Overname SBS-zenders: Voorlopig geen nieuwe profielen

De overname van Net 5, SBS 6 en Veronica door Sanoma/Talpa gaat op korte termijn geen grote veranderingen voor de kijker betekenen. Dat zegt Sanoma-topman Dick Molman in gesprek met RTL Z. “Het is nog te vroeg om te vragen naar programma’s in deze fase. We hebben net de sleutel van de voordeur gekregen, we hebben amper met mensen van het management kunnen praten. Vooralsnog zullen de huidige zenderprofielen overeind blijven.” Wel staat vast dat er veel dingen gaan veranderen.

“De SBS-zenders verkeren nu natuurlijk in zwaar weer”, zegt John de Mol op een persconferentie aan het begin van de middag. Hij doelt op dalende kijkcijfers en programma’s die veelvuldig van zender worden gehaald. “Maar dat had RTL drie jaar terug ook, die zijn er goed uitgekomen. Wij gaan er alles aan doen om de SBS-zenders weer op de kaart te zetten. Ik hoop en verwacht dat Talpa daar contributie aan kan leveren.”

De Mol vertelt op de persconferentie dat het einde van televisie nog niet in zicht is. “Free air tv gaat een grote en gezonde toekomst tegemoet. Ondanks alle technologische ontwikkelingen speelt samen tv kijken nog steeds een centrale rol. Televisie is daarbij de locomotief voor alle andere media.”

Sanoma en Talpa betalen 1,225 miljard euro voor de SBS-groep, waarbij geen details worden bekendgemaakt over wat de Nederlandse tak nu precies waard is. Molman zegt bij RTL Z geen problemen te verwachten over de dubbele rol van John de Mol, die ook 26,3 procent van de aandelen RTL Nederland in handen heeft. “Maar daar zal de Nederlandse Mededingingsautoriteit nog zijn ei over leggen.” Molman zegt dat de bedrijven zelfstandig blijven met een eigen directie, die weer rapporteert aan de Raad van Commissarissen. Wel zullen Talpa en Sanoma een stevige adviserende rol krijgen.

Voor John de Mol betekent de overname van de SBS-zenders vooral een nieuwe afzetmarkt om zijn formats uit te proberen. Dat wilde hij al met zijn zender Tien/Talpa, dat deed hij al bij RTL en gaat nu ook bij SBS gebeuren. De in Nederland succesvolle titels kunnen dan weer internationaal vermarkt worden, zoals al bij Ik Hou van Holland en The Voice of Holland gebeurde.

De Mol: “Ik zeg bij Talpa wel eens: het is makkelijker om programma’s te bedenken dan ze verkocht en gemaakt te krijgen.” Veel tv-producenten klagen over het gebrek aan durf om te innoveren bij zendgemachtigden, die vooral uit zijn op bewezen successen.

Voor Sanoma is de overname interessant om zijn adverteerders beter te kunnen bedienen. Sanoma is al dominant aanwezig op de tijdschriftenmarkt en heeft ook online een sterke positie. Met de toevoeging van de SBS-zenders kan Sanoma nog beter crossmediaal opereren.

Zie ook:
- John de Mol en Bert Habets: Talpa-formats blijven bij RTL
- John de Mol koopt SBS Nederland. Wat verandert er nu?
- ‘Sanoma en Talpa nieuwe eigenaars SBS Nederland’
- ‘John de Mol en Sanoma kopen SBS-zenders’
- ‘SBS gaat 700 miljoen tot 1 miljard euro kosten’

3 Reacties // Reageer

3 thoughts on “Overname SBS-zenders: Voorlopig geen nieuwe profielen

  1. Dennis

    Als ik dit zo lees, en de NMA keurt de overname goed, dan verwacht ik niet veel transfers. De bestaande Talpa-formats scoren nu goed bij RTL, dus waarom zou je die dan verplaatsen naar RTL? Ik denk dat het voor De Mol ook niet zoveel uitmaakt waar zijn product te zien is.

    De vraag is alleen of RTL met de ‘dubbelrol’ van De Mol kan leven. Maar er zijn ergere dingen denk ik. Ik denk dat ze blij zijn dat hij zijn aandeel i RTL Nederland niet van de hand wil doen.

    Nu dus alleen nog afwachten of de NMA het goedkeurt.

      /   Reply  / 
    1. Dennis

      Als ik dit zo lees, en de NMA keurt de overname goed, dan verwacht ik niet veel transfers. De bestaande Talpa-formats scoren nu goed bij RTL, dus waarom zou je die dan verplaatsen naar RTL? (ik bedoel in dit geval SBS, typefoutje..)

        /   Reply  / 
  2. Anoniem

    Tuurlijk vindt RTL dat niet erg. Volgens mij willen ze John de Mol juist erg graag behouden. Zeggen ze dat hij z’n aandelen moet afstaan, dan zullen ze ook minder snel kans maken op een succesvol Talpa format

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>