Ajouad zweet peentjes bij egodocument Kaaskop of Mocro

Al sinds 2008 is Ajouad el Miloudi bij de publieke omroep te zien, en nu levert hij zijn meest persoonlijke programma ooit af: Kaaskop of Mocro. Het is een ‘openhartig egodocument’ waarin Ajouad op zoek gaat of hij zich nu meer Hollander of Marokkaan voelt. “Het gaat over taboes in de Marokkaanse cultuur, over liefde bijvoorbeeld, of over mijn imago en status. Waar ben ik aan begonnen, dacht ik vaak”, vertelt Ajouad, die gedurende de opnames meermalen wilde stoppen omdat het te persoonlijk werd. “Cas Jansen, de regisseur, heeft me erdoorheen getrokken.”

“Jarenlang heb ik veilige programma’s gepresenteerd”, zegt El Miloudi in gesprek met Nu.nl. “Programma’s die iedereen wel leuk vindt. Alleen een idioot kan een programma als Keuringsdienst van waarde, dat zo’n sterk format heeft, verkloten. (…) Dit is de eerste keer dat ik met de billen bloot ga. Ik geef de volle mep. Dit is mijn eigen verhaal.”

In de serie heeft Ajouad voor het eerst een gesprek met zijn vader over relaties en gevoelens. Hij heeft een openhartig gesprek over de gevoeligheid rond homoseksualiteit met de organisatoren van de Marokkaanse Gay Pride-boot en ontdekt hij dat Sihr, Marokkaanse Voodoo, veel wordt toegepast om de liefde te beïnvloeden. In een nachtclub probeert hij te begrijpen hoe jonge Marokkanen omgaan met de verleiding van drank en los gaan, terwijl dat van de Islam verboden is.

Hij heeft een onthullend gesprek met ex-rapper Salah Edin, die bekend en omstreden werd door zijn persiflage van Mohammed B. Hij vertelt waarom hij zijn eigen muziek inmiddels heeft afgezworen. Verder vertelt de vader van een omgekomen Marokkaanse Syriëganger aan Ajouad geëmotioneerd hoe hij vergeefs geprobeerd heeft om zijn zoon te weerhouden om te radicaliseren. En van een jonge ex-Marokkaanse crimineel wil hij weten waarom hij de keuze voor de criminaliteit heeft gemaakt.

Daarnaast houden bekende Marokkanen zoals cabaretière Soundos El Ahmadi, ex-politicus Tofik Dibi en schrijver Abdelkader Benali, Ajouad op verschillende manieren een spiegel voor. Hoe zien zij Ajouad? Aan het slot van de serie maakt Ajouad de balans op: Hoe kaaskop en mocro ben ik nu eigenlijk?

Ajouad: Kaaskop of Mocro, 21.05 uur, KRO-NCRV (NPO3)

7 Reacties // Reageer

7 thoughts on “Ajouad zweet peentjes bij egodocument Kaaskop of Mocro

  1. FRANS PETERS

    Met alle sympathie voor Marokkanen vind ik het heel hypocriet
    dat ze zo anti homo zijn, terwijl mijn ervaring in het verleden in oa Gouda was, dat groot percentage van de mannen/jongens gretig sexueel met homoos omgingen in het geheim. Het zelfde op vakanties in Marokko en Tunesie ,
    ook Egypte zijn de mannen daar zelfs zeer opdringerig, nu nog.
    Vele Nederlandse homoos hebben ook die ervaring. Dit mag ook wel eens naar buiten komen

      /   Reply  / 
  2. a kamp

    Sorry ik heb veel domme mensen gezien, maar zulke domme hoogopgeleiden die in anno 2016 in voodoo geloven, dat is echt diep triest. Jullie met jullie godsdienst bewijzen voor de 100% dat nog over 100 jaar blijven jullie in dat moeras zitten waar jullie zich vrijwillig bevinden. Jullie, moslims, zijn persoonlijk niet vrij, maar gebonden aan KORAN voorschriften.Dus de persoonlijke vrijheden die onze maatschappij beschermt, bestaat niet voor jullie, maar jullie dit niet eens willen dat bestaat. Dit radicale gedachtegoed ook in jullie omgangsvorm zichtbaar en zeer storend. Lekker verder af wijzen alles wat westers is, kankeren over westerse arrogantie en discriminatie en doorgaan en geloven in dat islam paradijs die in de Hemel ook ergens apart op jullie staat te wachten.Marokkanen in Marokko zijn denk ik veel rationeler dan jullie hier 2-e 3-e generaties, nog steeds onder de doeken met primitieve denkbeelden.

      /   Reply  / 
  3. Nora

    @ a kamp, misschien ook een idee voor jou om zo’n programma te maken? Met als titel voor het programma: ” Ben ik nou gewoon een simpele racist en Islam hater of heb ik gewoon persoonlijke issues en heb ik gewoon geen leven en geef ik daarom af op ” jullie “. “

      /   Reply  / 
  4. joop

    Mooie doc
    Ajouad had wat vaker met zijn kapper moeten praten.
    Kapper en de daar ook aanwezige vriend/klant hadden beide een open blik naar de maatschappij en hun beknellende banden met hun cultuur achter zich gelaten zonder afscheid te nemen van die cultuur.
    Ajouad heeft een wijze vader een vader die Ajouad bewust naar een “witte” school heeft gestuurd en open staat voor een multiculturele relatie.
    Op de vraag van de homo gaat Ajouad alleen te rade bij wat het hem zelf zou doen en de gevolgen voor hem ( religie sociale controle) en niet wat het zou betekenen voor zijn kind.

