedwongen voelen toch een lot te kopen.

Wat de onderzoekers vooral steekt, is dat de Postcode Loterij als enige loterij in Nederland niet alleen winnaars aanwijst, maar ook verliezers. Ook worden de prijzen met zoveel bombarie uitgedeeld, dat je er als niet-deelnemer onmogelijk omheen kunt.

Tweede-Kamerlid Klaas de Vries (PvdA) spreekt van een ‘ongewenste escalatie’ in de Volkskrant. ‘Ik ben het met de observatie van deze onderzoeker eens. Alle loterijen zeggen: u had miljonair kunnen zijn, maar de Postcodeloterij maakt een lange neus naar mensen die niet hebben meegespeeld. Dat ze die emotionele druk ook nog als selling point gebruiken, maakt het nog erger, dat gaat over de grens.’

Meerdere kamerleden twijfelen of de regering zou moeten ingrijpen. De Postcode Loterij spreekt juist ‘van onze kracht’. De methode wordt zelfs succesvol naar het buitenland geëxploiteerd.

Ikzelf heb geen lot, simpelweg omdat ik bij anderen zie dat ze maandelijks 12,50 euro kwijt zijn en incidenteel een tientje terugwinnen. Natuurlijk, zo werkt elke loterij. Ik heb gelukkig nog niet meegemaakt dat ze bij me in de straat kwamen strooien met cheques. Toch zou ik in dat geval niet alsnog een lot kopen; de kans dat ze terugkomen met veel geld is nihil. Maar zuur is het in zo’n geval wel.

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>