Telegraaf-lezer wil hakken in publieke omroep

De Telegraaf heeft onderzoek gedaan naar de (on)misbaarheid van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). En wat blijkt? De Telegraaf-lezer zegt een groot gedeelte van de programmering te kunnen missen als kiespijn. De resultaten van het onderzoek in een notendop: Maximaal twee tv-zenders en drie radiostations, geen reclame, een lagere bijdrage per huishouden en de mogelijkheid om de publieke omroep op te zeggen.

De krant meldt vanochtend in zijn openingsartikel: “De publieke omroep kost nu per huishouden circa 75 euro per jaar. Slechts 21 procent vindt het bestel dit bedrag waard. Bijna 30 procent zou echter liever niets betalen en slechts 3 procent zou er meer voor over hebben.”

Nog meer resultaten: “Enerzijds vinden de geenquêteerden dat de programma’s gevarieerd zijn en een grote waarde voor de maatschappij hebben , anderzijds is de helft wel van mening dat het bestel niet pluriform is en ook niet onafhankelijk van politiek en commercie.

De vraag of de omroep vergelijkbaar is met publieke voorzieningen zoals dijken, wegen, defensie en veiligheid leidt tot verdeeldheid: 45 procent meent van wel, 48 procent zegt juist van niet.”

Aangezien ‘de netmanager’ het altijd heeft gedaan als een programmatitel verdwijnt of zelfs geen plekje krijgt, kan deze bestuurslaag volgens de geënqueteerden linea recta verdwijnen. ‘Beroepsklager’ en CDA-kamerlid Joop Atsma mag daar in de krant nog een schepje bovenop doen. “Ik heb eerder al gezegd dat bij de tv de hele bestuurslaag van netmanagers eruit kan. Dat geldt ook voor de radio. Het is natuurlijk volstrekt belachelijk wat daar nu weer gebeurt.”

De politicus vervolgt: “Nog zoiets: omroepen mogen hun namen niet meer gebruiken in programmatitels. Die bemoeizucht is een verregaande vorm van inmenging, die de publieke omroep onwaardig is. Het bestel krijgt steeds meer trekken van een staatsomroep.”

Leuk van De Telegraaf om zo’n onderzoek uit te voeren en zelfs als opening te brengen. Maar als de krant enkele jaren terug had geënqueteerd wat zijn lezers vonden van Eredivisie Voetbal met reclame-onderbrekingen bij de commerciëlen, dan had er een loftuiting voor Studio Sport uitgerold. Dit onderzoek levert niets meer en niets minder op dan de berichtgeving in De Telegraaf de afgelopen maanden al afspiegelde.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat er niet bezuinigd mag worden in Hilversum of zelfs grootscheeps hervormd mag worden. Het is alleen het duiden van dit onderzoek onder 544 lezers.

Het onderzoek volgt overigens op het charme-offensief van de NPO, de reclamespotjes met ‘De Publieke Omroep vertelt uw verhaal.” Inmiddels blijkt dat veel NPO-boegbeelden deze campagne afschuwelijk vonden, zo valt te lezen in de column van Jeroen Pauw in de Vara-gids. “Van de presentatoren die ik erover heb gesproken, heb ik begrepen dat we inderdaad ‘het eigenlijk allemaal voelen’. Ongemak. Wat mij betreft niet meer doen. Geen rare spotjes of holle frasen.”

Zie ook:
- Omroepen mogen eigen naam niet meer in programmatitel
- VVD stelt kamervragen over charmeoffensief NPO
- Charmeoffensief: De Publieke Omroep vertelt uw verhaal
- Plan alternatieve publieke omroep: nieuws- en cultuurzender

6 Reacties // Reageer

6 thoughts on “Telegraaf-lezer wil hakken in publieke omroep

  1. andre van hagen

    geen fratsen dat scheelt spotjes reclame verbod dat is beter

      /   Reply  / 
  2. Bluts

    De krant schrijft dat het onderzoek is uitgevoerd door BCO in opdracht van De Telegraaf. De krant meldt niet dat BCO een onderdeel van de Telegraaf Media Groep is. Ook is onduidelijk hoe de vragen zijn gesteld. Is bijvoorbeeld duidelijk gemaakt dat de Nederlandse publieke omroep extreem weinig kost ten opzichte van de omringende landen? Zie http://twitpic.com/1xtmka

      /   Reply  / 
  3. Joran

    Wat is Nederland toch een negatief volk; alleen maar zeuren maar wel met ze alleen naar boer zoek vrouw kijken, en als het zover is dan maar zeggen dat het vroeger veel beter was. Ik vind het zeer jammer als de PO gaat veranderen niet dat ik er elke dag naar kijk maar vind het bij Nederland horen en een goed aanbod bieden.

      /   Reply  / 
  4. Chuck Bass

    Zal het dan eindelijk dan toch gebeuren? Dat er eindelijk eens een gesneden wordt in deze markverstorende publieke omroep?

      /   Reply  / 
  5. NRG - 5 jaar isoaps.nl

    “Veel vonden die campagne afschuwelijk.”
    Zijn er inmiddels als meer boegbeelden die dat aangegeven hebben?
    Toen ik de campagne zag was ik verbaasd van wat ze vertelden.

      /   Reply  / 
  6. robert

    Van mij het voetbal zo naar de commercielen als dit inhoud dat we er nog maar 2 publieke netten komen.
    Mensen zouden schrikken als men weet wat de gasten daar verdienen.
    En wat is het aanbod, we zien dezelfde gasten in de meeste programmas. Van mij de publieken helemaal verdwijnen, maar dat zal op veel weerstand stuiten.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>