Kijkcijfers Champions League bij Veronica sterk teruggelopen

Het binnenhalen van het Champions League-voetbal zou voor SBS 6 wel eens met een tegenvaller kunnen aflopen. Dat stellen experts vandaag in het AD. Sinds dit seizoen is de competitie te volgen via Veronica, en daar zijn de kijkcijfers ten opzichte van vorige seizoenen met ongeveer een kwart teruggelopen, tot gemiddeld 1,2 miljoen kijkers per wedstrijd. Kenners zijn het er over eens: SBS moet zich ernstige zorgen maken.

Reclame-expert Ruud de Langen wijst op de gederfde inkomsten. “Als deze trend doorzet, hebben ze een probleem. Een procent marktaandeel staat immers gelijk aan zo’n 10 miljoen euro op jaarbasis aan reclame-inkomsten. En dan komt de vraag bovendrijven of het voetbal nog wel rendabel is.”

Sportmarketing-expert Frank van den Wall Bake meent dat de schuld niet volledig bij SBS ligt, er zou simpelweg te veel voetbal op televisie zijn. “De Europese voetbalbond UEFA is in de war. “Ongerust over de dalende kijkcijfers. Daarom veranderen ze de tijden. Dus twee wedstrijden op één avond: om 19.00 en 21.00 uur. Ik denk niet dat dat de oplossing is. Er is nu al een overkill aan voetbal. Dat is ook één van oorzaken van de dalende kijkcijfers. Als een Nederlandse club uitgeschakeld wordt, haken velen af.”

De SBS-presentatoren dragen dit ook als een reden aan: de mindere resultaten van Nederlandse voetbalclubs. De zender zelf benadrukt dat het totaal aantal tv-kijkers in algemene zin bovendien is afgenomen.

SBS heeft de uitzendrechten nog voor het lopende en volgende seizoen. Komend jaar begint de biedingsstrijd om de rechten vanaf 2018/19.

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>