Keuringsdienst van Waarde: Alles staat of valt met openingsvraag

keuringsdienst van waardeDe mensen van de Keuringsdienst van Waarde hebben al de meest uiteenlopende producten behandeld: mandarijnenpartjes uit blik, 4-seizoenen-peper, kattenbakgrind en ga zo maar door. Voor de nieuwe reeks, die vanavond begint op NPO3, behandelt het team producten die bijna dagelijks in het boodschappenmandje belanden. “Het leek ons voor de verandering interessant om, met de bekende Keuringsdienst knipoog, de bijzondere geschiedenis te vertellen van etenswaren die we in Nederland doodnormaal zijn gaan vinden maar die dat niet zijn. In de eerste aflevering staat de champignon centraal.”

 

Presentator Maarten Remmers wijdt uit in het AD: “De champignon is van origine een paddenstoel die in grotten bij Parijs werd gekweekt en door de Fransen in de 19de eeuw als exclusieve lekkernij werd gegeten. De officiële, volledige naam luidt niet voor niets ‘champignon de Paris’. Toch is het Nederlanders gelukt om de Fransen voorbij te streven in champignonproductie. Eerst in kalksteengroeves en later in grote hallen waar het optimale groeiklimaat makkelijker te controleren was. Zo groeide Nederland uit tot Europese marktleider op het gebied van de champignonteelt. Tegenwoordig heeft iedereen de mond vol van vertical farming: het telen van groenten en fruit in wolkenkrabbers en oude bedrijfspanden in steden. Champignons zijn daar bij uitstek geschikt voor: ze gedijen het best in een koele, vochtige omgeving met niet teveel licht. Ze zijn binnen zes weken klaar om te oogsten. Dat levert een continue productie op tegen lage kosten. Het enige dat ze nodig hebben om te groeien, is paardenmest.”

In de krant geeft Remmers ook een inkijkje in het redactionele proces. “Alles valt of staat met de openingsvraag waarmee we naar bedrijven bellen. Die moet mensen prikkelen om te blijven kijken. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want een écht goede vraag is zowel voor de hand liggend als lastig te beantwoorden. We hebben het goed gedaan als iemand ongeacht het onderwerp blijft kijken om te zien hoe we tot een antwoord komen. We hebben weleens onderwerpen laten liggen omdat er geen goed of origineel genoeg uitgangspunt voor te bedenken was. Daarnaast is ook de toon van belang. We zijn er niet op uit om bedrijven kapot te maken of als een soort waakhond misstanden aan de kaak te stellen. We stellen op een lichte, prikkelende en vooral open manier vragen. Aan de hand daarvan komen we meer dan eens tot verrassende conclusies. We informeren, rapporteren en concluderen.”

De makers merken dat de levensmiddelenindustrie zich wel degelijk iets aantrekt van de Keuringsdienst. “Zo plaatst Albert Heijn momenteel video’s online waarin het bedrijf kritische vragen stellen over zijn eigen producten. Als het gehakt in de reclame is, interviewt een ‘verslaggever’ klanten die zich afvragen of het vlees voor zo’n prijs misschien wel van de kiloknaller komt.”

Keuringsdienst van Waarde, 20.30 uur, KRO-NCRV (NPO3)

Lees het hele artikel via Blendle.

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>