Amerikanen kijken straks ook naar Spoorloos

In Nederland weten we het al jaren: Spoorloos is een succes. Wekelijks kijken er een slordige 2 miljoen mensen naar het KRO-programma, waarin Derek Bolt op zoek gaat naar ogenschijnlijk onvindbare familieleden. Nu komt er een kroontje op het werk van Bolt en de KRO, want het format van Spoorloos is aan de Amerikaanse zender ABC verkocht, weet het AD te melden .

Het is format-bedrijf Absolutely Independent dat de deal heeft weten te sluiten. Absolutely probeert voor veel kleinere producenten formats te verhandelen op de internationale markt, met veel succes.

In het geval van Spoorloos is het bedrijf geplaagd door tegenslag. Al een decennium geleden probeerden ze het format te slijten, maar toen werd het niet als dusdanig erkend. Want ja, iemand op pad sturen met een camera, dat kunnen we allemaal, toch? Maar nu de formatmarkt volwassen is geworden, wordt de meerwaarde van het netjes aankopen van de rechten erkend.

Dat hebben ze gemerkt ook, want in Duitsland is een copycat opgestaan: een nagenoeg identiek programma. Met veel moeite wordt geprobeerd de schade hiervan te bestrijden.

Hoe dan ook: een mooi resultaat voor de KRO en Absolutely, dat het nu wel is gelukt om Spoorloos aan Amerika te verkopen. Nederland laat zich weer gelden als televisieproducent van de hoogste klasse.

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>