Big Brother-project SBS mogelijk The Secret Story

Endemol produceert een nieuw reality-programma voor één van de SBS-zenders. De zendergroep heeft het dit weekend zelf omschreven als een ‘Big Brother-achtig project’ en sindsdien is er wat speculatie ontstaan. Zelf vermoedde ik dat het om Zoom zou gaan, één van de nieuwste projecten uit de koker van Endemol. Maar een andere blog meldt nu zeker te weten dat The Secret Story van Endemol France het bewuste project is. Een woordvoerder van SBS wil niet bevestigen dat het om één beider titels gaat.

In The Secret Story zitten 19 deelnemers tien weken met elkaar in een huis vol luxe. Maar elke deelnemer draagt een geheim met zich mee. Het doel is om al die geheimen te ontbloten. Indien iemand dat lukt, wint deze deelnemer de jackpot van de deelnemer van wie het geheim geraden is. In de Franse versie vertegenwoordigt elk geheim 10.000 euro.

De website Ditkaninnederland kwam er achter dat de url secretstory.nl op 2 december door SBS Nederland is geregistreerd.

Een woordvoerder van de zendergroep bevestigt de registratie van de domeinnaam. “Maar het is te vroeg om daar conclusies uit te trekken. We hebben met Endemol over meerdere formats gesproken en ook meerdere urls vastgelegd.” Hij wil niet bevestigen of The Secret Story of Zoom daadwerkelijk het Big Brother-project van de zender is. Wel meldt de zendergroep dat het om ‘de grootste productie sinds jaren’ gaat voor de zender.

Overigens is Zoom een heel ander format. Daarin worden continue enkele mensen gevolgd voor een reality-programma. Aan de hand van social media als Twitter en Facebook wordt gemeten hoe populair iemand is onder de kijkers. Wie onder een kritieke ondergrens qua social media duikt, moet Zoom verlaten.

Bekijk hier de Franse leader van The Secret Story:

Zie ook:
- Big Brother voor SBS ‘grootste productie sinds jaren’
- SBS in 2011 met Big Brother-achtige realityshow

7 Reacties // Reageer

7 thoughts on “Big Brother-project SBS mogelijk The Secret Story

  1. Remko

    Dat Zoom is eigenlijk ook zo nieuw niet. Dat lijkt erg sterk op wat destijds op de eerste BB volgde. Daarin werden gewone burgers gevolgd.

      /   Reply  / 
    1. Michel

      Geld voor je leven

        /   Reply  / 
  2. Daan

    Ik ben vooral benieuwd welke van de 3 zenders dit gaat uitzenden. De vooravond van SBS staat eigenlijk prima en een BB achtig programma past er eigenlijk ook niet tussen. De vooravond van Veronica zou kunnen, maar scoort eigenlijk ook al goed genoeg met goedkope herhalingen van comedies. De vooravond van Net5 kan zeker wel wat versterking gebruiken, maar de kans op een flop is wel groot, aangezien ieder “nieuw” idee op de vooravond van Net5 is geflopt.

      /   Reply  / 
  3. Henk

    Of toch dat Zoom Herman.. Endemol nam jouw bericht over Zoom wel serieus zo te zien…

    Van: Mededeling Endemol Nederland Communicatie
    Verzonden: dinsdag 14 december 2010 13:39
    Aan: Allen Endemol Nederland; Mailgroep Allen Endemol SSC
    Onderwerp: Dringend verzoek m.b.t. programma SBS

    Collega’s,

    Zaterdag stond op de voorpagina het nieuws dat wij samen met SBS een nieuwe grote reality productie in voorbereiding hebben à la Big Brother.

    Sinds die tijd wordt er volop gespeculeerd over welk format het precies is, zie bijvoorbeeld een bericht op de weblog zappen.blog.nl hierover.

    Wij willen iedereen dringend verzoeken alle communicatie te laten verlopen via onze communicatieafdeling zodat zij in overleg met SBS kunnen bepalen hoe te reageren.

    Wij rekenen op jullie begrip en medewerking zodat dit project een groot succes gaat worden.