    Nogmaals een open doc. waar Ajouad zich danig blootgeeft mede door de gesprekspartners. Wij als buitenstaander kunnen er veel van leren maar ik hoop dat Ajouad er ook veel van leert. Dat Vodoe zo geworteld is in Marokkaanse islamitische cultuur wist ik niet. Gaat veel verder dan bv bezetenheid in christelijke cultuur.
    Dit programma vraagt om meer kijkers en dat zegt iemand met een kritische blik naar de islam.
    Mijn complimenten Ajouad!!

      /   Reply  / 
  5. Yeri

    Dit geeft wederom een verkeerd beeld van de realiteit en focust zich slechts op stigma’s. Hoe het werkelijk zit, loop eens door de Nederlandse straten en kijk naar de samenleving in zn puurste vorm. Daar lopen mensen niet met 2 paspoorten in hun handen of schreeuwen ze uit dat ze homo zijn. Ajouad word duidelijk gebruikt om de stigmas nogmaals te vergroten. Waarom wordt er niet een programma gemaakt over hoe wanhopig NL was in de jaren 50 en 60 waarin er werd gesmeekt om arbeiders uit het o.a. Marokko en Turkije zodat NLers konden genieten vd welvaart. Waarom gaat men niet in gesprek met de mensen die dit land hebben opgebouwd en zich doodziek hebben gewerkt? En dan nog de zgnmd consternatie dat homos niet worden geaccepteerd door de 2e en 3e generatie Marokkanen en Turken, waarom gaan ze niet met die vraag naar EO jongeren of zwarte kousen gemeenten? Is dat te confronterend? Kortom, waar blijft de objectiviteit?

      /   Reply  / 
  6. Mabb

    Wat een flut programma. Ik ben Marokkaan maar herken mij totaal niet in de personages.

    Problemen met homo’s? Ik niet hoor, kan ik goed mee opschieten, zijn voor mij vooral mensen en geen homo’s. Belachelijk dat men homos überhaupt categoriseert obv seksuele voorkeur, zijn allemaal mensen, en wie en wat wij zijn gaat veel verder dan onze seksuele voorkeur (sterker nog dat zegt helemaal niets over iemand).

    En al die enge shit met tovenaars etc? Herken ik helemaal niet, ook niet bij andere Marokkaanse Nederlanders. Nee het format hier is duidelijk: zoveel mogelijk controversie voor zoveel mogelijk kijkcijfers en dan hopen op een plaatsje bij de commerciële zenders.

    Wat mij betreft halen dit soort programma’s weer opnieuw (in dit geval niet bestaande) verschillen aan tussen allochtoon en autochtoon en belemmeren zo juist de integratie.

    Nu moet ik weer gaan uitleggen waarom ik in tovenaars geloof Rn homo’s haat omdat ik zwart haar heb. Bedankt NPO!

      /   Reply  / 
  7. noor

    Zeer herkenbaar voor mij als tweede marokkaanse nederlandse uit een grote stad in NL. Grappig dat zaken die ” binnen” de groep zo vanzelfsprekend zijn en weinig toelichting behoeven, “buiten” de groep als merkwaardig worden ervaren.. Confronterend ook een beetje, omdat je wanneer je buiten de groep treedt qua werk, school en vrienden, je de onderwerpen onbewust lijkt te vermijden.

    Taboes binnen in t gezin op liefde/relaties? Ja.
    Jongeren die nog steeds veel waarde hechten aan de kuisheid van meiden? Ja.
    Taboe over homoseksualiteit? Ja.
    Aanwezigheid van shir/tovenarij in de cultuur? Ja.

    De cultuur wordt namelijk sterk gevoed door ons geloof…. Homoseksualiteit is niet verboden (liefde van n man voor n man of vrouw voor n vrouw), maar t praktiseren van deze liefde op seksuele wijze is verboden. Geen enkele marokkaanse moslim zal daarom ooit vrede kunnen hebben met n kind dat zijn of haar homoseksualiteit praktiseert. Dat druist tegen de religiueze normen en waarden in, los van de cultuur. Wat anderen doen moeten mensen zelf weten en die opvatting wordt steeds breder omarmd in de gemeenschap, maar wanneer homoseksualiteit zo dichtbij komt in n gezin, zal dat denk ik nooit niet een normale acceptatie krijgen zolang religie n rol speelt.

    Wat voodoo betreft.. Ook dit wordt benoemd en genoemd in de koran en is ten strengste verboden. Gelukkig heeft de meerheid van onze gemeenschap er nooit persoonlijk iets mee ervaren, maar dat t voorkomt? Ja zeker. Dus voor die reactie hierboven, kan me niet voorstellen dat jij als marokkaan nooit verhalen uit je omgeving over shor of het boze oog hebt gehoord. Bovendien is roukia (wat die soennahdokter deed) de enige toegestane wijze om iemand te genezen. Het is n breed islamitisch gebruik om verzen uit de koran te reciteren voor iemand die zich niet goed voelt.

    Ik kan me daarom ergeren aan leden uit onze gemeenschap die zeggen zich totaal niet te kunnen herkennen in het programma. Dat is net alsof je tegen een Nederlander zegt: koninginnendag, oranje, een patatje met, seculering, etc, “dat zegt me helemaaaaaal niets”. Yeah right!!

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>