Tegenlicht duikt in manipulatie online verleidingstechniek

clickTegenlicht duikt deze week in de wereld van online winkels. De faillissementen van warenhuizen en schoenenreuzen illustreert het: ons koopgedrag verschuift in hoog tempo naar internet. Welke vernuftige slimmigheden en andere digitale wetmatigheden maken dat wij onze online winkelwagen zo vol mogelijk gooien of zo lang mogelijk op een website verblijven?

Op dit moment vindt het grootste psychologische experiment ooit plaats. En we nemen er allemaal aan deel. Elke dag worden een miljard mensen getest op internet. Via A/B testen en analyse van de data-sporen die we online achterlaten, wordt er in exponentieel tempo kennis vergaard over onze voorkeuren en gedragingen, maar vooral over hoe ons brein werkt. Wie gebruikt deze kennis? En waarvoor?

Het is een ontwikkeling die voor velen ongemerkt heeft plaatsgevonden. Er is een heel nieuw vakgebied ontstaan van ‘user experience’ architecten en ‘online persuasion officers’. Hoe gebruiken, manipuleren én misbruiken deze digitale datadealers onze gebruikerservaring? Niet alleen bij het doen van aankopen maar ook waar het onze vrije tijd en politieke voorkeuren betreft. Loopt het bedrijfsleven, dat miljoenen testen tegelijk uitvoert, hierin niet mijlenver vóór op de wetenschap en de overheid?

Inmiddels pleiten de bouwers van deze digitale verleidingstechnieken, onder wie voormalige Google-medewerkers, zélf voor het instellen van een ethische code. Wat betekent het als uitvoerders van experimenten zélf gaan vragen om beperking van hun macht en mogelijkheden?

Tegenlicht, 21.05 uur, VPRO (NPO2)

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>