Amerikaanse hitseries met Amerikaanse reclameblokken bij SBS en Net 5

“We will be right back”, zegt Oprah Winfrey een keer of acht tijdens een normale uitzending. RTL 4 onderbreekt haar talkshow slechts twee keer voor reclame, in Amerika heb je daadwerkelijk acht onderbrekingen. In Nederland was dat niet mogelijk vanwege de wet, maar daar is nu verandering in gekomen. SBS Broadcasting is de eerste partij die nu gaat experimenteren met deze ‘Amerikaanse reclameblokken’. In hitseries als The Mentalist, House en The Ghost Whisperer volgt na elke vijf minuten een reclameblokje van ongeveer drie minuten.

In concreto betekent dit, dat SBS 6 op de donderdagavond experimenteert en Net 5 op zondagavond even afwijkt. De zender probeert via deze weg de attentiewaarde van zijn commercials te verhogen, zodat adverteerders meer tevreden zijn. Maar het gaat nadrukkelijk om een experiment; mocht de kijker het niet pikken, dan zal SBS daar zeker op inspelen.

Deze verandering lijkt onvermijdelijk, moedig van SBS om hierin voorop te lopen in Nederland. Ik denk dat het effect op de kijkcijfers marginaal zal zijn. Als ik naar mezelf kijk, dan neem ik een serie op en spoel ik de reclame door. Of ik kijk een serie online terug (zonder reclame maar ook in lagere kwaliteit). We houden de ontwikkeling in de gaten.

19 Reacties // Reageer

19 thoughts on “Amerikaanse hitseries met Amerikaanse reclameblokken bij SBS en Net 5

  1. Beau

    Nou, voor mij zeker een reden om dan in ieder geval niet meer naar de series op tv te kijken. Dan kijk ik inderdaad ook liever op internet of neem ik het op!

      /   Reply  / 
  2. Jamney

    Dat lijkt me niet echt verstandig. Ik kijk eigenlijk al bijna nooit naar de commerciële omroepen (en al helemaal niet naar sbs6) vanwege de vele reclame-onderbrekingen, maar als ze dit op grote schaal gaan invoeren kijk ik zeker nooit meer. Op iedere 8 minuten 3 minuten reclame? Count me out.
    Maar ik denk niet dat dit doorgaat. Ik kan me niet voorstellen dat de mensen dit pikken. Als dit wel doorgaat, dan kunnen de publieke omroepen zich in hun handen wrijven.

      /   Reply  / 
  3. Jeffrey

    Na elke 5 minuten een reclameblok van 3 minuten? Zeg dat een programma 50 minuten duurt, komen er 30 minuten aan reclame! Programma duurt dat 1 uur 20.
    Elke 8 minuten is 18 minuten reclame.

    Nu is een reclameblok ongeveer 6 minuten, en komt 2 keer voor in zo’n programma. Dat is 12 minuten.

    Je hoeft geen wiskundige te zijn om te zien dat dat een enorme achteruitgang is!

      /   Reply  / 
  4. Tim

    Nou als ze dat hier ook gaan uitvoeren, zal de dvd verkoop en waarschijnlijk de downloads een stuk hoger worden, ik ga niet naar een serie kijken die steeds onderbroken wordt, heb wel iets beters te doen.

      /   Reply  / 
  5. Thies

    die korte reclamebreaks van 60 seconden op MTV en TMF tegenwoordig wil ik nog wel uitkijken (al blijven die ringtone dingen wel schijt irritant). maar dat is dan elk kwartier ofzo. dat is niet zo erg, maar elke 5 minuten is echt een reden om gewoon niet meer te kijken hoor!

      /   Reply  / 
  6. Johanna

    Tijdens die reclames van 7 minuten kan men nog een pot thee opzetten, chips uit de kelder halen en naar het toilet gaan.
    Als men de korte commercials wil introduceren heeft men daarvoor geen tijd meer!
    Ik ben benieuwd hoe het Nederlandse volk hierop gaat reageren.

      /   Reply  / 
    1. MBC

      Lijkt me enorm storend!

        /   Reply  / 
  7. Mark

    Wow, kan ik nog meer gebruik maken van mijn hd recorder…Of ik begin gewoon 30 min later met kijken.

    in het ergste geval kijk ik niets meer live…

      /   Reply  / 
  8. Sander

    Sommige snappen het niet echt… Het is namelijk zo dat de totale reclametijd in een uur hetzelfde blijft, alleen worden blokken van 6 minuten geslitst..

