SBS blaast Over de Balk nieuw leven in: Van Onze Centen

andre van der toornAcht seizoenen lang heeft Astrid Joosten het programma Over de Balk gemaakt bij de Vara, waarin ze laat zien hoe de overheid door blunderend bestuur geld over de balk smijt. SBS 6 blaast dit concept nu nieuw leven in onder de naam Van Onze Centen. Het programma, dat nog voor de zomer te zien moet zijn, wordt gepresenteerd door André van der Toorn.

 

Met het programma komt SBS6 naar eigen zeggen in actie tegen ‘de vaak knullige verspilling van onze belastingcenten’, meldt Nu.nl.

“Bewapend met gezond verstand en een flinke dosis humor stellen we dit soort zaken aan de kaak en halen we verhaal bij de verantwoordelijken. Want elk jaar verdwijnen er miljoenen euro’s in de bodemloze put van financiële blunders.”

21 Reacties // Reageer

21 thoughts on “SBS blaast Over de Balk nieuw leven in: Van Onze Centen

  1. Cees

    “Op Veronica TV is Van Iersel ook te zien geweest in televisieprogramma’s zoals Over De Balk”
    Ik wist niet dat Astrid Joosten dit ook had gepresenteerd.

      /   Reply  / 
  2. Cees

    Astrid Joosten:
    Voor de VARA:

    omroepster (1983-1987)
    Zomaar een Zomeravond (1983)
    Bij Koos (1984-1986) (met Koos Postema)
    Drie Vrouwen (1986-1987) (met Marjolijn Uitzinger en Ati Dijckmeester)
    Gast aan Tafel Live (1987, eenmalig) (met Joop van Zijl, Sonja Barend, Martine Bijl en Bart Peeters)
    Nederland Verkeert (1987, eenmalig)
    Help de Russen de winter door (1990, eenmalig)
    In het Nieuws (1990-1991) (met Paul Witteman)
    Gala Toon 75 (1991, eenmalig)
    VARA’s belastingshow (1991)
    Twee voor twaalf (1991-heden)
    Holland Casino Scheveningen Festival (1992, eenmalig)
    Voor altijd kerst (1992, eenmalig)
    De belastingshow (1992)
    De Verleiding (1992-1993)
    3 voor Novib (1993, 1998, 1999)
    De oud nieuwsshow (1994, eenmalig) (met Jack Spijkerman)
    Geef Zuid-Afrika een eerlijke kans (1994, eenmalig) (met Paul Witteman)
    Personality (1994)
    Vier voor Novib (1994, 1997)
    Anno Joosten (1995)
    De show van je leven (1996-2000)
    Ik-jij-hij-wij-jullie-zij (2000)
    Iemand Moet Het Weten (2000)
    Oog in Oog (2001-2003)
    Zeg ‘ns A, B of C (2004)
    Twee voor twaalf Junior (2004-2005)
    16 miljoen rechters (2005-2006)
    Hof van Joosten (2007-2008)
    Alles draait om geld (2009-2010)
    Kanniewaarzijn (2011-heden)

    Zie geen Over de Balk staan hoor Herman!

      /   Reply  / 
  3. Chris

    Het programma Over de Balk werd uitgezonden door Veronica, toen ze onderdeel uitmaakte van de Holland Media Groep, en werd gepresenteerd door Kas van Iersel.

      /   Reply  / 
    1. Cees

      Inderdaad!

        /   Reply  / 
  4. Peter Spiering

    Beste redactie van “van onze centen,

    Wat dacht u van de “netkous-brug” over de A15 thv Rhoon?!

    Deze heeft € 9,2 milj. gekost en wordt slechts 15-20 keer per dag door tweewielers gebruikt, terwijl er al een brug over de A15 en een tunnel (De Waterkering) onder de A15 liggen, welke de Albrandswaard met Rotterdam Zuid verbinden en binnen een straal van 1 km vanaf de Netkous-brug af liggen!

    Ik zeg; waanzinnige verspilling van gelden, waarmee beter de infrastructuur van Rhoon/Portland had kunnen worden verbeterd zoals bushavens, extra rotondes op knelpunten (bijv. Carnisseveste), waarmee bij evt. calamiteiten uitvalswegen zouden ontstaan (waar men nu kampt met verkeersinfarcten, zeker tijdens de spits) of bijv. de knelsituatie voor verkeer tijdens laden/lossen van vrachtverkeer bij Hof van Portland verbeteren!

