Column Thomas van Aalten: telefilm Hou Holland Schoon

Hoe kan Nederland het medium fictie op tv blijven misbruiken met producties in de tv-reeks One Night Stand? Wat ik gisteren zag, Hou Holland Schoon, is met afstand de slechtste tv-film van 2008. De site Cinema.nl, waar je de film nog kan bekijken, geeft hem nog drie sterren en zegt: ‘Het verhaal in Hou Holland schoon wordt intelligent verteld’. Ik moest deze zin vijf keer opnieuw lezen.

Bottom line van Hou Holland schoon: hardcore jongen slaat een asielzoeker in elkaar, opgejut door zijn vrienden. Grootste grap uit de film: één van de jongeren heeft een poster aan de muur hangen van This Is Hardcore, het album van Pulp uit de jaren negentig. Ik bedoel, Pulp. Je zou in een film over comazuipers toch ook niet in een huiskamer een poster van Elly & Rikkert aan de muur willen zien? Of dacht de setdresser: ‘hey, het woord hardcore staat op een poster, ik hang ‘m op.’

Zelfs een nagesynchroniseerde Peter Jan Rens uit Brandende Liefde is nog De Niro in vergelijking met de tv-film die ik gisteren zag. De televisieserie De Fabriek, is nog Von Trier-waardig. Wat, zelfs Beau van Erven Dorens en Antonie Kamerling uit Feestje! zijn nog getalenteerde topspelers in vergelijking met dit kneuterfestijn.

Natuurlijk, de acteurs zijn jong. Hen valt niets te verwijten. Maar zowel een regisseur, producent als scenarioschrijver krijgen van de NPS voor deze lauwe koolsoep, opgediend met taai maatschappelijke broodkruim, wel geld om een hele productie te draaien. Kijk eens op de aftiteling. Al die mensen, al die onkostenvergoedingen, bonnetjes van de kledingwinkel om te declareren, koffiekannen op de set. Iemand had een stok moeten gooien in de spaken van dit veertig minuten durend Hollands Welvaren.

Waarom altijd dit kleinburgelijk sociaal drama, voortbordurend op de stoofvleeslucht uit de tijd van Swiebertje? Karakters dragen nu bomberjacks en hebben mobiele telefoontjes, maar hebben hetzelfde lege ‘Scheer je weg vlegel’-spel als zestig jaar geleden, toen Amerika al grote, fatsoenlijke producties op het witte doek zette. Waarom kunnen en willen Nederlanders alleen maar dit soort rare rotfilms maken?

Filmmaker Arne Toonen heeft op z’n CV ook videoclips van Brainpower en Freek de Jonge staan. Freek de Jonge, de personificatie van de opgepotte Baby Boom-ledigheid, dat betweterige lijk met plakhaar en vette bril, dan zou je nog liever het beeld op zwart willen zetten. Waar is toch de bezieling, het grootse denken, het ándere vertellen, de échte verrassing van Nederlandse filmmakers? Hebben hier verdomme Orson Welles, Wim T. Schippers, Salvador Dali, David Lynch, Alfred Hitchcock, Stanley Kubrick, Jean-Luc Godard, Martin Scorsese en Roman Polanski hun nek voor uitgestoken op het gebied van bewegend beeld?

Één na grootste grap: de hoofdrol is weggelegd voor Bon Offenberg, het kindsterretje dat bij SBS in een tv-programma nog moest afvallen. Maar Bob kan je niets kwalijk nemen, het is de regisseur die met zijn laffe bengelse streken opgesloten had moeten worden in een blik Haagsche Hopjes.

Thomas van Aalten is schrijver, journalist en columnist bij Zappen. In januari verschijnt zijn nieuwe boek De Onderbreking.

Meer columns

6 Reacties // Reageer

6 thoughts on “Column Thomas van Aalten: telefilm Hou Holland Schoon

  1. Fred Zeiklul

    Ben zo benieuwd naar jouw boek! Hoe jij schrijft Thomas, wauw! Not!
    De Onderbreking waar ik wegzap. Lees nog liever de folder van de Wibra.

    Als je kritisch bent over een film moet je dat beargumenteren. Niet alleen schrijven dat het slecht is. En als je een beetje journalist was zou je vragen stellen aan de makers, fondsen en de omroep. Waar waarschijnlijk ben je daar een te luie blogger voor.

    Succes met je boek. Flop.

      /   Reply  / 
  2. vinn

    Ik heb gefigureerd in deze film, en was echt maar 2 seconde in beeld.. terwijl het eigenlijk veel meer had kunnen zijn. Maar hij viel my ook zwaar tegen

      /   Reply  / 
  3. Alex

    “Ben zo benieuwd naar jouw boek! Hoe jij schrijft Thomas, wauw! Not!”

    Haha!

    Maar inderdaad, waar is de argumentatie?

      /   Reply  / 
  4. Jos

    Fred Zeiklul was zeker de producent. Vond het ook een lulfilm eersteklas waar ik langs ben gezapt.

      /   Reply  / 
  5. michel

    Je heb gelijk het is echt een ongelooflijk slechte kutfilm. Heb ze beter gezien bij One nigth stand maar, waar zijn je argumenten ind? want slecht geacteerd en slechte regiseur ok maar, wat ik raar vond is dat je Jesser zijn ouders niet een keer ziet. Wat vinden zei er van dat hun ouste zoon bij hardcore jongeren hoort en hun jongste daar ook bij wil horen? Had ikk graag willen weten als kijker. Waar was die bouwvakker opeens toen Harvy was gevallen (even daarvoor zat ie de 2 jongens nog op de hielen) Het vage leeftijdsverschil tussen de spelers. (De 2 jongste spelen vechtspelletjes buiten maar zitten al op de middelbare school. volgensmij doe je dat dan niet meer) De verrader Jordy? Bij wie zit hij in de klas? Is hij net zo oud als Jesser en Harvy? Zit hij misschien bij het Turkse meisje van Spangas in de klas? (Die is er ineens maar waarom?) Reportage over de jongeren is niet alleen verknipt als ze het op tv terug kijken maar er zijn andere opneem banden gebruikt voor dat gedeelte want door sommige word het zelfde gezegt maar heel anders vb: Jordy roept in de camera sieg heil maar op tv ineens heil hitler (sorry maar das in de film he) en zo zijn er nog meer fouten) Dus verwerk vollgende keer eens wat meer van dit soort dingen in je column ipv alleen maar afkraken. Wat je dan overgens wel weer op een grappige manier doet!

      /   Reply  / 
  6. Peter

    Ach, jullie zijn gewoon op zoek naar laagdrempelige films waarbij je niet na hoeft te denken en waar veel actie en effect in zit.

    Ik vond dit juist eindelijk weer eens een mooie korte film waarin het typisch nederlandse film sfeertje terug komt. Ik denk dat je je bij deze film wat meer moet inleven in alle personages, juist door de rauwe stijl kan ik me bij dit soort films goed in de personages inleven.

    Wat het scenario betreft vond ik het ook sterk. Er is duidelijk gekozen voor realisme. Voor mij kwam alles erg geloofwaardig over. Ik had zelfs het idee dat het een waar gebeurd verhaal was maar voor zover ik kan vinden is dat niet het geval.

    Films goed vinden of niet blijft natuurlijk afhankelijk van smaak maar als liefhebber van korte film vond ik dit toch een interessante film.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>