John de Mol: Programmabudgetten bij SBS gaan omhoog

De overname van SBS door Sanoma/Talpa is goed nieuws voor de zendergroep. Net 5, Veronica en SBS 6 kunnen zich gaan opmaken voor hogere programmabudgetten, verklapt De Mol vandaag in De Volkskrant. Dat terwijl de laatste jaren de opdracht van hogerhand was om vooral tegen zo laag mogelijke kosten te produceren. Het had tot gevolg dat programma’s flink werden uitgerekt, zowel in duur per aflevering als qua looptijd voor een serie. En ook voor investeringen in duurdere producties, zoals drama, was geen ruimte.

John de Mol vertelt in de krant: “Met de zenders en profielen van SBS is ook niet zo veel mis. Alleen had SBS de pech dat zijn eigenaar ProSiebenSat1 in handen is van twee opkoopfondsen, KKR en Permira, die er alleen in zitten voor het geld. Sanoma en wij niet. Wij gaan flink investeren in de programmabudgetten van SBS.” De Mol kondigt aan ook online een flinke slag te willen maken.

In de krant herhaalt de mediatycoon nog eens zich niet te gaan bemoeien met de dagelijkse leiding, ook word hij geen commissaris aan wie de SBS-directie verantwoording moet afleggen. “Ik ga zo weer terug naar Laren, doen wat ik altijd doe: goede programma’s bedenken, ontwikkelen en verkopen.”

Van De Mol is bekend dat hij niet onwelwillend staat tegenover het investeren in formats. Voor The Voice of Holland moest hij geruime tijd ‘leuren’, uiteindelijk legde hij grofweg een ton bij per aflevering om het bij RTL 4 op de buis te krijgen. De geschiedenis is bekend, dinsdag beleeft The Voice zijn première in Amerika. Ook bij andere titels heeft De Mol flink geïnvesteerd. Zo’n programma verdient zich op de Nederlandse markt misschien niet terug met reclame- en sponsorinkomsten, de teller voor De Mol gaat lopen bij het internationaal vermarkten van zijn formats.

De Mol in de krant: “Ik heb vanmorgen tegen de medewerkers van Talpa gezegd dat ons doel blijft de allerbeste programma’s te maken, of ze nu voor SBS, RTL of de publieke omroep of wie dan ook zijn.”

De verwachting is dat de tv-kijker vanaf 2012 gaat merken wat het gevolg is van Sanoma/Talpa als nieuwe eigenaar van de SBS-zenders.

Zie ook:
- Filmpje: Filemon met John de Mol over kamperen
- Linda de Mol juicht concurrentiestrijd RTL en SBS toe
- John de Mol en Bert Habets: Talpa-formats blijven bij RTL
- Overname SBS-zenders: Voorlopig geen nieuwe profielen
- John de Mol koopt SBS Nederland. Wat verandert er nu?

4 Reacties // Reageer

4 thoughts on “John de Mol: Programmabudgetten bij SBS gaan omhoog

  1. alex

    Meer Nederlandse series maken!

    Series maken als t Schaep, Bellicher, Penoza of Levenslied moeten toch niet zoveel kosten?

      /   Reply  / 
    1. Ingrid

      Helemaal mee eens, volgens mij is er wel behoefte aan goede Nederlandse series, maar dan met wat meer diepgang dan Levenslied en Bloedverwanten graag! Neem een voorbeeld aan series uit de jaren 90 als, pleidooi, unit 13 en zwarte sneeuw. Dat waren nog eens tijden..
      maar helaas schijnen dit soort series juist wel erg veel te kosten.

        /   Reply  / 
  2. Mark

    De laatste jaren werd alles idd voor een appel en een ei gemaakt. Volgende week weer De 25… op woensdag, en zaterdag prime time knip en plak afleveringen van Wegmisbruikers. Zucht…

      /   Reply  / 
  3. Markus

    Geef Voetbalvrouwen een nieuwe kans met een normale verhaallijn! Het is weer anderhalf jaar geleden dat het op tv was en met een goede plek in de schema’s zou het weer als vanouds kunnen scoren. Vergeet niet dat Gooische Vrouwen seizoen 2 ook maar rond de 600.000 kijkers trok en het jaar daarna op RTL4 1,6 miljoen.
    Doodzonde dat een leuke dramaserie destijds is verpest wegens een gebrek aan een budget. Wellicht kan een coproductie met Vlaanderen een idee zijn door een Vlaamse bitch toe te voegen

      /   Reply  / 
  4. Pingback: Programmabudgetten bij RTL ook omhoog | Zappen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>