John de Mol en Bert Habets: Talpa-formats blijven bij RTL

RTL heeft gereageerd op het belangrijkste medianieuws van het jaar: de overname van de SBS-zenders door RTL-aandeelhouder John de Mol. De mediatransfer creëert veel onduidelijkheid voor de toekomst op korte termijn, maar RTL-topman Bert Habets is er van overtuigd dat de Talpa-formats die nu bij RTL te zien zijn, gewoon blijven. “We hebben goede zakelijke afspraken gemaakt over de succesnummers. ” John de Mol bevestigt dit in gesprek met RTL Z. “Wat mij betreft blijven deze bij RTL. Ik heb geen enkel voornemen om mensen, talenten of programma’s weg te halen bij RTL.”

Habets zegt ‘een goede relatie’ te hebben met John de Mol, die 26,3 procent van de aandelen RTL Nederland in handen heeft. Die band is nog steeds goed, ook nu De Mol eenderde van SBS in handen heeft gekregen.

Wel benadrukt Habets niet afhankelijk te zijn van de mediatycoon. “Er is een breed scala aan producenten die ons succesformats leveren.” RTL Nederland doet veel zaken met Blue Circle, dat weer een dochter is van Fremantle Media dat weer een volle dochter is van RTL.

In mei heeft RTL overigens de mogelijkheid om de aandelen van John de Mol terug te kopen. Op dit moment is nog niet duidelijk of beide partijen daar ook op uit zijn.

Zie ook:
- Overname SBS-zenders: Voorlopig geen nieuwe profielen
- John de Mol koopt SBS Nederland. Wat verandert er nu?
- ‘Sanoma en Talpa nieuwe eigenaars SBS Nederland’
- ‘John de Mol en Sanoma kopen SBS-zenders’
- ‘SBS gaat 700 miljoen tot 1 miljard euro kosten’

9 Reacties // Reageer

9 thoughts on “John de Mol en Bert Habets: Talpa-formats blijven bij RTL

  1. Daan

    Op korte termijn dus niets aan de hand. Echter op lange termijn zal RTL4 wel nadeel ondervinden aangezien Talpa vooral zijn eigen zenders zal gaan gebruiken voor nieuwe mogelijk succesvolle concepten. De aanwas uit Talpa zal de komende jaren dus wel dalen, hoewel we de inbreng van De Mol in RTL natuurlijk ook niet moeten overschatten. Van de 42 uur primetime televisie die RTL4 wekelijks uitzend is gemiddeld ongeveer 4 a 5 uur door Talpa gemaakt.

      /   Reply  / 
    1. Stefan

      Maar dit zijn dan ook wel de belangrijkste vijf uren ;)

        /   Reply  / 
  2. Christian

    Ik moet toch zeggen dat ik het erg jammer vind…

      /   Reply  / 
  3. $ Dollar Bill $

    Die Talpa programma’s scoren alleen zo goed omdat het op RTL4 komt. Zijn we vergeten hoe alles op Tien flopte? En SBS is ook al zo’n zender waar vanalles flopt.

    Ik snap echt niet waarom je 33% in SBS wilt als je al 27% in RTL hebt wat duidelijk veel meer waard is.

      /   Reply  / 
  4. joris

    en zo is het Dollar Bill, RTL is een merk dat staat, SBS niet.

      /   Reply  / 
    1. Michel

      SBS is geen sterk merk maar, VERONICA wel. Al wel eens gedacht aan dat SBS6 welleens VERONICA6 zou kunnen worden? Of misschien gaat in de toekomst een publieke omroep wel mee doen. BV de TROS.

        /   Reply  / 
  5. Paul

    veronica,op vrijdag avond top gear,toet toet,autotje rijden.En de rest van veronica programs kun je ook toiletpapier mee afvegen.

      /   Reply  / 
    1. Topmodel

      Misschien moet je proberen om met de veronicaGIDS of RADIO Veronica je reet mee af te vegen. Er is meer dan alleen een zender. Snap best dat je RTL geen concurrentie gunt, maar heb liever dat het simpele sbs gaat samenwerken met een 06 provider dan een “graai-je kan wel 75 minuten bellen voor 25,-” Sizz. RTL heeft te lang geen echte ooncurrentie gehad en heeft daardoor “troep” kunnen aanbieden.

        /   Reply  / 
  6. wim bos

    Het lijkt wel of het succes van een commerciele zender alleen afhangt van het feit of men Linda de Mol aan boord heeft.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>