Amerikaanse zenders vochten om Sterren Springen

Sterren Springen op Zaterdag – of Celebrity Splash zoals de internationale verkooptitel luidt – is dè internationale tv-hit van dit moment. Eyeworks heeft op de internationale tv-beurs Mipcom in Cannes een reusachtige trap bekleedt met promotiemateriaal voor Celebrity Splash – en daar komen heel wat tv-bazen deze week een kijkje nemen. Dit weekend werd bekend dat de Amerikaanse zender ABC een seizoen gaat maken van het schoonspringprogramma. Het blijkt dat ook Fox maar wat graag in zee was gegaan met Eyeworks. “Er ontstond een bidding war”, vertelt producent Reinout Oerlemans.

Tv-zenders wereldwijd zijn naarstig op zoek naar groot amusement voor in het weekend, om naast klinkende titels als Got Talent, Idols en The Voice te programmeren. Het aanbod in het genre groot amusement is niet heel groot en maar weinig zenders durven het aan een niet-bewezen succes te programmeren. SBS 6 stak deze zomer wel zijn nek uit en daar zal Reinout maar wat blij mee zijn. Het format waar hij vijf jaar mee leurde is nu één van de meest gewilde formats.

In Australië lijkt de hysterie al te zijn losgebarsten. Waar we in Nederland wat huiverig en afwachtend waren (hoe maak je van een sprong van 2 seconden 2 uur televisie?) wordt de lokale partner van Eyeworks daar druk gebeld. Reinout vertelt in RTL Boulevard: “De agenten van de sterren bellen ons nu op met de vraag of hun ster mee mag doen, omdat ze het zo’n gaaf programma vinden. Ze moeten er nog achter komen hoe gevaarlijk deelname kan zijn!”

Dan is er nog de aantijging van plagiaat. De Eyeworks-baas laat zich niet gek maken. “Zoals Joop van den Ende al tegen me zei: ‘Nu weet je dat je een hit in handen hebben’. Dit is me ook overkomen met de IQ Test. Daar was een ander format dat al jaren bestond, terwijl ons format in no-time heel de wereld overging. Dat geeft al aan dat het een ander programma is.”

Het prille succes van Sterren Springen lijkt op dat van The Voice of Holland, dat ook flink in de belangstelling stond na de eerste successen op RTL 4. Zeker nadat Amerika overstag ging, kon John de Mol van een internationale verkoophit spreken. The Voice is inmiddels in meer dan 50 landen in productie genomen. Sterren Springen is zo ver nog niet, maar het zou kunnen komen.

Zie ook:
- Doorbraak Eyeworks: Sterren Springen aan VS verkocht
- Engeland, Frankrijk en Australië kopen Sterren Springen
- Fragment sprong Patty Brard doet kassa Reinout rinkelen
- Gerard Joling denkt dat BN’ers Sterren Springen 2 weigeren
- Engeland en Amerika lonken naar Sterren Springen
- Gerard Joling mocht van verzekering niet zelf van duikplank

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “Amerikaanse zenders vochten om Sterren Springen

  1. Tim

    Echt weer zo’n Arnie Oerlemans-verhaal, met ‘ze vochten erom!!1′ en ‘iedereen wil het hebben!!1′ en ‘het is een groot succes!!’. Weinig geloofwaardig. Daarnaast is het format is echt van een dramatisch niveau. Waar amusement als The Voice nog énig doel heeft, gaat dit amusement alleen om de shock-waarde.

      /   Reply  / 
  2. Alex

    Ik vind het leuk voor Eyeworks, maar heb wel een beetje het gevoel dat er nu een hype wordt “aangewakkerd”.

    Een bidding war, telefoon roodgloeiend, etc… Zal allemaal best, maar iedereen weet dat dit een format is wat je 1, hooguit 2x, kan uitzenden en dan is het gewoon klaar. Het is een dramatisch slecht programma (hoe je het ook bekijkt).

      /   Reply  / 
  3. Pingback: Reinout verwacht Sterren Springen in 50 landen | Zappen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>