Klopt dat? TVOH-hype 3,7 miljoen, BZV op 4,9 miljoen

Ik denk dat we gisteren allemaal de hype rondom The Voice of Holland hebben gevoeld. 3,7 miljoen kijkers voor de finale van The Voice of Holland. Een score hoger dan ik gisteren verwachtte. Bij het ontwaken en het zien van deze scores moest ik even met mijn ogen knipperen, dit is toch wel een zeldzaamheid voor commerciële televisie. Ik neem de prestaties klakkeloos aan totdat ik deze tweet lees: “3.7 mlj kijkers voor #tvoh is erg goed maar dan is 4.9 mlj bij #bzv uit een grote duim gezogen door @kijkcijfers.” Heeft deze artiestenmanager gelijk?

Natuurlijk, ook rond Boer Zoekt Vrouw is een hype gaande. Het is net als The Voice of Holland ook een heel mooi gemaakt programma. En dat genre televisie trekt blijkbaar een breder publiek dan ‘de zoveelste talentenjacht’. Maar op een gewone zondag voel ik toch niet de gekte die gisteren waarneembaar was.

Oftewel: of Boer Zoekt Vrouw had lager moeten scoren, of The Voice of Holland hoger.

Ik weet dat je het niet zo boud mag stellen. Het succes van een titel heeft ook met de juiste programmering te maken. De zondagavond van Nederland 1 is heel sterk met Eredivisie Voetbal, het immer goed bekeken NOS Journaal, daarna Boer Zoekt Vrouw en als toetje ‘t Spaanse Schaep. Met die formule trek je meerdere uren een groot publiek.

Maar The Voice of Holland is ook geweldig geprogrammeerd. RTL 4 heeft de vrijdagavond weten te claimen met auditieshows. En de scores van GTST van de laatste twee maanden vormen een meer dan prima lead-in voor elk primetime-programma daarna.

Het gemiddelde zappen mag dan op Nederland 1 beginnen. En hoe verder het kanaal, hoe kleiner de kans dat je er met de afstandsbediening naar toe gaat. Maar in geval van hype gaat die redenering volgens mij niet op.

Ik wil niet zeggen dat Stichting Kijkonderzoek er een potje van maakt of dat de kijkcijfers van geen kant kloppen. Maar ik wil wel aanmerken dat GeenStijl al eens de fraudegevoeligheid van het meetsysteem aantoonde. En dat met digitale televisie anno 2011 een veel nauwkeuriger meting gedaan kan worden dan met de kijkcijferkastjes die uit het jaar 0 lijken te komen.

Voor een industrie waar jaarlijks bijna een miljard euro aan reclamegeld in wordt rondgepompt, is het raar dat de verdeling van die poet voor een groot deel afhankelijk is van de kijkcijfers zoals gemeten door monopolist Stichting Kijkonderzoek.

Misschien wordt het tijd voor een tweede partij die ook gaat meten? Dan weten we straks met meer zekerheid welke hype nu echt de sterren van de hemel scoort; The Voice of Holland finale of een reguliere Boer Zoekt Vrouw-aflevering.

Zie ook:
- Kijkcijfers vrijdag: RTL trekt 3,5 uur lang 3 miljoen+ kijkers
- Kijkcijfers zondag: Record Boer Zoekt Vrouw op 4,9 miljoen

31 Reacties // Reageer

31 thoughts on “Klopt dat? TVOH-hype 3,7 miljoen, BZV op 4,9 miljoen

  1. martin

    Wees blij met deze prachtige cijfers en kom niet met een huilie
    huilie verhaal omdat de 5 mln kijkers van BZV niet zijn gehaald.

      /   Reply  / 
  2. Mark

    Als TVOH op Ned. 1 had gezeten, was het kijkcijfer ook wel 5 miljoen geweest. John de Mol heeft dit door onze strot geduwd met de woorden dat het uniek is voor Nederland en een hype, dat mensen vanzelf gaan kijken. In alle mediaprogramma’s loopt ie te zwetsen dat het misschien wel eens de 4 miljoen zou kunnen halen. Wishful thinking… Hij denkt natuurlijk: als ik dat maar vaak genoeg zeg, komen de extra kijkers vanzelf. Jaja, ineens meer dan 1 miljoen erbij. Dan zou de finale van BZV ook 6 miljoen moeten trekken.

      /   Reply  / 
  3. Topmodel

    Nou je het zegt… klinkt ook heel vreemd ja. Heb precies 1 aflevering BZV gezien en vraag me af wat er zo leuk is aan daten met boeren. Ik ken trouwens niemand die ooit BZV heeft gekeken. Snap trouwens niet dat de upc kastjes niet allang al meten hoeveel er naar een bepaald programma heeft gekeken.