    Wellicht kunt u hier iets mee.

    Met vriendelijke groet, hoogachtend,

    Peter Spiering
    Rhoon

      /   Reply  / 
  5. mar

    als jullie opzoek zijn naar belastinggeld verbrassers dan moet je in Lelystad zijn.
    In Lelystad Haven bijvoorbeeld zat een poosje geen supermarkt, omdat eerst de AH en de Aldi al vertrokken waren. Vervolgens heeft de eerste de beste koopman kak, verbouwingskosten en subsidie gehad van de Gemeente, om in deze ruimte een soort van supermarkt voort te zetten. Na een jaar is gebleken dat er geen aanloop is.
    Ook geen wonder indien de zogenaamde eigenaar zijn boodschappen bij de lidl doet en deze producten vervolgens voor dubbele AH prijsen in zijn schappen legt.
    Maar! in een wijk met een bepaald aantal inwoners moet de Gemeente natuurlijk zorgen dat er een supermarkt zit. Maar ja, de groot machten willen niet, dus hebben ze deze kansloze nep supermarkt, en goudzoeker nog maar een jaar subsidie gegeven.
    En de Gemeente heeft haar ogen de kost kunnen geven aldaar, maar knijpt gewoon even de oogjes toe. Daar waar een ieder aan de letteren de wet word gehouden, worden daar alle milieu en hygiene eisen ruimschoots overtreden.

      /   Reply  / 
  6. Kees

    Commerciële tv programma’s maken van onze centen… dat vind ik pas bizar!!!

      /   Reply  / 
  7. frank van den braak

    frank

    ik ben al 3 jaar met de gemeente Boxtel bezig om tot een oplossing te komen over de situatie waar ik in beland ben door mijn ziekte .
    ze kunnen niet tot een duidelijke oplossing komen .
    dit heeft tot nu toe de belastingbetaler ca 60.000,00 gekost !!
    En wat ik alleen maar wil is werken en zelf de kost weer verdienen dan zijn ze ook van me af

      /   Reply  / 
  8. gertrud meurer

    in 2007 was de eerste officiële rit van de Betuwelijn.
    De spoorwegverbinding van Rotterdam naar Duitsland kostte 4,5 miljard euro. 160 treinen per dag zouden erop rijden. Maar dat aantal wordt bij lange na niet gehaald. Per etmaal rijden er maar 100 treinen over het spoor. En dus leidt de Betuweroute al jaren fors verlies. De Betuwelijn heeft de Nederlandse staat in totaal al 322 miljoen euro aan belastinggeld gekost. Dat bedrag komt dus bovenop de aanlegkosten.

      /   Reply  / 
  9. Harry Reijngoud

    De Provincie Noord-Holland is al jaren bezig een “snellere” busdienst tussen Huizen en Hilversum te realiseren. Het gaat om +/- 3-4 minuten tijdwinst op dit traject …. ! Het budget is intussen van iets boven € 100 miljoen, verhoogd naar bijna € 129 miljoen. Daar zal het niet bij blijven, want er is weer vertraging. Nog erger is de (gemeenschappelijke) tijd die vele raadsleden en burgers uit de Gemeentes Huizen, Blaricum, Eemnes, Laren en Hilversum aan dit onderwerp besteed hebben – en nog steeds moeten besteden -. En dit alle voor een volledig achterhaald plan, wat enorm veel milieu- en infrastructuur-schade gaat voortbrengen, en … dat alles tegen een prijskaartje (na realisatie) van +/- € 250 per busrit … ! Hier staat wel een “te verwachten” aantal “meer”reizigers tegenover van 5 reizigers per rit …. . Begrijpt u het nog?

