In Nederland is Big Brother al geruime tijd niet meer op tv te zien en ook in andere landen lijkt het format wel uitgemolken. De grote cashcow van Endemol is dit jaar 'maar' in 20 landen te zien, waar dat er vorig jaar nog 29 waren. En in de hoogtijdagen zat dat waarschijnlijk tegen de 100 aan. Maar bij gebrek aan een echt andere cashcow, loopt nu ook de winst en omzet van 's lands grootste tv-producent terug.
Endemol heeft gisteren zijn halfjaarcijfers bekendgemaakt en die vielen tegen. Temeer vanwege de sportzomer. "In algemene zin loopt het in Nederland nogal stroef tot nog toe. Televisieproducenten hebben er lasvt van dat het EK en de Olympische Spelen advertentiegeld naar zich toe trekken", zegt Jeroen van Waardenberg van Endemol Nederland in het FD. Een andere klap in het gezicht is het wegvallen van de inkomsten uit belspelletjes. Niet alleen in Nederland is deze melkkoe verboden, ook in veel andere landen mag het niet meer.
Fons van Westerloo heeft zijn woordje klaar in die krant. "De rek is eruit. De afhankelijkheid van Big Brother is een bedreiging voor Endemol."
Toch loopt dat niet zo'n vaart. Endemol heeft spelletjes als Deal or no Deal en Eén tegen 100 wereldwijd uitgerold. Alleen zijn de marges op zo'n spelletje niet zo hoog als op Big Brother. Verder loopt de belangstelling voor Fear Factor terug. Deels door de leeftijd van het programma, deels door de vele copycats.
Onlangs heeft het een nieuw spel bedacht: Wipeout, een spel vol behendigheidsspelletjes dat wordt opgenomen op een terrein in Zuid-Amerika. Een dozijn landen heeft dit inmiddels aangekocht. Het grote amusement moet de voorlopige nieuwe klapper voor Endemol worden.
Endemol heeft honderden formats die overal ter wereld in productie zijn. De omzet wordt dus wel gemaakt. Maar voor nieuwe groei is een nieuw superformat als Big Brother wel nodig, luidt de conclusie in het FD.
Zie ook:
- De nieuwe cashcow van Endemol? Wipeout
RTL gaat overigens wipeout doen, een site is in de lucht.
Maar hoezo ‘de leeftijd van het programma Fear factor’? Die afleveringen zien er niet oud uit, als je dat bedoeld.
het programma gaat al zo lang mee, dat het saai begint te worden. Het is een beetje teveel van hetzelfde.
Ok. Vind het zelf wel meevallen, maar kan het me voorstellen.
ONM is vernieuwd. Kijk snel op ONM.tv en schrijf hier er eens een berichtje over.
@Chiel: dat zijn de tips waar ik wat mee kan. Thx!
Graag gedaan!
Wel handig, nu staat het ook direct op Mediacourant en Medialog
Pingback: RTL komt met Wipeout: apekooien to the extreme | Zappen