      /   Reply  / 
  4. Eddy

    Als tvoh finale ook maar een uurtje had geduurd, bv van half10 tot half11 dan waren de cijfers hoger. Het “dit mag je niet missen” gevoel ontbrak door de lengte van de uitzending.

      /   Reply  / 
  5. Topmodel

    de tweet linkt naar een download pagina voor ubertwitter. Lijkt me niet dat dat de bedoeling is…

      /   Reply  / 
  6. Pieter

    Herman de score klopt zeker wel. Het is pas ongeloofwaardig als TVOH gisteren 4 miljoen mensen trok. Op vrijdag hebben veel mensen ook anderen dingen te doen en kijken daardoor geen televisie. en op zondag ga je bijvoorbeeld niet stappen. en veel mensen die ik ken werden helemaal moe van al die aandacht voor the voice. ieder programma ging er over.
    Dus verbaast me niks dat er minder mensen kijken dan naar boer zoekt voruw

      /   Reply  / 
  7. Mediajournaal

    De kijkcijfers kloppen wel. Een hype wil nog niet zeggen dat een programma ook automatisch meer kijkers moet hebben. De hype rond TVOH speelt zich vooral af op internet, onder jongeren, de doelgroep van TVOH. Boer zoekt Vrouw trekt veel meer oudere kijkers en die doen niet mee aan het hypen van een programma via internet.
    Daarnaast: ‘die gekte’ die je meent te voelen komt ook doordat je The Voice waarschijnlijk zelf leuker vindt dan BzV

      /   Reply  / 
  8. Goes

    The Voice of Holland veroorzaakt wel veel meer sociale-netwerk hype dan Boer zoekt Vrouw dus is er misschien iets voor te zeggen dat er hier iets fout zit.

    In persoonlijke kring ken ik ook helemaal niemand die naar één van beide programma’s heeft gekeken, maar iedereen leeft zo in zijn eigen kring van mensen die toch wel enigszins aansluit bij de denkwijze van de andere mensen in die kring

    Dat de metingen van stichting kijkonderzoek een zeer grote foutmarge bevatten klopt. Er zijn maximaal 1000 meetkastjes in werking, dat is 1 stemkastje op 16.000 mensen, omdat het TV-landschap zoveel keuzes heeft is het moeilijk te meten. Programma’s die 25.000 – 35.000 kijkers zouden trekken, zouden dus 2 meetkastjeskijkers hebben, maar het zouden er net zo goed 5000 of 70.000 kunnen zijn, daarvoor zijn er teveel verschillen in de demografie. Met grotere aantallen is de foutmarge iets kleiner, maar als het echt goed gemeten zou worden zou het me niet verbazen als de foutmarge richting de 20 – 25% gaat.

      /   Reply  / 
  9. danny

    zet tvoh op zondag en boer zoekt vrouw op vrijdag krijg je de zelfde maar dan omgedraaid zondagavond kijken er meer dan 2 miljoen mensen meer naar de tv dan vrijdag .en vrijdag zijn er meer progammas flikken vi enz

      /   Reply  / 
  10. Pepijn

    TVOH werd gehyped, wil niet zeggen dat het ook echt die grote hype is waar ‘ze’ (dwdd, rtl blvd) ons in willen doen geloven.
    Volgens mij was de aardigheid er al weer aardig af. In het begin was het niveau en de wijze van auditeren vernieuwend, later werd het gewoon een talentshow. Met extreem veel ‘sluikreclame’, dat wel.

      /   Reply  / 
  11. RTL

    Klopt natuurlijk helemaal niks van al die cijfers van SKO. Zelfs via Twitter kan het nauwkeuriger gemeten worden.

      /   Reply  / 
  12. b.2

    Ik weet bijna zeker dat was SKO zegt waar is.
    Ik woon in het noorden en daar kijken extreem veel mensen BZV en een stuk minder TVOH.
    En je moet ook begrijpen dat BZV een ander publiek trekt dan TVOH.
    De mensen van TVOH twitteren meer en praten er meer over.
    Ook als je hier vraagt aan 10 mensen wat ze kijken, dan kijken 7 (Ongeveer) mensen BZV en 5 TVOH.

      /   Reply  / 
    1. danny

      kom ook uit het noorden hier kijken de meeste mensen toh bzv is geen klap an maar word ook mondjes maat naar gekeken

        /   Reply  / 
      1. GK

        Knap dat jij weet dat ze in het Noorden weinig BZV kijken , geweldige prestatie . Onderbouwing misschien ?

          /   Reply  / 
      2. b.2

        Hoezo? Heb je argumenten? Je geeft gewoon een mening!