      /   Reply  / 
  9. natasja

    Sorry, ik vind gost whistper echt een leuke serie, maar ik ga zeker niet kijken naar een aflevering waar ik maar een paar keer 5 min reklame in heb. Dat kijkt niet lekker ontspannen.

      /   Reply  / 
  10. Jasper

    Dat word op internet kijken!

      /   Reply  / 
  11. esther

    Ik had nog niets vernomen over de veranderde reclametijd. Ik heb het wel gelijk gemerkt en heb per direct de TV uitgezet. Hoogst irritant, voor mij reden genoeg om voornamelijk nog naar de publieke omroepen te kijken.

      /   Reply  / 
  12. silvain

    En momenteel (woensdagavond) merk ik dat ook Veronica een serie als Criminal Minds een keer of 6 onderbreekt voor reclameblokken en promo’s. Buitengewoon irritant. Voordeel is wel dat RTL’s reclameblokken nu niet meer gelijk lopen en dat het nu makkelijker is om daar tijdens het zappen te blijven hangen. Gelijk weer mee stoppen; Amerikaanse toestanden.

      /   Reply  / 
  13. Roelof

    Ik zag het donderdagavond (5 februari) voor het eerst op SBS en ik vond het een ramp. Niet eens vanwege de reclame op zich, dat zijn we wel gewend, maar omdat het programma op die manier totaal versnipperd wordt. House heb ik halverwege afgezet en The Mentalist heb ik helemaal niet gekeken. Welke druiloor verzint zoiets?

      /   Reply  / 
  14. MadJo

    En naast de reclame blokken heb je dan ook die pop-ups tijdens de programma’s zelf. (heel irritant over de ondertiteling heen soms, zeker SBS heeft daar een handje van.)
    Dat was voor mij al de reden om niet meer naar SBS te kijken

    Commerciele omroepen zijn er duidelijk niet voor de kijkers maar voor de adverteerders.

      /   Reply  / 
  15. Roelof

    Ze houden ermee op! Wegens de vele negatieve reacties. Klagen helpt! Ze stoppen zelfs met onmiddellijke ingang, terwijl het experiment aanvankelijk langer zou duren.
    @MadJo: Right!

      /   Reply  / 
  16. Marcel

    Wat doet iedereen hier toch kinderachtig.

    Zonder reclame zouden er überhaupt geen RTL- of SBS-zenders of andere commerciële tv-stations hebben bestaan en zouden we al deze series hebben moeten missen.

    Als wij, kijkers, niet zo vaak zouden wegzappen tijdens reclameblokken, zouden dit soort experimenten en de Amerikaanse manier van commercial breaks inplannen helemaal niet nodig zijn geweest. In Amerika blijkt het te werken, dus waarom hier niet?

    Grow up en toon een beetje dankbaarheid naar de tv-stations en hun adverteerders; reclame kijken kan heus geen kwaad…

      /   Reply  / 
    1. Herman

      Hahaha.. jij werkt zeker bij RTL/SBS?

      Dankbaarheid tonen? Ben je wel lekker? Die gasten verdienen een boel geld aan ons kijkers hoor; zonder kijkers geen reclame en zonder reclame geen RTL/SBS. En dan moet ik hen dankjewel zeggen, nou dacht ‘t niet hè!

      Ennehh… wij Nederlanders zijn geen Amerikanen en zullen ‘t nooit worden ook.

      Overigens, er is gelukkig ook nog zoiets als een publieke omroep met hoge kwaliteit-televisie…

        /   Reply  / 
    2. sebastian

      Dat heeft niks met ondankbaarheid te maken beste Marcel. De zenders zijn in dienst van de bevolking en niet andersom. Zonder reclame geen Commerciele zenders, maar zonder kijkers geen inkomsten. dus een correcte verhouding tussen reclame en uitzenden van serie’s etc lijkt mij hier wel gepast. In Amerika is het helemaal geen succes, die hebben praktisch allemaal een opneemstation tussen de tv en zenders hangen, waarmee het dus nog makkelijker wordt om de reclame’s te skippen. Zeker met het oog op nzb,torrentz en downloaden moeten ze het wel aantrekkelijk houden om ons als client niet te verliezen aan het internet ivm met te veel reclame.

        /   Reply  / 

Laat een reactie achter bij Sander Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>