Jort Kelder met primetime debatprogramma Stelling van Nederland

Jort Kelder kennen we allemaal van de portretreeks Hoe Heurt het Eigenlijk en als opiniemaker bij bijvoorbeeld De Wereld Draait Door. En die laatste kwaliteit gaat hij gebruiken in het nieuwe programma De Stelling van Nederland, vanavond primetime te zien op NPO1. Het is een debatprogramma tussen mensen uit alle lagen van de samenleving over de heikele thema’s van vandaag. Jort trapt af met de stelling ‘Is dit mijn Nederland nog wel?’, waarvoor hij neerstrijkt in Rotterdam.

“Nederland verkleurt en ‘islamiseert’ zelfs volgens sommigen. Is dat wel zo? Zo ja: is het erg en überhaupt te voorkomen?”, meldt omroep AvroTros in een persbericht.  “Naast een handvol geselecteerde gasten op de eerste rij – van bestuurders tot opinieleiders – komt in De Stelling vooral ‘het volk’ aan het woord. Ongefilterd, want het programma is live, maar waar mogelijk met een gedegen factcheck. Gijs Rademaker van het EenVandaag Opiniepanel peilt de meningen in het land en geeft daarmee een stem aan de Nederlanders die niet in de zaal aanwezig zijn.”

De Stelling van Nederland, 20.30 uur, AvroTros (NPO1)

4 Reacties // Reageer

4 thoughts on “Jort Kelder met primetime debatprogramma Stelling van Nederland

  1. Marcus

    Stemmingmakerij en beinvloeding van mensen dmv allemaal rechtse polls met allemaal uitkomsten die nergens op slaan, terwijl de uitkomsten van de polls door het publiek weerlegt wordt, en die sul van een gijs rademakers nog toegeeft dat de mensen in het publiek gelijk hebben, toch gewoon volhouden dat de cijfers kloppen, misselijkmakend ultra rechts gedoe.

      /   Reply  / 
  2. kc

    Wie zijn die agressieve activisten?
    Mo heeft een dienst verlenend bedrijf met weinig werk .
    En een review van 2 sterren.
    Na het veranderen van zijn naam naar Andre krijgt Mo heel veel werk en kan hij zijn dienst verlening vaak nog beter uitvoeren dan vele anderen.
    Mo (Andre) heeft nu een review van 5 sterren.
    Is Mo die hier geboren is een buitenlander of een Nederlander?
    Wie luistert naar gefrustreerde Mo?
    Velen in ons land hebben de ‘verkeerde’ achternaam en worden daarom niet serieus genomen.
    Waardoor woede ontstaat dat eruit moet.
    Als wie dan ook gehoor geeft aan het woede gevoel dan krijgt deze de kracht van alle woede aan zijn kant, terecht of onterecht.
    In dit geval misschien Erdogan?

      /   Reply  / 
  3. marcel roomans

    Mbt stelling integratie.
    In programma werd gesteld door Dhr Eerdmans dat ‘het anders moet’…’integratie een proces/ontwikkeling is’ ….en dat ….’kinderen géén problemen met andere culturen hebben’. Daarom …. bij kinderen beginnen en onderwijs een actieve rol daarbij geven. Zie hieronder idee.

    VAK WERELDWIJS VERANDERT BASIS SAMENLEVING
    …eigen meningsvorming als vak op school…

