Makers Toren C genieten van online succes sketches

Eindelijk, het derde seizoen van Toren C! Zelf ben ik groot fan van de satirische sketchshow van de VPRO en daarom deze weken op vrijdag een interview met makers Maike Meijer en Margôt Ros. Deze week gaat het over de cultstatus die Toren C op internet heeft.

“Ben jij MrTorenC?”, is zo ongeveer het eerste dat Maike Meijer en Margôt Ros vragen bij het interview. Het is iemand die alle sketches losknipt en op YouTube plaatst. Maar om onbekende redenen zijn de vier best bekeken filmpjes verwijderd. “Wij vragen ons af hoe dat kan”, zegt Ros. “Ze hadden samen 1,3 miljoen hits. Sommigen stonden er al vanaf seizoen één op.” Het gaat om de liftmeisjes, plassen in de parkeergarage, de scheet en het laten verdwijnen van de telefoon.

Waar sommige mediamakers er van balen dat hun content op internet wordt verspreid zonder toestemming, voelen Ros en Meijer zich wel vereerd. “Het is ontzettend leuk dat het zo op internet leeft. Dat men er iets mee doet of van vindt. Er is zelfs iemand in Rusland die alles opnieuw heeft ingesproken voor zijn familie. Daar kan je heel blij van worden”, aldus Ros.

Meijer ziet in YouTube en andere social media vooral een nieuwe vorm van publiciteit. “Mensen tippen op internet wat ze leuk vinden, het is allang niet meer alleen televisie. Je moet zoiets stimuleren. Ik merk ook dat ‘een Toren C-situatie’ opeens een term is, echt onwijs geestig. Ik hoop dat die het Groene Boekje nog eens haalt.”

Om de cultstatus nog wat te vergroten, zijn er dit seizoen voor het eerst T-shirts gemaakt met bekende Toren C-kreten als pannenkoek! en Wat Erruggg. Meijer: “Ik vertelde mijn nichtje dat we bezig zijn met t-shirts. Die zei: ‘Dat moet je doen. Bij ons in de klas hebben ze het er ook over. En je moet er ook een maken met ‘Banku!’ en ook voor mannen.’ Het bleek gewoon op het schoolplein te leven. En een oude mediawet is dat als je de pubers meekrijgt, het wel snor zit.”

Overigens blijken de verschillende typetjes telkens andere doelgroepen te bereiken. “Niets zo gevoelig als comedy”, weet Meijer. “Je weet nooit wat de kijker er uitpikt. De portiers zijn heel uitgesproken, er zijn mensen die zo ongeveer de rode loper uitrollen voor de portiers. Voornamelijk mannen overigens, waarschijnlijk door de grofheid van de grappen naar vrouwen toe. De pubermeisjes zijn dan weer heel populair onder jonge mensen.”

Populair filmpje: De Scheet:

Zie ook:
- Makers Toren C houden van pies-, poep- en seksgrappen
- Aanrader: VPRO-satire Toren C op herhaling op NL3
- Toren Seoul: Special in Korea van VPRO-satire Toren C
- VPRO-satire Toren C een groot succes

3 Reacties // Reageer

3 thoughts on “Makers Toren C genieten van online succes sketches

  1. joris

    Toren C is geweldig. Hopelijk krijgen we een keer een televizier verkiezing die gaat tussen Toren C, Keuringsdienst van waarde en de Rijdende rechter. Dat zijn echt zulke goede programma’s!

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>