Atsma (CDA) werpt zich op als redder van ONM

Het lijkt echt gedaan voor ONM. Met nog twee maanden van opnames te gaan moet een reddingspoging wel heel snel komen. SBS Shownieuws meldde gisteren dat er geen commerciële partij is die interesse heeft en ook bij de publieke omroep lijkt een doorstart onmogelijk, aangezien de netmanager het budget liever aanwendt voor ander Nederlands (jeugd)drama. Endemol, de acteurs en de kijkers moeten hun hoop nu vestigen op good old Joop Atsma, het kamerlid dat voor het CDA over mediazaken gaat. Hij wil dat ONM gewoon op Nederland 3 blijft.

Vragenuurtje
Trouw schrijft vandaag: “Atsma wil dit dinsdag Plasterk vragen tijdens het mondeling vragenuur in de Kamer. Bovendien wil de mediawoordvoerder bij de behandeling van de begroting van de publieke omroep een voorstel indienen om de netmanagers hun macht te ontnemen.” Atsma was eerder verantwoordelijk voor het redden van Lingo, dat ook al door de netmanager werd afgeschoten.

Minder macht netmanager
Atsma: “Het is onacceptabel dat zo’n manager de macht heeft, en niet de omroepen zelf. Dat er gecoördineerd moet worden, uiteraard, maar uiteindelijk zegt de wet dat de omroep zelf bepaalt welk programma wordt uitgezonden. (…) Nederland 3, waar wordt uitgezonden, wil jongeren bereiken. Dat lukt me deze soap wonderwel: er zijn 400 duizend, en voornamelijk kijkers tussen 13 en 19 jaar. Dat mag dus niet zomaar geschrapt worden. Bovendien kunnen commerciële omroepen zo goedkoop aan een succesvolle soap komen. De producent wil doorgaan en zoekt immers een andere omroep.”

Onmogelijk
Leuk idee van Atsma, maar het lijkt me dat de netmanager meer moet doen dan coördineren alleen. Die schrijven uit wat voor genre er op welk tijdvak staat tegen welk budget. Omroepen kunnen hierop inschrijven met hun ideeën en die worden al dan niet gehonoreerd. Als de omroepen dat allemaal zelf mogen uitzoeken, zijn er straks dubbele boekingen en lege tijdsloten. Als Atsma echt verandering wil, dan moet het hele stelsel (weer) op de schop. Zonder netmanager werkt het huidige niet.

De actie van Atsma lijkt dan ook meer een stunt om alvast wat stemmers te trekken. Hij weet heel goed dat de politiek zich niet inhoudelijk bemoeit met de programmering. En volgens mij snapt hij ook dat het huidige publieke stelsel niet zonder netmanagers kan.

Zie ook:
- Roek Lips weigert ‘offer you can’t refuse’ van BNN
- Stopzetten ONM strop voor Endemol
- ONM stopt definitief na lopend seizoen

5 Reacties // Reageer

5 thoughts on “Atsma (CDA) werpt zich op als redder van ONM

  1. Robin

    OMG! Zelfs Den Haag gaat zich er mee bemoeien.. hoezo triest!

      /   Reply  / 
  2. Jeffrey

    Even wat stemmetjes binnenhalen.

      /   Reply  / 
  3. michel

    ONM hoort gewoon niet te verdwijnen. Ik volg het niet maar, het een goede realistiswche serie gemaakt door een jong en fris team. Het bereikt presies de doelgroep die het wil bereiken net als Lingo dat doet op Ned1. Dus hij heeft gelijk. Elke dag 400.000 kijkers om 19.00 dat is best veel. Hierbij nog niet meegerekend: Demensen die ONM op 101tv volgen, De ONM marathon kijken op Zaterdagnacht, De mensen die ONM opnemen en de kijkers van Uitzendinggemist.nl ONM staar samen met Spangas, Journaal, P&W en Dwdd dagelijks in de top10 van best bekenen programma’s op de site. 1 man (roek lips) mag dit niet zomaar van het publiek afpakken!

      /   Reply  / 
  4. Eric

    Atsma, ga je eens met belangrijke zaken bezighouden. Er is nog steeds een crisis aan de gang, blijven we wel of niet in Afghanistan, begrotingstekort, stijgende werkloosheid. Genoeg serieus werk te doen lijkt me!

      /   Reply  / 
  5. Erics

    Atsma weer.
    Elke keer als er onzinnige vragen gesteld worden in die kamer, dan is het die mediageile Atsma weer.

      /   Reply  / 

Laat een reactie achter bij michel Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>