De Keuringsdienst van Waarde is een sluipend succes op Nederland 3. Seizoen na seizoen stemmen er meer mensen af op de nieuwsgierige en kritische consumenten van de RVU. Bij de meest alledaagse producten vragen ze zich af: wat is dit eigenlijk? Ze bellen met de consumentenservice en worden vaak met een kluitje in het riet gestuurd. Tijd om zelf op pad te gaan bij de fabriek, en dat levert vaak onthutsende conclusies op. Een nieuw seizoen trapt vanavond af met de zoektocht naar verschillen in Pils.
In de super kun je wel 20 verschillende soorten kopen. Veel Nederlanders zweren bij Heineken, waar de Belgen dit paardenpis vinden. En veel Nederlanders vinden Dommelsch weer niet te zuipen. Terwijl veel daklozen zichzelf verwennen met het Euroshopper-huismerk van Albert Heijn. Wat is nu de lekkerste? Dat zou een testje voor Kassa zijn. De Keuringsdienst van Waarde gaat op zoek naar de verschillen.
Meermalen is geprobeerd dit programma aan het buitenland te verkopen, telkens zonder succes. “Dit kunnen we niet aan onze adverteerders verkopen”, is de reactie van buitenlandse tv-zenders. Totdat iemand op het idee kwam de kritische consument te vervangen door kinderen. De afgelopen weken heeft de RVU Kinderen van de Keuringsdienst van Waarde uitgezonden. Ook leuk, maar doe mij maar de volwassenen-variant.
Keuringsdienst van Waarde, 21.55 uur, RVU (Nederland 3)
Als je adverteerders invloed hebben op je programmering, is er iets mis met de manier waarop je je zender runt.
KvW is een geweldig programma, en ik kijk er dan ook graag naar.
Ik vondt de kinderen van de keuringsdienst leuker!