John de Mol: Talpa wordt niet zo groot als Endemol

In de wereld van tv-producenten wordt Talpa Content angstvallig in de gaten gehouden. John de Mol is druk bezig met de internationale expansie van zijn productiehuis, zoals vorige week al bekend werd. Nog voor het einde van dit jaar wil hij zes vestigingen hebben, waaronder in de Verenigde Staten. Aangezien De Mol in het verleden Endemol al wist uit te laten groeien tot een internationale speler van formaat, lijkt het er op dat hij met Talpa Content aan eenzelfde plan werkt. Maar de mediamagnaat bestrijdt dit. “Ja, we zetten nu dezelfde stappen als Endemol toentertijd. Maar ik probeer geen tweede Endemol te maken – ten minste niet qua grootte.”

De Mol is door vallen en opstaan wijzer geworden. Was het een paar jaar geleden nog zijn droom om op een eigen tv-zender allerlei formats uit te proberen, inmiddels is hij daar vanafgestapt. “Ik wil me niet meer bezig houden met de dagelijkse beslommeringen die komen kijken bij het runnen van een tv-station”, vertelt hij vakblad C21Media. Met de tv-zender Talpa wist hij een marktaandeel van zo’n 5% te behalen. “Het is zo moeilijk om een nieuw format op een kleine zender te laten slagen.”

Inmiddels kan hij zijn formats uitproberen op het veel grotere RTL, waar shows als Ik Hou van Holland, Celebtiry Welfare (Effe geen cent te makken) en nu ook Daten in het Donker succesvol zijn uitgerold. De Mol is grootaandeelhouder van RTL Nederland. “In het eerste jaar heeft dat meteen geleid tot een aantal succesvolle formats op primetime. Goed voor RTL, maar ook voor ons. Het is makkelijker een format te slijten met bewezen succes.”

Voor de internationale verkoop van Talpa-formats was in eerste instantie een deal gesloten met Endemol. “Onze verkoopdirecteur was daarvoor gedetacheerd bij Endemol. Enkele formats zijn gelicenseerd en succesvol verkocht. Maar op een gegeven moment was er een verschil van inzicht tussen onze mensen en die van Endemol. We hebben onze verkoopdirecteur toen teruggehaald en besloten zelf de distributie op ons te nemen”, aldus De Mol. Hij benadrukt dat het belang dat hij in Endemol heeft puur een investering is, welke inmiddels is ondergebracht in een investeringsmaatschappij. De Mol heeft zodoende geen zeggenschap over hoe Endemol moet handelen.

De groei van Talpa Content moet nu komen in nieuwe landen door het opzetten van nieuwe bedrijven of door overnames. De economische tegenwind ziet hij als een kans om te groeien. “TV-zenders blijven formats nodig hebben. Er ligt voor ons een uitdaging om met nieuwe, creatieve formats te komen tegen scherpe prijzen.” De Mol denkt dat grote concurrenten als Endemol en Fremantle Media (oa Idols, X Factor) later dit jaar zullen merken dat Talpa Content stevig aan de weg timmert.

Zie ook:
- Flinke expansie Talpa; wil John de Mol Endemol-succes herhalen?
- Tweede leven voor Blinde Liefde / Daten in het Donker
- Ik Hou van Holland verkocht aan China
- Talpa en Endemol uit elkaar

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>