VPRO zoekt identiteit Europeaan in reisserie Made in Europe

Nog nooit stond de Europese Unie er zo belabberd voor als nu. Burgers hekelen de Brusselse macht, er is vrees voor het vreemde en behoefte om aan het vertrouwde vast te houden. Dat terwijl er veel migranten aan de deur kloppen voor hulp. We zijn allemaal Europeaan, maar wat is onze identiteit? Dimitri Verhulst probeert het uit te zoeken in de nieuwe VPRO-reisserie Made in Europe.

Aan de hand van de meest uiteenlopende culturele iconen van Beethoven tot Pussy Riot, van James Joyce tot de minirok, en van Dracula tot Lego, ontrafelt schrijver Dimitri Verhulst de Europese identiteit. Verhulst blijft weg van bureaucratie en financiële crises, maar reist kriskras door het Europa dat leeft in de boeken die we lezen, de films die we zien en de muziek waarnaar we luisteren.

Made in Europe is gebaseerd op de bestseller van Pieter Steinz, een caleidoscopische reeks essays over honderden culturele iconen uit Europa. Hierbij spitst de serie zich toe op acht grote thema’s die gerelateerd zijn aan vrijheid: Rebellie, Religie, De Vrije Vrouw, Verbeelding, De Duistere Kant, Verlangen, Vernieuwing en Idealen. Made in Europe laat zich daarmee ook bekijken als een ode aan de vrije geest, aan individualiteit en aan de vrije expressie. De iconen, die in een enkel geval al eeuwenoud zijn, worden steeds in relatie met het huidige Europa belicht.

Bekijk de promo:

Made in Europe, 20.15 uur, VPRO (NPO2)

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>