Edwin Jansen heeft dit weekend forse kritiek gekregen in een groot artikel in De Telegraaf. Finalisten van de zangwedstrijd hebben geen goed woord over voor managementbureau AT Productions, waar Jansen met de scepter zwaait. Ze beklagen zich erover dat Jansen al het geld opstrijkt en zich nauwelijks voor hun carrière inspant. De artiesten waarvoor Jansen nog het management doet, zijn echter tevreden. En dat zijn niet de minsten.
Dat alle juryleden belang hadden bij Idols, is nooit een geheim geweest. Het belang van Jansen is dat hij de kersverse idolen als eerste mag tekenen. Mocht hij geen interesse hebben, dan kunnen de Idols onderhandelen met een ander managementsbureau.
Roger van Intwine zag het van meet af aan niet zitten, en stapte uit Idols. Volgens hem zou er sprake zijn van een wurgcontract. Roger heeft Idols als opstap gebruikt naar een redelijk goed lopende carrière. Andere finalisten zijn inmiddels ‘gedumpt’ door hun platenmaatschappij of hebben een ander management gekregen.
Het stuk in De Telegraaf liegt er niet om. "Ik rijd lekker een
gloednieuwe Jeep Grand Cherokee van jouw centen", zou een manager van
het bedrijf van jurylid Edwin Jansen hebben gepocht tegenover Idols-ster
JayKay, kort voordat hij bij een optreden kwam opdraven. JayKay, bekend
als JK, is er goed ziek van. Hij heeft het helemaal gehad met Idols en
ook met manager Edwin Jansen: "O, wat voelde ik me belazerd. Ik dacht
nog: hoe kan dat nou dat ik zelf niks meer overhoud, geen huis kan kopen
en niet eens te eten heb?"
Is het om als idool te eindigen wel
net zo leuk als de tv ons wil doen geloven? Bij de meeste van de twintig
toptienfinalisten – die naar eigen zeggen een soort wurgcontract moesten
tekenen klinkt een zelfde geluid. Uitgezonderd Jim, Boris, Maud en
Marieke, die nog steeds bij AT Productions in de stal zitten.
Sommigen houden zich op de vlakte uit vrees voor hun carrière. Anderen
nemen geen blad voor de mond. In koor roepen zij geen goed woord over te
hebben voor Edwin Jansen, ‘een zakkenvuller’. Hind, Dewi, Joel, Robin en Marlies zijn inmiddels – al dan niet met slaande ruzie – vertrokken bij AT Productions.
De Telegraaf geeft Jansen, zoals het hoort, de kans zich te verweren. Hij denkt dat al deze artiesten een zondebok zoeken voor het niet goed verlopen van hun loopbaan. "Eerlijk
gezegd kun je maar één, hooguit twee artiesten per jaar lanceren die
succesvol worden. Dat kan voor anderen wel eens teleurstellend
uitpakken. Soms is sprake van een hype en dan gaat het ineens minder.
Wij kunnen ook geen wonderen verrichten. Alleen ervoor vechten."
Laat ik vooropstellen niet te weten wie gelijk heeft. Waarschijnlijk is het gezegde ‘waar rook is, is vuur’ hier wel van toepassing. Het zal bij AT Productions ongetwijfeld niet allemaal vlekkeloos verlopen. Maar het is niet netjes van de oud-deelnemers om zo uit de school te klappen. Daarbij denk ik ook dat Jansen voor het grootste gedeelte gelijk heeft. De levensduur van een Idols-succes is kort en wordt steeds korter. Het best kan het ijzer gesmeden worden als het heet is, meteen na de talentenrace. Dan is er alle gelegenheid voor de winnaar om een hit te scoren, een week of zes later mag nummer twee.
De rest volgt later, en dat is logisch. Een hitlijst heeft maar tien hoogste plekjes. Idols-deelnemers die tegelijkertijd een single uitbrengen, kannibaliseren elkaar. Maar een maand of drie later, is de hype weggezakt. Ik zou in Jansens geval dezelfde keuze hebben gemaakt. En dan heb ik het nu nog geen eens over de soms twijfelachtige kwaliteit van het materiaal dat deze artiesten uitbrengen. Want laten we wel wezen: de meeste Idols-singletjes zijn niemendalletjes. Een klein gedeelte is gewoon niet om aan te horen, en twee of drie plaatjes zijn goed.
Jansen is overigens niet langer jurylid bij Idols 3. Volgens een woordvoerder van RTL omdat hij het te druk heeft met zijn managementbureau. En dat lijkt mij logisch, met niemand minder dan Within Temptation, Kane en Di-rect in je stal.