Nederlanders hebben weinig aan gratis online Desperate Housewives of Lost

Desperate HousewivesDe videorecorder is bij velen uit de gratie sinds de opkomst van de dvd-speler, maar nog weinig mensen hebben een dvd- of harddisk-recorder. En dus is er anno 2006 een nieuw probleem (al is alles natuurlijk betrekkelijk) ontstaan: het missen van televisieprogramma’s. RTL heeft zijn derde zender sindskort ingeruimd als herhaalkanaal, maar SBS of Talpa heeft dat nog niet. En zo kan het gebeuren dat veel (buitenlandse) series maar eenmalig worden uitgezonden, en de fervente kijker dus achter het net vist. Fans van Lost en Desperate Housewives in Amerika zijn uit de brand geholpen door Disney. Maar de Nederlandse kijker is dat nog niet.
Want media-imperium Walt Disney, onder andere eigenaar van de Amerikaanse zender ABC, gaat deze programma’s de dag na uitzending in de VS online plaatsen. Gratis en voor niks. Het enige dat de gebruiker hoeft te doen, is een paar advertenties kijken. Volgens Disney valt daar niet om heen te komen, wel kan de kijker naar hartelust voor- en achteruitspoelen in een aflevering. De online commercials moeten het voor Disney rendabel maken om het programma ook via internet aan te bieden.

Het gaat om testperiode van twee maanden, die ingaat in mei. Mocht daarna blijken dat er te weinig animo voor is, de kosten niet gedekt worden of de online uitzending teveel kijkers afsnoept van de televisie-uitzending, dan is het onwaarschijnlijk dat de proef een vervolg krijgt.

De ontwikkeling is interessant; televisiezenders zijn naarstig op zoek naar andere distributiemodellen en denken in veel gevallen aan een pay per view, zoals Talpa doet met Nederlandse producties als Van Speijk. Om nog maar te zwijgen over kabelboeren die met exclusieve, dure digitale kanalen series als Lost en Desperate Housewives willen aanbieden. In hoeverre wordt hun product bedreigd door de stap van Disney?

En het is niet onaannemelijk dat Disney in zijn eigen vingers snijdt. De kijker zal een voorkeur hebben om het programma te zien wanneer het hem of haar uitkomt. En de adverteerder weet dat de commercial online zeker wordt bekeken, terwijl het reclameblokje op tv een goed moment is om te zappen of een plaspauze in te lassen. Commercieel gezien kan het dus allemaal wel gaan schuiven, al weet niemand goed waar naar toe.

Tot slot: heeft de Nederlandse kijker er iets aan? Ik denk het niet. Van wat ik heb begrepen, komt de uitzending slechts gedurende enkele dagen online. Weliswaar loopt Nederland weinig achter op de Amerikanen, er zit toch nog een tijdsverschil in van enkele weken. Wie dus in mei zijn Desperate Housewives mist, zal deze niet de dag na uitzending van Net 5 kunnen bekijken via de website van de Amerikaanse televisiezender ABC. Tenzij je nu al vast wat uitzendingen vooruit downloadt en op die manier in gelijke pas gaat lopen met Amerika.

Zie ook:
- Nieuwe aflevering Desperate Housewives bereikt meteen nieuwe climaxen
- Omzeil Net 5 en kijk nieuwe afleveringen van Desperate Housewives!
- Talpa stopt Van Speijk op internet achter betaalslot

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>