SBS zet nieuwe zenderbazen op Net 5 en Veronica

Alphons Martens en Carter Duong zijn weg als zenderbazen bij respectievelijk Net 5 en Veronica. Dat meldt De Telegraaf. Aan Net 5 wordt leiding gegeven door Justine Huffmeijer, die eerder al in het zenderteam zat. Interim-leider Duong is vervangen door de van RTL afkomstige Mark Bruitsman. “SBS wil zo ’optimaal invulling geven aan de groeiambitie’ en is nog in gesprek met Martens en Duong over hun toekomstige rol”, schrijft de krant.

De Telegraaf vervolgt: “Al eerder werd bekend dat Remko van Westerloo per 1 april aan de slag gaat als directeur televisie, met als adjunct Harald Oomes. Van Westerloo gaat zelf leiding geven aan SBS 6, bijgestaan door de huidige zendermanager Remko Terlouw.”

Met name met Net 5 gaat het momenteel niet goed. De zender is in fundament zo verzwakt, dat geen enkel nieuw programma lijkt aan te slaan. De serie kon jarenlang drijven op het succes van aangekocht drama als Grey’s Anatomy en Desperate Housewives, maar die titels leiden onder online alternatieven en (traag) uitgesteld kijken. Veronica heeft een heel behoorlijk marktaandeel.

Remko van Westerloo neemt vanaf april zelf het roer van de zender SBS 6 over. Dat zal hij doen samen met Remko Terlouw, die in die hoedanigheid de functie van adjunct programmaleider SBS 6 zal gaan bekleden.

Algemeen directeur Georgette Schlick: “Ik ben er van overtuigd dat we met dit vernieuwde zendermanagement onze positie in het medialandschap zullen versterken. De komende jaren willen en moeten we de band met de kijker flink aanhalen en verstevigen, met nieuwe energie en nieuwe ideeën. Op elk platform, op elk moment van de dag, 365 dagen per jaar.”

Zie ook:
- Gigi maakt privé-programma met Daten in het Donker
- Trouwen nieuw thema Net 5: Welkom op mijn Bruiloft
- Net 5 schrapt afleveringen Beat the Topdesigner

9 Reacties // Reageer

9 thoughts on “SBS zet nieuwe zenderbazen op Net 5 en Veronica

  1. Daan

    SBS zal de ingrijpende stap moeten durven te nemen om Net5 en Veronica samen te voegen tot 1 zender. Samen kunnen ze zich richten op de jongeren van 20-34 jaar. Beide apart succesvol maken is een onmogelijke opgave.

      /   Reply  / 
  2. Michel

    @Daan Waarom samen voegen en waarom is 2 aparte zenders een onmogelijke opgave? Veronica is ip dit moment het sterkste merk dat ze hebben dus hiervan moeten ze de hoofdzender maken. SBS6 word dan Veronica 6 Een zender voor de hele familie maar, met een jonge brutale inslag. NET5 kan zo blijven en jan samenwerken met De vrouwenbladen van Sanoma. Het huidige Veronica 8 omdopen in Powned 8 Deze willen al weer uit het PO bestel en leent zich heel goed om uit te bouwen naar sterk mannen merk.

      /   Reply  / 
    1. Levi

      Dat is een heel raar idee. Veronica en ”Powned 8” zouden dan precies hetzelfde zijn en bovendien gaat Veronica voor een groot publiek niet werken, want dan zou het Veronica niet meer zijn. Veronica doet het als enige zender ontzettend goed en moet dan ook blijven zoals het is. NET5 moet ook blijven zoals het is, alleen zal wel genoegen moeten nemen met lage cijfers.
      Over SBS6 blijf ik dezelfde mening houden dat het moet verdwijnen en op hetzelfde kanaal moet terugkomen met een kanaal dat zich richt op een kleine doelgroep en op kleine wijze groot wordt door oa de beste series en films. Met daarbij vooral geen slappe hap als liefdesprogrammas e.d. Kom met documentaires, daar doet namelijk niemand aan. Kijk naar HBO of Showtime.

        /   Reply  / 
      1. Michel

        Dat is geen raar idee aangezien het merk Veronica tot het zich bij SBS voegde gewoon voor de hele familie was. Fons van Westerloo had al een zender maar deze miste (heette V8) nog een goede naam. Toen het merk Veronica vrij kwam bij MTV was SBS de beste bieder en deze maakte er een mannenmerk van. Een steeds sterker wordende zender maar, nog steeds niet het succes wat het ooit was. Met het merk Veronica hebben ze wel een sterren naam in handen wel eens heel goed zou kunnen op boksen tegen RTL en de PO. Op de zender waar nu SBS6 zit daar Veronica6 van maken. Een brede familie zender met een jonge en ruige inslag. Zoals de omroep in de jaren 80/90 was maat, dan vertaalt maar nu. Van NET5 echt weer de vrouwenzender maken (eventueelet nieuwe naam) Veronica8 omdopen in Powned8 De zender en de programma’s kunnen het zender blijven als nu alleen komen de programma’s van Powned er dan bij.

