Voor de tweede keer in zijn carrière heeft John de Mol de titel Omroepman van het Jaar gekregen van Broadcast Magazine. Daarmee versloeg hij concurrenten als Pino (Sesamstraat), Reinout Oerlemans, Medy van der Laan en Harm Bruins Slot (Publieke Omroep). Volgens de jury is het stempel dat De Mol op de mediawereld drukte met de komst van Talpa niet te ontwijken.
‘Ondanks het ‘alles is te koop’-imago, de
bijbehorende antistemming en de bekende aanloopproblemen is Talpa TV in
vijf maanden tijd uitgegroeid tot een fenomeen, waarnaar in het
(commerciële) buitenland even jaloers als bewonderend wordt gekeken.
Bovendien werkt De Mol ook op andere terreinen (radio, internet)
voortvarend aan wat wel eens heel snel kan uitgroeien tot een sterk en
wijdvertakt media-imperium’, luidt een deel van het juryrapport.
Wij hadden ons geld ingezet op Reinout Oerlemans en voorzagen John de Mol volgend jaar als winnaar van de prijs. Maar de jury besliste anders. Het is hem gegund. Want of je nu vriend of vijand bent van De Mol: wat hij met Talpa heeft gedaan is groots en gedurfd.
Zie ook:
- Wint Reinout Oerlemans de verkiezing Omroepman van het jaar?