Publieke omroepen shoppen The Kennedys en Wild Arabia

Op de tv-beurs MIP in Cannes worden heel wat formats verhandeld, maar ook bestaande series en programma’s. Met name de publieke omroepen hebben een flinke slag geslagen in het Britse aanbod. Zo zijn onder andere de veel geprezen BBC-natuurserie Wild Arabia (EO) en het prijzenwinnende The Kennedys (Omroep Max) verworven.

The Kennedys gaat over John F. Kennedy en zijn gezin, Katie Holmes heeft de rol van Jacky Kennedy te pakken. Wild Arabia gaat over de flora en fauna van het Arabische schiereiland.

Het AD heeft een hele opsomming gemaakt van de tv-handel in Cannes:

* Mr. Selfridge (NCRV) over de bedenker van het warenhuis Selfridges.
* Silk (NCRV) over twee topadvocaten die met elkaar concurreren voor een teel in Queen’s Counsel.
* Call the Midwife (Omroep Max) over verloskundigen in de jarred ’50 in Londen.
* Landgirls (Omroep Max) over de lotgevallen van jonge Britse vrouwen die tijdens WOII als vrijwilliger helpen op het platteland.
* Yes, Prime Minister (VPRO), remake van de bejubelde serie
* Black Mirror (VPRO), eveneens een remake
* Real Humans (VPRO), Scandinavische dramaserie over menselijke robots
* Endeavour (KRO), misdaadserie over jonge jaren Inspector Morse
* Attenborough 60 Years in the Wild (NTR)
* Nieuwe seizoenen van Downton Abbey, The Bridge, Borgen, Upstairs Downstairs en Homeland.

De publieke omroepen merken wel dat producenten van buitenlands drama een steeds hogere vergoeding vragen voor het plaatsen op online gemistdiensten. Het zou daardoor kunnen dat vanaf 2014 deze series niet meer online terug zijn te kijken.

Zie ook:
- RTL verzekert zich van misdaadserie Hannibal
- EO koopt populair historisch epos The Bible aan

5 Reacties // Reageer

5 thoughts on “Publieke omroepen shoppen The Kennedys en Wild Arabia

  1. Simon

    Geen Boardwalk Empire?

      /   Reply  / 
  2. madjo

    Hogere vergoedingen voor rechten tot toevoeging van show bij Uitzendinggemist? Denken deze producers dat ze daarmee meer kunnen verdienen?
    Is het niet meer op Uitzendinggemist, duiken veel mensen maar weer de piratenbaai in op zoek naar HD rips van deze shows.
    Ze schieten zichzelf gewoon weer in de voet.

      /   Reply  / 
  3. Roy

    @madjo: Studio’s vragen voor elke screen een aparte vergoeding, en kan ook apart verkocht worden. De verschillende screens zijn TV(premiere + recht om x keer te herhalen), tablets, smart phone, online, on demand en syndication (herhalingen).
    De kijker heeft hier natuurlijk geen boodschap aan, maar vanuit de studio is dit logisch omdat het live-TV kijken steeds minder wordt en de vraagprijs dus daalt. Die verloren inkomsten moeten gecompenseerd worden. En als de kijker meer keuzemogelijkheden wil om zijn favo serie/show/nieuws/etc. te zien en de zender wil die mogelijkheid bieden, dan moet daarvoor worden betaald.

      /   Reply  / 
  4. Roy

    @madjo: Maar ik ben het met je eens dat steeds meer mensen hun favo series online of downloaden, mede door deze verkooptechnieken. En dat wordt nog eens versterkt doordat de meeste NLse zenders veels te ver op de US/Canada achterlopen en heel vreemd programmeren door steeds wisselende dagen en tijdslots. En ze snappen hier in NL nog steeds niet hoe ze in de US programmeren en dit in een goed uitzendschema voor NL vertalen.

      /   Reply  / 
  5. Farborough

    Sorry hoor, maar buitenlandse programma’s waren bij de publieken toch nooit via uitzendinggemist te zien?

    En The Kennedys waren in Nederland al via History/BBC / Film 1 en Canvas te zien, beetje laat

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>