Sanoma: SBS 6 wordt weer volkser dan RTL

Nu de overname van de Nederlandse SBS-zenders door Sanoma/Talpa is beklonken, verschijnen voorzichtig de eerste interviews met de nieuwe eigenaars van het mediabedrijf. Sanoma-topman Dick Molman laat in het Financieele Dagblad weten in zijn nopjes te zijn met de nieuwe aanwinst. Tegelijkertijd stelt hij dat er veel moet gebeuren. “Feit is dat het niet goed gaat met SBS qua kijkcijfers, er zijn verkeerde programma’s geweest en er is te veel bezuinigd. Wij geloven heilig dat we een grote verandering kunnen bewerkstelligen. Niet dit najaar meer, maar volgend jaar moet er wel wat zichtbaar worden”, vertelt hij in de krant.

Dat Sanoma/Talpa niet dit najaar al kan handelen, is volgens Molman een voldongen feit. “In tv-land is dat voorbij. Daarvoor is de inkoop al te veel geregeld en zijn de plannen al te ver gevorderd om daar nog iets aan te doen.”

De kijker hoeft evengoed vanaf 1 januari geen radicale koerswijziging te verwachten. “Wij denken dat de grote lijnen van de drie zenders op orde zijn. Veronica heeft nu al het meest heldere profiel en het scoort goed. Net 5 behoeft hier en daar een finetuning en SBS 6 moet terug naar wat het was en dat blijft, in jullie woorden, volkser dan RTl. SBS is vooral afgedwaald qua invulling, niet qua profiel. Je moet programma’s hebben voor je doelgroep. Dat betekent niet een wezenlijk andere profilering, wel dat die lager is dan RTL, maar dat is een keuze.”

Opmerkelijk is dat de nieuwe tv-directeur Leo van der Goot afgelopen week in Adformatie nog fel van zich afbeet als zijn zender voor ‘plat programmeren’ wordt uitgemaakt. “Dat is de foutst mogelijke definitie die je er aan kunt geven. Ik vind het jammer dat SBS het spijkerharde oordeel ‘plat’ krijgt. Ik verzet me daar hevig tegen! Het is een gebrek aan kennis om de gewone Nederland die inderdaad graag kampeert weg te zetten als plat. Je hebt het dan wel over het grootste gedeelte van het land. Net als zij zijn wij familie, gezellig, gewoon aardige mensen!”

Van der Goot heeft er geen moeite mee de term campingzender van stal te halen, de geuzennaam waar de zender zich toch wel tegen heeft verzet in het verleden. “SBS is volks, breed, warm en betrouwbaar. SBS is van en voor de gewone Nederlander. Niks moeilijks. Als daar de term campingzender bij hoort, dan zeg ik: ‘Welkom op mijn camping’.”

Hoe het marktaandeel van SBS 6 het afgelopen jaar zo kon afkalven, heeft Van der Goot wel een idee. “De profilering is verwaterd, verdund, minder helder. Kijkers snapten niet wat die shows daar deden. Er ontstond vertroebeling door een – overigens terechte – ambitie. SBS wilde het vlaggetje van RTL jatten, maar kon dat ook door financiële beperkingen niet volhouden. Shit happens, nu gaan we weer verder.”

Zie ook:
- SBS-zenders kiezen bewust voor bescheiden start 2011/12
- John de Mol: The Winner Is… zal SBS 6 weer op kaart zetten
- Tina Nijkamp weg bij SBS, Van der Goot nieuwe directeur
- Waar Is de Mol? verhuist naar maandagavond SBS 6
- ‘Ook Undercover Boss van Veronica naar SBS 6′
- Joling even klaar met grote studioprogramma’s

15 Reacties // Reageer

15 thoughts on “Sanoma: SBS 6 wordt weer volkser dan RTL

  1. Robin

    eindelijk een beetje eerlijkheid van een hoge pief

      /   Reply  / 
  2. Nick

    Wel een interessant verhaal want als SBS volkser word kun je je afvragen of Linda de mol en Jack spijkerman daar bij passen.

      /   Reply  / 
  3. Michel

    @Nick jack niet maar, Linda zeker. Heb je Linda niet meegemaakt toen ze nog bij de TROS zat?

      /   Reply  / 
  4. Delano

    Het is oneerlijk om alleen dhr. Van der Goot te beschuldigen van platheid.

    RTL4 en RTL5 zijn net zo plat als SBS6, maar komen wel weg met hun programma’s. Dat is ordinaire hypocrisie…

      /   Reply  / 
  5. Huftertje

    Dus het profiel wordt: populistisch, schlagerfestivals, c-artiesten, realityseries (Rinus de zanger?) waar de domheid centraal staat enz? Nou ja ‘t was al niet mijn zender, en zal het dus ook nooit worden.