          /   Reply  / 
        1. Richard

          Grappig, iemand die verklaart dat er in het Noorden weinig naar BZV kijkt, wordt aangevallen op die stelling met als argument dat hij/zij dat nooit kan weten, maar iemand die verklaart dat er in het Noorden heel veel naar BZV wordt gekeken, wordt klakkeloos geloofd. Meten met 2 maten dus.

          Nou geloof ik wel dat er in het Noorden heel veel naar BZV wordt gekeken, want de geluiden zijn dat dat in de Randstad en het Zuiden vele malen minder is. En die kijkers moeten toch ergens wonen.

            /   Reply  / 
  13. Set

    Oh Oh Cherso was ook een hype, terwijl dat ook ‘maar’ 1 miljoen kijkers trok. Er zijn heel veel programma’s die zonder hype 1 miljoen kijkers trekken.

    Het wil dus niet zeggen dat als er een hype is, een programma ook gelijk de meeste kijkers moet hebben.. ;)

      /   Reply  / 
  14. Geenstijl

    TVOH duurt een stuk langer en eindigt later, 3 miljoen om 12 uur snachts is een hele goede score.. Bij boer zoekt vrouw kijkt naast de doelgroep 18 tot 49 ook nog alle bejaarden van nederland terwijl de voice het vooral van jongeren moeten hebben die op vrijdag uitgaan. Ook de vier reclameblokken tussendoor werken niet mee.

      /   Reply  / 
    1. GK

      Dus na je 49e ben je bejaard ???

        /   Reply  / 
  15. NDK

    De kijkcijfers kloppen inderdaad niet. Zoals toen ook te zien inderdaad in die GeenStijl reportage zijn er mensen die zo’n kastje hebben en in kunnen stellen dat er 100 mensen binnen zitten die hetzelfde programma kijken.

    “Ja, ik doe het wel eens voor de grap, dan stel ik gewoon 100 kijkers in voor Take Me Out, omdat ik vind dat het programma het verdient”..

    Gewoon vriendjespolitiek.

      /   Reply  / 
  16. GK

    BZV is velen malen breder dan TVOH, in mijn omgeving hoor ik bijna niets over tvoh en velen malen meer over BZV.
    TVOH is vreselijk gehypte op de RTL zenders, Televaag en via diverse andere media uitingen. BZV doet dit op eigen kracht.
    Je vraagt je af hoeveel mensen gaan kijken als er niet zoveel gehypte was , ik denk net krap een miljoen want laten we eerlijk zijn het is gewoon nieuwe wijn in oude zakken maar dan beter en mooier verpakt.

      /   Reply  / 
    1. Richard

      Ik hoor in mijn omgeving NIETS maar dan ook helemaal NIETS over boer zoekt vrouw, maar zelfs mijn ouders (leeftijd 70 en 66) hoor ik wel over TVOH (niet zo positief over Ben Saunders, maar goed, dat terzijde).

        /   Reply  / 
  17. Sequel

    Gaaaaaaaaaaaaaap!!!!!!!!!!!!!!…………

      /   Reply  / 
  18. Guido

    TVOH lijkt een grotere hype, omdat het meer jonge kijkers trekt. En die gaan dat dan twitteren etc. BZV trekt meer oudere kijkers, en die kijken het en vallen anderen er verder niet mee lastig. Daarom lijkt een “jongere” programma als TVOH een groter hype….!

      /   Reply  / 
    1. kokkie

      nou das niet waar ik zit op een site waar ook veel ouderen daar ook naar kijken.

        /   Reply  / 
      1. Guido

        tuurlijk zijn er ook ouderen die dingen over tvoh zeggen op internet en andersom voor bzv. maar over het algemeen genomen…

          /   Reply  / 
  19. Corsp

    Nou als ik de reacties op mijn werk en mijn vrienden hoor, dan word er meer naar bzv gekeken dan naar tvoh. en wie toch kijkt doet dat omdat de kinderen willen kijken. Ikzelf kijk geen van beiden.

      /   Reply  / 
  20. Markus

    Ik geloof al jaren de kijkcijfers niet. En het zou me ook niks verbazen als SKO open staat voor een hoger aantal cijfers voor een programma in ruil voor veel geld.
    Boer zoekt vrouw zal ongetwijfeld veel kijkers scoren maar ik geloof echt geen 4,9 miljoen. Dat is absurd hoog

      /   Reply  / 
  21. Terry

    Slaat nergens op dit hele artikel niet.. Wat een onzin!

      /   Reply  / 
  22. kokkie

    vind dit aktikel ook nergens op slaan

      /   Reply  / 
  23. zwartkijker

    Tjonge jonge..wat een triest leven….drukte om niks!

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>