Rubriek: Reclame

Nieuws omtrent reclame

UPC-chick vindt eigen reclame irritant

De bloedhonden van UPC verknallen de reclameblokken nu al een half jaar met een spotje waarin Hans wordt aangemaand zijn KPN-abonnement op te zeggen om in zee te gaan met de kabelaar. Aan iedereen die daar serieus overweegt op in te gaan: doe het niet!! Zodra er iets mis gaat, ben je ook goed de

Lees verder...

Geen kaarten voor het WK Voetbal? Adverteer bij Ster!

Ook zo genoten vorige week van de 90-seconde durende reclamespot van Albert Heijn, waarin supermarktmanager Harry het Wuppie-lied zingt? Waarschijnlijk heeft Harry die reclame niet zelf gezien, maar zat hij toen in het stadion, te kijken naar de wedstrijd tegen Servië-Montenegro. Want de Ster trakteert zijn beste adverteerders op een reisje naar Duitsland, om gezellig

Lees verder...

Wuppie-invasie bij eerste wedstrijd Oranje

Eén van de aardigste reclames op televisie is de serie van Albert Heijn, met die olijke supermarktmanager Harry. Die prijst elke week de acties in zijn kruidenierswinkel aan wat ons dan weer op de been moet brengen. Maar vanmiddag zal Harry zich helemaal te buiten gaan aan een reclame die zo ongeveer kan doorgaan voor

Lees verder...

De Ice Age-spam op RTL

De beeldbuis van RTL is de afgelopen tijd ‘vervuild’ door schermvullende reclame-uitingen voor de film Ice Age 2. En dan niet alleen tijdens de daarvoor bestemde reclameblokken, maar ook dwars door programma’s heen. Niet eenmalig, maar tientallen keren. Blijkbaar denkt de producent dat kijkers van RTL zich erg aangetrokken voelen tot de film, want dit

Lees verder...

‘Coole Piet’ vermengt sensatie met belspelletjes

Nu minister Donner heeft besloten dat belspelletjes aan banden moeten worden gelegd, zijn televisieproducenten naarstig op zoek naar mazen in de regelgeving om deze cashcow toch in stand te houden. Of Xplosief een voorbeeld is van ‘het nieuwe belspel’ is onduidelijk, feit is dat SBS het vanaf dinsdag al probeert met dit programma. Eigenlijk wordt

Lees verder...

De ‘kinderporno’ van Scarlet versus Liga’s koekje erbij?

Al eerder heb ik aangegeven geen groot fan te zijn van reclames, en dat ik het absurd vind dat mensen massaal voor de buis gaan zitten als in dit genre een uitverkiezing plaatsvindt. Des te meer kan ik waarderen dat consumentenprogramma Radar een prijs uitdeelt voor de meest irritante reclame van het jaar. Maar tot

Lees verder...

Grote bedrijven kiezen voor Anouk, Gem, LPG en Voicst in reclame

Vandaag bekend geworden: de nieuwe reclame van Nike bevat de muziek van Anouk, terwijl Nokia heeft gekozen voor het Groningse LPG. Dat terwijl eind vorig jaar grote internationale bedrijven al kozen voor het Nederlandse product. Heineken ging in zee met Voicst, Randstad strikte Gem en Telfort liet Peter Pan Speedrock schitteren in zijn commercial. Dat

Lees verder...

Een uur lang vrijwillig naar gehate reclame kijken

Vraag elk willekeurig persoon naar zijn grootste ergernis bij televisie kijken, en deze zal 99 van de 100 keer zeggen: reclame. Wat ik dan ook niet goed begrijp, is hoe een verkiezing als de Gouden Loeki zo kan leven onder de bevolking. Het is mij de afgelopen week al een aantal keer gevraagd: ‘Wie moet

Lees verder...

Hoe effectief is verbod op snoepreclame?

Als het aan de Consumentenbond ligt, komt er een verbod op snoepreclame gericht op kinderen. De voedingsbranche slaagt er volgens de bond zelf niet in de reclame aan banden te leggen. Nog altijd gaat bijna de helft van de voedingsreclame rond kinderprogramma’s over ongezonde voeding. Bovendien proberen veel fabrikanten meer ongezonde producten te verkopen met

Lees verder...

Voetballertje (12) doet Liga-reclame na

Jongetje komt thuis en gaat stampvoetend de trap op. Als zijn moeder vraagt wat er is, schreeuwt hij ‘Ik ben te klein!’. Moeders komt naar boven met een Liga koekje en jongetje straalt van geluk. Want nu kan hij immers in de meidenkleedkamer naar binnen gluren. Lollige, aandoenlijke commercial ja. Een 12-jarige voetballer uit Velp

Lees verder...

Engeland verbant Crazy Frog naar avonduren. Nu Nederland nog

Ringtone-reclames liggen steeds meer onder vuur. Zappen.blog.nl berichtte eerder al dat Duitse muziekzenders de kuikens en kikkers al willen verbannen. Nu is bekend geworden dat de Britse Reclame Code Commissie ingrijpt: Crazy Frog mag niet voor negen uur ‘s avonds op de buis. Reden is dat steeds meer jongeren onder de 18 jaar hun telefoonrekening

Lees verder...

Talpa wil smaakvolle reclame

De uiterst onsmakelijke reclame van Schimpie, die een middel tegen voetschimmel aanprijst, is niet te zien op Talpa. De zender van John de Mol weigert slechte reclames, waaronder Schimpie. Talpa wil dat kijkers minder vaak wegzappen tijdens reclameblokken en laat daarom Maurice de Hond ‘verdachte’ reclames onderzoeken onder een klein testpanel. Ik kan nog wel

Lees verder...

Loeki strikes back!

Een aantal jaar geleden is Loeki van de beeldbuis bezuinigd. Maar volgende week keert de reclameleeuw terug, en hoe! Hij zal zelfs zijn debuut maken op de commerciële televisie in 3D. Supermarktconcern Edah heeft een hoofdrol aan Loeki gegeven in haar nieuwe commercial, die vanaf maandag te zien is. Volgens een peiling van Maurice de

Lees verder...

Het was dus geen verbeelding

Eens in de zoveel tijd ergert iedereen zich wel eens groen en geel aan de hoeveelheid reclame. Hoewel er wettelijke richtlijnen zijn voor het maximum toegestane aantal minuten reclame per uur, verbeeld ik me vaak dat deze richtlijn wordt overschreden. Wat blijkt? Het was geen verbeelding! Het Commissariaat voor de Media heeft dit jaar opnieuw

Lees verder...

Strop voor muziekzenders

Als het aan de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (Stiva) ligt, mag er op de muziekzenders MTV, TMF en The Box geen alcoholreclame meer gemaakt worden. Dat betekent een strop voor de clipkanalen. Veel muziekmedia konden lange tijd overleven dankzij reclame-inkomsten uit alcohol en tabak. Laatstgenoemde is al sinds een aantal jaar verboden. Vind jij het terecht

Lees verder...