      /   Reply  / 
  6. Frank

    “Je moet programma’s hebben voor je doelgroep. Dat betekent niet een wezenlijk andere profilering, wel dat die lager is dan RTL, maar dat is een keuze.”

    Wat bedoelt ‘ie? Een lagere profilering? Voor een lager opgeleide doelgroep??

      /   Reply  / 
  7. Nick

    @ Michel Jawel, maar ze presenteerde daar nu niet echt volkse programma,’s namelijk Miljoenenjacht, love letters enz. en daarbij was dat veel eerder in haat carrière

      /   Reply  / 
  8. Dennis

    Jack zal daar dan beter passen dan Linda is mijn idee.

      /   Reply  / 
  9. luuk

    hoe moet ik me dat dan voorstellen minder amusument meer betrokken of gewoon zo beetje wat de tros doet

      /   Reply  / 
  10. !#Michael#!

    Hmm jammer! Ik had gehoopt dat het merk SBS6 zou verdwijnen. Dat het merk Veronica een prominentere rol zou krijgen (beetje het Veronica van de Holland Media Groep periode). Dat Net5 weer terug naar haar roots zou gaan, en dat er op het Kavel van Veronica een geheel nieuw merk gelanceerd zou worden.

    Maar goed ik wacht af hoe het zich gaat ontplooien :)

      /   Reply  / 
  11. miker

    “Kijkers snapten niet wat die shows daar deden.” WTF?! Waarom maken omroepen keer op keer de fout door te denken dat alles wat TV kijkt dom is.. De kwaliteit van de shows waren BAGGER en uitgemolken! Dat is de reden.

      /   Reply  / 
  12. Timo

    Quote: “Veronica heeft nu al het meest heldere profiel en het scoort goed. Net 5 behoeft hier en daar een finetuning en SBS 6 moet terug naar wat het was en dat blijft, in jullie woorden, volkser dan RTl. SBS is vooral afgedwaald qua invulling, niet qua profiel. Je moet programma’s hebben voor je doelgroep. Dat betekent niet een wezenlijk andere profilering, wel dat die lager is dan RTL, maar dat is een keuze.””

    Veronica staat er zeker wel goed bij over het algemeen, al moeten ze een manier vinden om The Big Bang Theory en Two and a Half Men met originals, dus geen herhalingen, hoger te laten scoren. Maar met 3-4 episodes op een avond gaat dat niet lukken.

    Net5, finetuning? Als hij met finetuning bedoeld dat ze moeten leren programmeren ben ik het met hem eens. Maar de 30-duizend onderbrekingen per seizoen hoeven echt niet, als ze is leren kijken naar de schema’s van de US zenders. En verder moeten ze is gaan communiceren op hun website welk seizoen en welke episode ze uitzenden, en of dit nieuwe of herhalingen zijn. Zie o.a. de Law & Order franchise (original, SVU en CI).

    SBS6, volkser. Nou mij gaan ze hier niet als kijker mee winnen. Als ik ergens een bloedhekel aan heb is het wel volkse shit als bijv. Muziekplein, SDOHI etc. Dat soort programma’s doen me echt helemaal niks. Alleen IHVH kan me enigzins boeien, zo’n 2x per jaar ofzo. Maar wellicht dat een sprinkeltje Talpa en Sanoma wonderen doet. We zullen het zien in 2012 en verder.

      /   Reply  / 
  13. Kees

    Investeer in het merk/de zender Veronica. Laat de naam SBS6 volledig vallen, het camping imago zal altijd aan SBS6 blijven kleven. Met Veronica, Net5 en een nieuwe zender zijn er genoeg kansen voor Sanoma.

      /   Reply  / 
  14. Michel

    @Michael en Kees Helemaal mee eens. Zo heb ik het ook in me hoofd en dan heeft het zeker een kans van slagen! @ Herman Hoe denk jij er over? Hoor graag jou mening of dit!

      /   Reply  / 
  15. Paradox

    Ik pleit ervoor om het merk SBS6 wel te behouden:

    SBS6: Terugpakken naar het profiel van 2007/2008, ideale mix van vertrouwde SBS-programma’s en groot amusement

    Net5: Mooie producties als Peking Express terug. Verder SamenWonen en leuke series. Alles voor het trendy koppel van 28+, neigt iets meer naar vrouw.

    Veronica: Brutaal, series, goede eigen nederlandse producties. Voor pittige jongeren en koppels, neigt iets meer naar man.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>