          /   Reply  / 
      2. Timo

        HBO en Showtime zijn succesvol in wat ze doen omdat het pay-tv zenders zijn. Reclameinkomsten hebben ze niet, behalve misschien wat product placement. Dit zijn zenders net als Film1 en HBO die geld verdienen via hun abonnees. HBO en Showtime hebben dan ook vaste inkomsten en in feite maakt het niet uit hoeveel mensen er kijken, want ze halen het geld via de abonnees toch wel binnen. Als er uiteindelijk onderaan de streep maar (voldoende) winst wordt gemaakt. Dit model werkt niet voor een “open”-zender als bijv. SBS6.
        Want ook al maken Showtime en HBO hele goeie series,films en docus. Het is niet voor een groot publiek. Als voorbeeld neem ik de original HBO Film “Game Change” die afgelopen zondag in premiere ging. Het behaalde 2.1 miljoen kijkers, wat HBO’s best bekeken Original Film in 8 jaar tijd was (http://tvbythenumbers.zap2it.com/2012/03/13/game-change-premiere-draws-2-1-million-viewers-most-watched-hbo-original-film-in-nearly-8-years/124250/). Dit is niet winstgevend te maken met reclame voor zo’n groot project. Maar door de abonnee-inkomsten en de film nog vele malen te gaan herhalen de komende tijd, wordt hiermee met 1 film de programmering weer aangevuld.
        Verder hebben relatief weinig huishoudens HBO en Showtime, respectievelijk 29 miljoen en 21 miljoen in de US alleen, to.v. het totaal aantal huishoudens dat een tv heeft, wat ong. 114 miljoen is.

        Samengevat: De kwaliteitsprogramma’s die bijv. HBO en Showtime maken, is niet te betalen voor een “open”-zender. En ook de NPO komt niet in de buurt van wat grote pay-tv zenders als bijv. HBO, Showtime, Sky etc produceren/aankopen. De tv-markt is te klein in NL om dit voor elkaar te krijgen. En zal in de komende jaren door steeds meer extra digitale (HD) zenders ook steeds meer gefragmenteerd gaan worden.

        OT: Veronica doet het erg goed op de meeste dagen, en kan met een paar kleine programmering-tweaks nog veel beter worden mijn inziens.
        Net5 heeft een marketing- en programmeringprobleem mijn inziens. Als eerste marketen ze hun programma’s helemaal verkeerd, want het spreekt de doelgroep niet aan terwijl hun lokale gemaakte en ingekochte series echt wel goed zijn over het algemeen. En daarnaast is de programmering gewoon slecht. Er wordt niet naar de concurrende zenders/competitie gekeken lijkt het wel, en ze zijn veel te laat met het uitzenden van episodes na de US. En hierdoor hebben veel potentiele kijkers ze al gezien via download of streaming al dan niet met een proxy.
        SBS6 heeft een groot imagoprobleem en weet nog steeds niet wat het wil zijn. Een RTL4 kopie, “campingzender”of ??? (vul maar in). Enige manier denk ik is een naamswijziging, en van voor af aan beginnen met een duidelijk onderscheidend profiel, maar wel voor een breed publiek met de demo 20-49 jaar vooral in het oog. En vooral veel kijkersonderzoek doen. Want wat mist de kijker nu op TV? Waarom kijkt men nu niet (meer) naar SBS6? Kom met originele programma-ideeën en vraag de kijker of deze interesse hierin zou hebben?

          /   Reply  / 
  3. Daan

    @ Michel. Omdat ons kleine landje met 10 hoofdzenders (plus nog wat specifieke zenders) veel te veel zenders heeft om ervoor te zorgen dat deze zenders dagelijks een beetje fatsoenlijke score halen. Daarom zijn de budgetten vaak laag en krijg je zenders vol met (herhalingen van) buitenlandse series, reality en films waar, gezen de kijkcijfers, niemand op zit te wachten. Beter is het dan om 1 sterke zender van deze 2 zenders te maken.
    Als dan RTL ook het overbodige RTL8 afsluit zullen de budgetten per zender omhoog kunnen met een betere programmering tot gevolg.

      /   Reply  / 
  4. Michel

    @Daan Ik snap jou gedachte wel maar, zo denken de adverteerders niet. Het gaat bij in eerste instantie niet om de hoeveelheid kijkers maar, of het wel de juiste kijker zijn. De doelgroep dus. Aan RTL8, NET5 en Veronica word wel geld verdiend. Als er een zender weg valt gaan de advertentie kosten omlaag in het algemeen en blijft er niet automatisch meer budget over voor de andere zenders. Het gaat om de reclame en niet om de programma’s

      /   Reply  / 
  5. Daan

    @ Michel: Wanneer er minder zenders zijn, zijn er ook minder reclameblokken. De blokken op alle zenders zijn over het algemeen namelijk goed gevuld (6 min per half uur). Hierdoor stijgt de vraag op de andere zenders naar reclamezendtijd waardoor de prijs hiervan zal stijgen. Hierdoor stijgt derhalve de inkomst en daarmee het budget. Minder zenders zal daarom zorgen voor kwaliteitsverbetering.
    Neem als voorbeeld een RTL4 uit de jaren 90 in vegelijkig met nu. Toen waren er veel meer eigen producties en vaak van duurdere makelij.

      /   Reply  / 
  6. Michel

    @Daan Mijn antwoord staat op MC. Je moet je denk ik maar, eens gaan verdiepen in de geschiedenis van televisie in Nederland.

      /   Reply  / 
  7. Pingback: Remko van Westerloo zal snel ingrijpen bij SBS-flops | Zappen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>