      /   Reply  / 
  10. Frans Claessens

    De provincie Limburg geeft 250.000 subsidie voor de revitalisering van verloederde campings, maar staan wel toe dat er op campings in Limburg 10 jaar lang arbeidsmigranten gehuisvest mogen worden. Met dit beleid spant de provincie het paard achter de wagen, want over 10 jaar zijn er weer nieuwe campings die opgeknapt moeten worden. Mooi voorbeeld is Landgoed Leudal in Haelen, gem. Leudal. De eens zo mooie familie-camping staat nu vol met afgedankte COA-hutten voor de huisvesting van arbeidsmigranten. En dit moest, volgens het College een aanwinst zijn voor de toeristische sector van M-Limburg.
    Ik hierover veel informatie verstrekken.
    Tel. 0475-596076

      /   Reply  / 
  11. Buurtbewoner

    Azc ter Apel !!! 85 miljoen voor 2000 mensen compleet nieuwe opvang .. Zitten er maar 300 nu!! Veghel oud ziekenhuis ook omgebouwd tot azc .. Zit er geen 1😡

      /   Reply  / 
  12. ria robben

    Het Zwolse ziekenhuis Isala is gebouwd met een waterzuiveringsinstallatie.Het geschiede allemaal met Europees subsidie.Het bestuur van Isala vond financiering om de waterzuiveringsinstallatie draaiende te houden te duur.Nu moet de waterzuiveringsinstallatie ontmanteld worden en stroomt afval van medicijnresten de IJssel in.

      /   Reply  / 
  13. Indra

    Hier in Lelystad willen ze het vliegveld uitbreiden. Er zijn al miljoenen ingestoken maar in de lucht zitten ze al in de landing voor Schiphol.

    Er is zelfs een stichting opgericht voor de verkeersveiligheid. Daar kan contact mee opgenomen worden.

    Voor vragen kan u mij mailen.

      /   Reply  / 
  14. Bruinsma

    Emmeloord wil op de deel van alles bouwen maar heeft al weet ik niet hoeveel geld er al is verspild naar onderzoeksbureaus die van alles onderzoeken maar met geen enkele oplossing komen een parking maken ondergronds en winkels erboven terwijl er al genoeg leegstand is in de lange nering

      /   Reply  / 
  15. Ineke Sagel

    Vanaf het Prins Clausplein richting Den Haag centrum vise versa zijn zogenaamde regenboog lantaarnpalen geplaatst. Kosten 4 ton.
    Iedereen was het er over eens dat het onzin was maar het besluit was al genomen en goedgekeurd. Het gaat n.l om 3kleurige stickers van ongeveer 15cm. hoog die om de lantaarnpalen heen geplakt zijn.Welk nut dit heeft, geen idee en ik denk niemand. Zelfs de gemeente wist het niet.

      /   Reply  / 
  16. Tjeerd

    Er is vorig jaar een reep asfalt uit de waddenzeedijk gefreesd om er een nieuw soort kunststof in terug te plaatsen.
    Deze kunststof zou een gegarandeerde beveiliging van de dijk zijn. Mooi niet dus daar er na een eerste hoge waterstand de kunststof al gebreken vertonen . Hoeveel er aan kosten zijn gemaakt aan een zeewering die in het begin van de jaren 70 is verhoogd is mij niet bekend , maar het houd niet op met een paar ton.

      /   Reply  / 
  17. leo pelsers

    Het college van b&w landgraaf heeft besloten om ruim € 500000,- gemeenschapsgelden in te zetten om een herindeling met Heerlen te voorkomen.
    Zonder de burger dasrin te kennen. Wel willen ze de burger laten mee beslissen om niet met heerlen.
    Overigens dat is dezelfde gemeente die geen bushalte wilde creeren bij het ns station of zoiets.
    Beschamend.

      /   Reply  / 
  18. kees de Vet

    Rotonde Joure word nu gebouwd, is een project van Rijkswaterstaat die schrijft voor alleen machines met schone motoren , wat gebeurd daar de vracht auto’s oud materiaal zonder roet filters , asfalt word gehaald uit Lelystad terwijl en in Herenveen ook een asfalt centrale is , reken een uit wat dat aan brandstof kost en hoeveel we het milieu belasten hier mee .

      /   Reply  / 
  19. UrsulaJonkvorst

    Ik hoef alleen maar het LBIO te noemen en dan weten we al genoeg. Al zes jaar ben ik bezig dit verdrietige nietszeggende overheidsbedrijf te motiveren om de achterstallige alimentatie op mijn rekening gestort te krijgen. Zit nu zelfs al in Duitsland te prutsen met hun zusterorganisatie. Een uitspraak van de rechtbank, brieven van advocaten, en nog steeds schijnen ze niet te begrijpen dat er gewoon gewerkt moet worden. Zou graag een gesprekje met de redactie tegemoet zien. Heb meters hoge mappen met informatie.

      /   Reply  / 

Laat een reactie achter bij Frans Claessens Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>