Het komend seizoen denkt RTL op een marktaandeel van 35% uit te komen voor zijn vier zenders. Momenteel pakt RTL ongeveer 29%, Talpa, straks RTL 8 scoorde in juni nog eens zo'n 8% marktaandeel, al moet daarbij worden opgemerkt dat het EK Oranje -21 de cijfers flatteerde. De nieuwe zender RTL 8 moet in zijn eerste maand voor ongeveer 3% marktaandeel gaan zorgen.
RTL 8 is in eerste instantie vooral een herhaalkanaal, volgens eigen zeggen met een vrouwelijke tint. Adformatie tekent op dat de zender begin 2008 moet worden omgebouwd tot een crossmediale, interactieve proeftuin 'in samenwerking met adverteerders, productiemaatschappijen en bureaus'. Dat klinkt nog behoorlijk abstract, beter dus om nadere berichten daarover af te wachten.
RTL 4 moet bijdragen aan de groei van het marktaandeel. Die zender legde het afgelopen jaar af tegen Nederland 1 en had last van SBS 6, waar succesvolle programma's als House, Sterren dansen op het IJs en Hart van Nederland te zien waren.
Zappen denkt dat vooral RTL 5 stevig gaat bijdragen aan de groei. Die zender heeft een flinke impuls gehad, zowel qua budget als creativiteit. De vooravond wordt versterkt met Deal or no Deal en De Gouden Kooi terwijl op primetime talloze nieuwe eigen producties een kans krijgen.
Zie ook:
- Stevige impuls aan vooravond en primetime-slot RTL 5
- RTL 4 blijft vasthouden aan CSI
- RTL 7 mannenzender, RTL 8 herhaalkanaal
Ik kijk volgend seizoen zeker veel RTL5!! cker met DGK!!!