Verkoop voetbalrechten aan Talpa blijkt voor steeds meer partijen toch niet zo gunstig

Ik had het er eerder al over dat de verkoop van de voetbalrechten dit jaar alleen maar verliezers kent. Dat komt steeds meer uit. Nadat voetballiefhebbers massaal te kennen gaven dat ze de reclame tussen hun wedstrijden door erg irritant vonden, geeft Talpa nu toe dat ze veel te veel geld hebben neergeteld voor de rechten. De zender geeft tegelijkertijd aan de volgende keer (veel) minder geld te zullen betalen voor dezelfde rechten. En daarmee komt meteen de derde verliezer boven: de voetbalclubs."Als voetbalclubs geen meerwaarde creëren dan heeft Talpa bij de volgende veiling, over drie jaar, daarvoor geen 35 miljoen
euro per seizoen over." Dat zei algemeen directeur Ronald Goes van televisiestation Talpa op het PSV-symposium ’Sport:
een spel met media en commercie’. Om het Nederlands eredivisievoetbal drie seizoenen te kunnen uitzenden, telde Talpa
maar liefst 105 miljoen euro neer.

Spijt van de koop heeft Talpa niet. Volgens Goes moesten de voetbalrechten worden bemachtigd ‘omdat voetbal het
ultieme marketinginstrument is voor een nieuwe tv-zender’. PSV-voorzitter Rob Westerhof reageerde enigszins verontwaardigd. "Als je kijkt wat in het buitenland voor
de uitzendrechten van het voetbal wordt betaald, heeft Talpa ze voor een fooi bemachtigd."

Tja meneer Westerhof, we zitten hier niet in het buitenland maar in Nederland. Waar de advertentie-inkomsten overal onder druk staan en waar John de Mol die 105 miljoen euro zeker niet terugverdiend aan advertenties rondom De Wedstrijden. Ik ben erg benieuwd welke ‘fooi’ er over drie jaar betaald gaat worden voor de voetbalrechten.

Meer voetbalnieuws op voetbal.blog.nl

3 Reacties // Reageer

3 thoughts on “Verkoop voetbalrechten aan Talpa blijkt voor steeds meer partijen toch niet zo gunstig

  1. Renesmurf

    Dat zit dan over drie jaar weer gewoon bij de NOS.

      /   Reply  / 
  2. Herman

    Zou je het denken? De Nos, die over drie jaar geen cent meer te makken heeft, als het aan Medy van der Laan ligt? Want die paar uur voetbal per week op tv staat dan gelijk aan seizoenen van dramaseries en cultureel verantwoorde programma’s, datgene wat de commerciëlen laten liggen de Publieken zouden moeten doen. Inmiddels is wel bewezen dat voetbal ook prima bij een commerciële partij ondergebracht kan worden.

      /   Reply  / 
  3. Rafael Meijers

    Hoeveel kijkers de voetbaluitzendingen van Talpa rendabel maken, weet ik niet. Op hoeveel kijkers de reclamemakers rekenen, weet ik ook niet. Het enige wat ik weet, dat zo’n slordige miljoen mensen hebben afgehaakt en terecht niet geinteresseerd zijn in de inferieure voetbalkwaliteit die zij door Talpa krijgen aangeboden.
    Als Talpa nou eens zou stoppen met dat oeverloze gewauwel over wat de kijker net al heeft gezien (analyses). Als Talpa de belangrijke/interessante wedstrijden gewoon aan het begin van de uitzending zou zetten.
    Als Talpa onmiddellijk zou stoppen met reclames tussen de samenvattingen, heel misschien dan komen de kijkers terug, die zich nu beledigd voelen door het niveau.
    Misschien dan blijkt ook dat de investering van Talpa in het voetbal nog niet zo dom is geweest.
    Uiteraard hoop ik, dat ze mijn raad niet zullen opvolgen, zodat ik over een paar jaar weer kan genieten van het eredivisievoetbal bij de NOS.
    Rafael Meijers

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>