Paul de Leeuw over Eva Media: Het is moeilijker dan ik dacht

Eva Media is nu bijna een jaar onderweg. Paul de Leeuw heeft zijn plannen toentertijd mooi gepresenteerd: niet langer wordt er eerst een format bedacht waar dan later een presentator bij wordt gezocht, maar Eva Media focust zich vooral op de kwaliteiten van een personality en bouwt daar een format omheen. Het productiehuis heeft een mooie start gemaakt met programma’s op Nederland 1, Nederland 3, RTL 4 en straks ook Net 5. Toch viel het Paul niet mee. “Na een jaar kan ik wel zeggen dat het moeilijker is dan ik dacht”, aldus De Leeuw gisteren in Knevel + Van den Brink.

“Vooral de tijd. Het is moeilijk om iets goeds te maken wanneer een presentator tussendoor een aanbieding krijgt om iets kant en klaars te maken. ‘Dan doe ik toch dit, pakken we dat er later wel bij’, besluiten ze dan. Ik heb wel eens het gevoel dat er te veel programma’s door een presentator worden gemaakt.”

Niet alle Eva-programma’s sloegen meteen aan. Top of Flop begon sterk maar eindigde met ongeveer een kwart miljoen kijkers en het verloop van Waar Is Elvis? staat bij iedereen nog vers in het geheugen gegrift. “Ik ben heel trots op de programma’s. Het is jammer dat sommige niet zijn aangeslagen of niet het succes werden waar je op hoopte.”

De Leeuw kan achteraf prima beredeneren waarom het niet lukte. “Top of Flop is te snel gemaakt. Sommige programma’s worden ook wel te snel van de buis gehaald. Het is lullig om te zeggen, maar had dit nog even een seizoen de kans gegeven.” En over Waar Is Elvis?: “De opnames zijn gemaakt voor de uitzending. Dat is riskant. Je kunt nu niet na een uitzending nog iets verbeteren. Toch, de eerste uitzending is vertoond aan de zender en de sponsor en die waren uitermate tevreden. Misschien hadden we meer het Elvis-gevoel naar buiten kunnen brengen. Beter neerzetten wie of wat Elvis is geweest. En bij de quiz zijn we de fout in gegaan dat je eigenlijk niets weet van de kandidaten die afvallen.”

De presentator en producent geeft aan ‘er echt ziek van’ te zijn geweest, dat Waar Is Elvis? niet lukte. Ook het ‘gigantisch gevelde oordeel’ dat vooral op het bordje van Gordon neerkwam, wordt betreurd. “Gordon heeft het hartstikke goed gedaan. We hadden een pot neergezet waar 10 euro in moest voor elke homograp. Die pot is leeggebleven. Ik ben trots op wat we hebben gemaakt voor dit bedrag, er is ontzettend hard gewerkt en het ziet er allemaal heel goed uit.”

Volgens De Leeuw is er geen sprake van druk om nu snel met een succesformule te komen. “Je merkt misschien dat het langzaam moeilijker wordt om programma’s te verkopen. Maar het bedrijf is nu een jaar oud. Misschien kun je het vergelijken met een kind: het gaat met vallen en opstaan.”

Zie ook:
- Paul de Leeuw samen in programma met Marc-Marie Huijbregts
- RTL scoort slecht met Waar Is Elvis
- Wordt 2009 het jaar van Paul de Leeuws Eva Media?
- Paul de Leeuw over Eva TV: Tijd voor een omslag

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>