    Minister Edith Schippers hoopt dat haar kind straks nog een eigen mening mag hebben. Er is strijd alom om het eigen gelijk dan wel om de aandacht; onverdraagzaamheid en gebrek aan fatsoen c.q. normen en waarden heersen. Hoogste tijd kinderen te leren hoe te communiceren en te begeleiden bij de eigen meningsvorming. Dat is positief voor hun mentale ontwikkeling, voor de assertiviteitsvorming, voor gevoel van gelijkwaardigheid, maakt weerbaar tegen pesten en onverdraagzaamheid en is belangrijk voor integratie. Het is het wellicht belangrijkste antwoord op ‘de kloof’. Het is van het allergrootste belang voor de samenleving dat kinderen leren fatsoenlijk te communiceren. De huidige communicatieve kwaliteit van jongeren is zorgelijk. De op prestatie ingestelde en door social media overprikkelde samenleving werkt een goede ontwikkeling nu tegen. Kinderen moet weer geleerd worden te praten, te luisteren, te doorgronden en niet te vervallen in het conflict(gesprek). De waarde van communiceren moet herontdekt. Dat was ook de conclusie van 16 filosofen, allen deelnemers aan het Filosofisch Kwintet 2015 met als thema ‘vrijheid van meningsuiting’. Koning Willem-Alexander zei in de troonrede dat ‘actief burgerschap via het onderwijs zal worden bevorderd’. Het is te hopen, want wie de jeugd heeft …! Er is behoefte aan een verplicht vak waarbinnen jongeren leren te communiceren en waarbinnen de eigen meningsvorming zich in alle vrijheid kan ontwikkelen. Een nieuw vak dat maatschappijleer en burgerschapskunde overstijgt, een betere status krijgt, en dat uitsluitend de belevingswereld van kinderen als vertrekpunt neemt; leren praten heeft praten als middel! Nodig is een nieuw vak voor kinderen van 4 tot tenminste 18 jaar. Het alom bekende kringgesprek dient opwaardering. De ontwikkeling van de eigen mening is bovendien een VN-kinderrecht*, vergt openbaar onderwijs en is gespeend van indoctrinatie. Reden waarom wijziging van de onderwijswet van 1917 aangewezen is.
    Ontwikkeling De wetgever hanteert een wettelijke leeftijd bij huwelijk, stemrecht en rijbewijs. Rond het achttiende levensjaar moet de jongere zich zodanig ontwikkeld hebben dat hij of zij in staat is goed doordachte keuzes te kunnen maken. Jongeren behoeven daartoe de juiste ontwikkelingskansen (VN Verdrag*). Het traject voorafgaande aan het achttiende levensjaar dient de bagage daartoe te leveren; waarden, mensenrechten, ideologieën, religiën, levensbeschouwingen. Waar kan dat beter dan in de onderwijssetting? Er is behoefte aan een nieuw vak zoals Wereldwijs. Optimaal rendement ontstaat vanuit de eigen belevingswereld, in een sfeer van vrije meningsuiting, gesteund door objectieve info, en zonder sturing of dwang. Een en ander vergt openbaar onderwijs en dient ondersteunend door een (digitaal) onderwijspakket. Leerkrachten sturen slechts op orde en regels.
    Marcel Roomans, onderzoeker agressie kanalisatie en cohesie.

    * Art 14 VN verdrag rechten het kind…de staten die partij zijn eerbiedigen het recht van het kind op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst…dienen het kind te leiden in de uitoefening van dit recht op een wijze die verenigbaar is met de zich ontwikkelende vermogens van het kind… kinderen mogen niet gedwongen of verplicht worden een bepaald geloof te hebben, niet door hun ouders en niet door de regering.

      /   Reply  / 
  4. Louis Bink

    Nederland is ontstaan na een godsdienstoorlog van 1568 tot 1648.
    Het blijkt nu in 2017 ,dat religie nog steeds een probleem is in Nederland.
    De wereld is heel klein geworden, eeuwen oude religies raken elkaar daardoor dagelijks en zijn per definitie onverdraagzaam ten opzichte van elkaar, anders waren het geen geloven.
    De vraag kan gesteld worden of vrijheid van deze onverdraagzaamheden niet een onderwerp moet worden van een brede maatschappelijke discussie.
    Ik denk dat daar eens stevig over gesproken moet worden. En of deze vrijheden voor alle religies moet gelden; ik denk dat ze gescreend moeten worden of zij wel voldoen aan de universele rechten van de mens en zo niet , dan dienen deze helaas verboden te worden, want het zal dan tot de ondergang van de mensheid leiden.

    Ter verdere informatie:
    De aarde bestaat 9 000000000 jaar , de religies maximaal 4000 jaar. Hoe was het voor die tijd?
    Op een klok waarbij 12 uur de leeftijd van de aarde is , is mensheid slechts 3 seconden aanwijsbaar aanwezig.
    De islam is gebaseerd op de koran, een boek dat 1400 jaar opgesteld is. De koran moet letterlijk geïnterpreteerd worden door islamieten.
    Hierin staat dat de islam verplicht is tot een permanente oorlog met anders denkenden, dus geen vrijheid voor hen, slechts een tijdelijke wapenstilstand is toegestaan. Dus vrede is verboden totdat iedereen deze religie aanhangt.
    Integreren met andere levenswijzen is eveneens verboden, logisch vanuit hun visie.
    Trek nu zelf eens een conclusie en begrijp waarom deze toestanden in Nederland ontstaan.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>