NPO gaat kwaliteit publieke waarde programma’s meten

Programmamakers bij de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) krijgen een nieuw instrument om succes te meten. Naast kijkcijfers, marktaandelen en kijkwaardering wordt voortaan ook de kwaliteit van de publieke waarde gemeten. Dat heeft Henk Hagoort vertelt op zijn nieuwjaarstoespraak, waarin hij reageert op het veranderende medialandschap door de komst van internet en mobiele apparaten. “Een publieke omroep is in die omgeving niet op voorhand in alles gelegitimeerd vanuit zijn brede publieke taak. In de digitale wereld zal elk individueel programma, elke individuele website, elke nieuwe dienst die met publiek geld gebouwd of gemaakt wordt, zijn publieke waarde moeten kunnen aantonen.”

Hagoort: “De omroepen en de makers bepalen wat ze met een programma of site willen bereiken. Maar…en dat is nieuw: we gaan er in de toekomst niet langer stilzwijgend vanuit dat dat wel goed zit. Omroepen gaan per programma vooraf aangeven wat in hun ogen de publieke meerwaarde is en waarin een programma vanuit hun missie onderscheidend is. Dat is voorwaarde voor uitzending.”

Hij vervolgt: “Op dit moment ontwikkelen we binnen de NPO onderzoeksinstrumenten om permanent rond elk programma te meten wat het publiek vindt van de kwaliteit en de publieke waarde. Dat doen we al voor de Publieke Omroep als geheel en voor onze zenders (via de Kwaliteitskaart), maar dat gaan we nu per programma doen. We lopen daarin Europees voorop. (…) Dat is geen vrijblijvende exercitie. We zullen transparant zijn door de uitkomsten van deze publieksmetingen te publiceren op internet. En we verwachten van omroepen dat ze hun verantwoordelijkheid nemen door programma’s, die niet of onvoldoende waarmaken wat ze beloven of geen herkenbare meerwaarde hebben, aan te passen of te schrappen. Het gaat tenslotte om de legitimatie van de Publieke Omroep en die moet in het digitale landschap met elk programma en met elke site opnieuw verdiend worden.”

Hagoort benadrukt dat de publieke omroep zelf over de invulling gaat en ook over bezuinigingen. “We zijn geen politieke maar een publieke omroep”, verwijzend naar proefballonnetjes vanuit Den Haag.

Zie ook:
- Van Bijsterveldt (Media) wil Nederland 3 behouden
- Omroepdirecteuren: 100 miljoen ja, 200 miljoen nee
- NPO wil 50 miljoen besparen met omroepfusies
- Kabinet Rutte-Verhagen houdt flink huis in Hilversum
- Publieke omroep: 838 miljoen budget, 525 miljoen voor tv

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>