    Vriendelijke groet,

    Rob van der Vleugel

    http://zappen.blog.nl/sbs-broadcasting/2010/12/13/big-brother-voor-sbs-grootste-productie-sinds-jaren#more-11325

      /   Reply  / 
  4. .

    Gluren naar SBS

    Dat Telegraaf Media Groep (TMG) graag de televisiezenders van SBS zou inlijven, is bepaald geen geheim. De uitgever uit Sloterdijk wil minder afhankelijk worden van de papieren krant en dolgraag de televisiewereld in.

    Tot nu toe ontbraken echter twee belangrijke voorwaarden om dat te kunnen doen. Een is de mediawet, die bepaalt dat een dominante partij als TMG zijn marktaandeel niet mag vergroten. Daardoor hield TMG jarenlang slechts een minderheidsbelang in SBS en tegenwoordig in SBS-eigenaar ProSieben. De mediawet sneuvelt echter op 1 januari 2011.

    Partij met een dikke portemonnee

    Ook de andere horde, de onwil bij ProSieben om SBS Benelux te verkopen, is nu weg. De Duitsers willen het onderdeel best uit het concern kerven voor een partij met een dikke portemonnee.

    Het is de vraag of de portemonnee van TMG dik genoeg is voor een dergelijke aankoop. Hoe SBS Benelux precies draait, maakt ProSieben niet bekend, maar er zijn voldoende aanknopingspunten om tot een waardering te komen.

    Zevenmaal de ebitda-winst

    De Benelux neemt gemiddeld 14% van de concernomzet van Prosieben voor zijn rekening. Gebaseerd op de taxaties voor dit jaar voor heel ProSieben is dat € 425 mln voor SBS. Wat betreft winstgevendheid bleef SBS de grote concurrent RTL Nederland lange tijd nipt voor. Maar de laatste tijd winnen programma’s als The Voice van RTL het van Popstars van SBS. Dat maakt het aannemelijk dat SBS nu een vergelijkbare ebitda-marge behaalt van rond de 20%, ofwel € 85 mln.

    De waardering van televisiebedrijven bedraagt momenteel ongeveer zevenmaal de ebitda-winst. Maar met het herstel op de advertentiemarkt trekken omzet en winst flink aan. Bovendien is SBS gewild; onder meer John de Mol ziet de zender wel zitten. Dat maakt een multiple van negen realistisch, ofwel € 765 mln. Dat is geen hap die TMG zomaar opschrokt. De uitgever is met € 740 mln zelfs iets minder waard.

    Verdubbeling in waarde

    Toch is een overname zeker niet onmogelijk. TMG heeft 12% van ProSieben in handen en dat belang staat voor €142 mln op de balans. Maar op de beurs is ProSieben de afgelopen maanden verdubbeld in waarde. Bij een ruil voor SBS zal TMG de marktwaarde voor zijn belang krijgen, veel meer dus dan €142 mln.

    TMG heeft nog meer troeven in handen. Zo is het een publiek geheim dat de uitgever een calloptie heeft op SBS. Dat betekent dat het bij een transactie een streepje voor heeft op andere geïnteresseerden. Het doorverkopen van SBS België is ook nog een optie om de aankoopprijs te drukken.

    En dan zijn er nog de banden met John de Mol . Zijn voormalige investeringsmaatschappij Cyrte is grootaandeelhouder van TMG en een warm voorstander van een overname van SBS. Een constructie waar de drie samen optrekken, ligt zowel financieel als strategisch voor de hand. Mocht het zover komen, dan is meteen duidelijk wie er bij TMG aan het roer staat. In ieder geval niet aankomend topman Herman van Campenhout. Die komt dan, na de recente overname van Hyves, opnieuw voor een voldongen feit te staan.

    Bron: FD

      /   Reply  / 
  5. Jeroen

    Beide leuke formats. Ben alleen bang dat het programma bij SBS geen succes wordt! Gezien de kijkcijfers van de afgelopen weken/maanden. Beide formats zouden niet misstaan bij Veronica. Bij het zien van de leader van Secretstory denk ik aan een programma voor Beau of Johnny de Mol..

      /   Reply  / 
  6. Pingback: SBS’ geheime Big Brother-project inderdaad Secret Story | Zappen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>