‘De Mol gebruikt SBS als bruidsschat voor TMG’

John de Mol heeft heel SBS in bezit gekregen voor een koopje, zo luiden de kritieken vandaag in de kranten. En hoewel kenners zeggen dat er echt wel een flesje bubbels heeft geknald vanwege deze deal, houdt John zelf de luiken dicht. Hij doet geen interviews en dat zou alles te maken kunnen hebben met de overnamestrijd rondom TMG. Mediastrateeg Marianne Zwagerman: “Dit is een tactisch spel. Volgens mij wil De Mol de SBS-zenders gebruiken als bruidsschat, om een voet tussen de deur te krijgen bij De Telegraaf. Nu kan John zeggen: denk goed na of je niet toch met me in zee wil, nu ik die zenders bezit.”

In de Volkskrant spreekt ze overigens haar twijfels uit of de aankoop van SBS wel zo’n goede zet is geweest. “Misschien ligt het aan Johns leeftijd, maar hij wedt de laatste jaren op redelijk dode paarden: Telegraaf Media Groep en SBS. John was altijd zo vooruitstrevend, nu komt hij met modieuze praatjes over crossmedia. In de praktijk levert dat weinig op. Kijk naar een bedrijf als Netflix, doe meer op internet. Dáár zit de toekomst.”

In het AD laat Fons van Westerloo zijn licht schijnen over de ontwikkelingen. Hij denkt dat vooral RTL wakker ligt van deze stap. “Ik was nog de baas bij SBS toen John, die Endemol leidde, een keer belde. Hij had ruzie met RTL en zorgde daarom even dat presentatoren als Robert ten Brink en Willibrord Frequin naar míjn zender kwamen. Het was in een handomdraai geregeld. Zo is hij. Ik voorspel dat hij nu wacht tot bepaalde contracten tussen presentatoren met RTL zijn verlopen en er dan een paar naar SBS haalt.’’

Met zijn productiehuis Talpa heeft John nu grote knallers bij RTL ondergebracht, zoals The Voice of Holland, Ik Hou van Holland, Geer & Goor en Dance Dance Dance. Op SBS 6 probeert hij het met gameshows als 5 Golden Rings en Zullen We Een Spelletje Doen?, beide scoren redelijk. Van Westerloo acht het waarschijnlijk dat wat van die RTL-titels naar SBS overgeheveld gaan worden. “Waarom niet. Het is toch gek als je 100 procent eigenaar van SBS bent en zo’n groot programma bij de concurrent laat zitten?’’

Daarbij moet niet onderschat worden wat de invloed van het zendermanagement is op de programma’s, en de rol van de presentatoren. Bij RTL zitten toch de meeste personality’s die gewicht kunnen geven aan een format. En RTL 4 is jarenlang de zender geweest waar het voor de wind ging, al lijkt aan dat tijdperk een einde gekomen.

Het is afwachten tot John de Mol zich in zijn kaarten laat kijken. Maar ik kijk reikhalzend uit naar de najaarspresentaties, waar een hoop verrassingen tussen gaan zitten.

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>