The Mentalist verliest 300 duizend kijkers

Het opknippen van reclameblokken lijkt toch zijn tol te eisen bij SBS Broadcasting. Weliswaar blijven Ghost Whisperer en House gelijk qua kijkcijfers, de nieuwe serie The Mentalist moet flink inleveren. Waar het in januari stabiel scoorde rond de 1,3 miljoen kijkers, waren er volgens Stichting Kijkonderzoek gisteren nog ruim 1 miljoen kijkers over. The Mentalist is één van de drie series waar SBS experimenteert met ‘Amerikaanse reclameblokken’; evenveel reclame als normaal maar opgeknipt in meer kortere blokjes.

In de kijkcijfers van donderdag valt te zien dat The Mentalist 1.029.000 en 1.075.000 kijkers trok. Blijkbaar is er iets niet helemaal goed gegaan met de registratie, aangezien het kijkcijfers in tweeën is geknipt. Ook House heeft de nieuwe reclameblokjes en kent eveneens twee kijkcijfers: 981.000 en 1.062.000 kijkers. Dat is een score die niet veel afwijkt van het gemiddelde.

SBS voert het nieuwe reclamebeleid bij wijze van experiment. De zender hoopt de attentiewaarde van commercials te vergroten zonder dat de kijker er zich al te veel aan stoort. Misschien is het een kwestie van gewenning, om mij heen hoor ik in elk geval veel geklaag over de vele reclameblokjes.

Zie ook:

- Amerikaanse hitseries met Amerikaanse reclameblokken bij SBS en Net 5
- De serie waar Nederland van in de ban zou zijn: The Mentalist

5 Reacties // Reageer

5 thoughts on “The Mentalist verliest 300 duizend kijkers

  1. Goes

    Interessant dat toch ongeveer 80% van de kijkers blijft hangen bij reclameblokken afgewisseld met The Mentalist. Ik denk niet dat SBS er op korte termijn wakker van ligt dat ze kijkers verliezen. De reclame inkomsten zullen hoger liggen. Wel is het zo dat het imago veranderd en dat zou ze misschien veel meer kijkers kunnen kosten.

      /   Reply  / 
  2. Patrick

    Bij de cijfers van de GhostWisperer moet je wel bij vermelden dat vorige week herhalingen uitgezonden zijn en deze week nieuwe afleveringen en als je dan gaat kijken dat nieuwe afleveringen op de zondag steevast minstens 600 duizend kijkers trok dan was het afgelopen zondag toch niet zo best.

      /   Reply  / 
  3. Tom

    Nieuwe afleveringen van de Ghost Whisperer trokken een jaar geleden nog 600.000+ kijkers…nu nog maar 400.000…

    En die reclame blokken zijn ook echt kut! Ik neem het programma tegenwoordig op.

      /   Reply  / 
  4. D.Kuipers

    Ik denk (en velen met mij) dat het experiment van SBS een grote flop geworden is en dat in de toekomst er niemand meer naar zenders gaat kijken waar het geboden programma om de 7 minuten wordt onderbroken door reclame-boodschappen! In ieder geval worden deze zenders door mij, mijn familie,
    vrienden en kennissen geboycot!

      /   Reply  / 
  5. Marcel

    Wat doet iedereen hier toch kinderachtig.

    Zonder reclame zouden er überhaupt geen RTL- of SBS-zenders of andere commerciële tv-stations hebben bestaan en zouden we al deze series hebben moeten missen.

    Als wij, kijkers, niet zo vaak zouden wegzappen tijdens reclameblokken, zouden dit soort experimenten en de Amerikaanse manier van commercial breaks inplannen helemaal niet nodig zijn geweest. In Amerika blijkt het te werken, dus waarom hier niet?

    Grow up en toon een beetje dankbaarheid naar de tv-stations en hun adverteerders; reclame kijken kan heus geen kwaad…

      /   Reply  / 

Laat een reactie achter bij Goes Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>