VPRO’s De Prijsvechter: De dure prijs van onze goedkooplust

Roland Duong en Marijn Frank zijn allebei bekende tv-gezichten geworden via Keuringsdienst van Waarde. Het kritische consumentenprogramma blijkt een goede broedplaats voor getalenteerde programmamakers. Roland en Marijn komen nu in elk geval met het drieluik De Prijsvechter, waarin ze op zoek gaan naar het goed – of het kwaad – achter onze goedkooplust. Want in winkels als Action en Big Bazaar zijn de artikelen zo goedkoop, dat het haast onder kostprijs lijkt te zijn. Hoe kan dat?

In de eerste aflevering: De hoogzwangere Marijn vraagt zich af hoeveel spullen ze eigenlijk nodig heeft voor haar nieuwe gezin. Ook wil ze weten wat haar kooplust drijft. Een hersenonderzoek brengt haar onderbewuste prijsprikkels haarfijn in kaart. Roland begint ondertussen de speurtocht naar de herkomst van een goedkoop plastic lantaarntje. Hij gaat in gesprek met True Price: een organisatie die bedrijven helpt om verborgen kosten in kaart te brengen. Ook probeert hij het grote succes van de Action om te achterhalen door te gaan shoppen met de grootste fan van de winkelketen en begint hij een eigen inkoopbedrijfje onder de naam Trupp.

De tweede aflevering leidt naar China, waar veel van de goedkope spullen vandaankomen. En de derde aflevering focust zich op de enorme hoeveelheid plastic die nodig is om onze goedkooplust te temperen.

De Prijsvechter, 21.10 uur, VPRO (NPO2)

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>