Week van de Vernieuwing op Nederland 3

Publiek Hilversum beklaagt zich nogal eens over de innovatie bij de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). Of eigenlijk het gebrek daar aan. Volle schema’s, kijkcijferdruk en soms een kieskeurige netmanager staan vernieuwing in de weg. Maar daar komt deze zomer verandering in op Nederland 3. Eind augustus vindt daar ‘De week van de vernieuwing’ (werktitel) plaats. De programmering voor die week is helemaal blanco, alle omroepen kunnen creatieve en vernieuwende ideeën inleveren.

“Met een themaweek waarin televisiemakers de kans krijgen een totaal nieuw idee te presenteren, zet je de deur open voor programma’s die anders niet aan bod komen”, redeneert zendercoördinator Roek Lips in De Telegraaf. “Voorwaarde is dat de aangedragen programma’s echt helemaal nieuw moeten zijn en de omroep moet motiveren waarom het juist in de themaweek uitgezonden dient te worden. De zoveelste ripoff van een talentenjacht maakt bijvoorbeeld geen kans.”

“We zullen in de week van het experiment extra onderzoek doen bij de kijkers. Op dit moment ben ik in gesprek met de interne afdeling van Kijk en Luisteronderzoek om hiervoor een plan uit te werken. Er wordt onder meer gedacht aan een speciaal kijkerspanel en we gaan natuurlijk ook zelf goed kijken welke programma’s het verdienen een vervolg te krijgen. Dat kan op Nederland 1, 2 maar ook op 3 zijn.” In de schema’s van het winterseizoen is al rekening gehouden met een uitloop.

De week van de vernieuwing is niet het enige innovatieproject van de NPO. “Op korte termijn steken alle zendgemachtigden opnieuw de koppen bij elkaar om kennis uit te wisselen over nieuwe televisieprogramma’s. Op het gebied van documentaires bestond dit al, maar we gaan het nog breder aanpakken. We halen zelfs mensen uit het buitenland en schakelen een trendwatcher in.”

Het is niet voor het eerst dat de televisie een week lang wordt ingeruimd voor proefballonnetjes. Talpa programmeerde in zijn openingsweek De TV-Competitie, waarin producenten per avond een nieuw programma mochten uitproberen. De winnaar zou dan een hele serie mogen afnemen. Daar kwam toen onder andere Eyeworks op af met ‘de spermashow’, waarin een alleenstaande vrouw een spermadonor zocht voor een kind. Dat stuitte op veel morele bezwaren bij het publiek.

Als fervent tv-kijker kan ik een week als deze alleen maar toejuichen. Heerlijk experimentele televisie kijken. Ook leuk dat het in de zomer is, als de programmering toch een stuk ieler dan gebruikelijk is. Oftewel: hulde voor dit idee!

Geen reacties // Reageer

0 thoughts on “Week van de Vernieuwing op Nederland 3

  1. Pingback: BNN werkt aan ‘Japanse nacht’ | Zappen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>