Omstreden tv-project De School van start bij BNN

bnn de schoolHet is één van de meest controversiële programma’s van dit tv-seizoen: een middelbare school volhangen met camera’s om daar een reality-documentairereeks van te maken voor televisie. Met name in aanloop naar het hele traject is er veelvuldig vergaderd met ouders, docenten en leerlingen. Uiteindelijk heeft het CSG Jan Arentsz in Alkmaar ingestemd met het project, daar worden leerlingen uit 4 Havo gevolgd. De eerste aflevering van De School is vanavond te zien bij BNN op Nederland 3.

In de eerste aflevering zien we Mathijs en Isabelle. Mathijs is 15 jaar, intelligent en heeft een groot hart. Maar sinds enige tijd gaat het niet goed op school. Mathijs doet zijn huiswerk niet meer en heeft het in sommige lessen zo bont gemaakt, dat hij er niet meer in mag. Meneer Verkuil, teamleider en spin in het web voor havo 4, probeert erachter te komen wat er met hem aan de hand is.

De 17-jarige Isabelle is een opvallende verschijning en op het eerste gezicht vermoed je meer aandacht voor het uiterlijk dan voor de school. Maar het tegendeel is waar. Deze serieuze en harde werkster komt van het vmbo en knokt keihard om havo 4 te kunnen halen, maar het komt haar niet aanwaaien. Het ziet er ondanks al het harde werken niet goed voor haar uit. De school bewondert haar ambitie en ondersteunt haar waar mogelijk.

De School, 20.25 uur, BNN (NL3)

Zie ook:
- BNN gaat daadwerkelijk school vol camera’s hangen
- Controversieel project BNN: School vol camera’s
- Ziekenhuis-reality RTL blijkt niet levensvatbaar

11 Reacties // Reageer

11 thoughts on “Omstreden tv-project De School van start bij BNN

  1. roy

    Nou ik zag net de trailer, en omg wat een kut jong… ik dacht dat mijn middelbare school kut was maar deze shit is echt dom… die kinderen die ik in die trailer zag waren van die dome ‘ik ben stoer’ mensen >..< flikker aub op met deze onzin en maak goeie televisie zoals vroeger…

      /   Reply  / 
  2. D. Dop

    Wat een treurtoneel. Is dit echt of spelen deze kinderen een rol? Laat de minister van onderwijs hier voor straf naar kijken, ziet die meteen met welke mentaliteit deze kinderen de maatschappij binnen struikelen en dat ligt echt niet aan de docenten.Neem een voorbeeld aan het Belgische schoolsysteem.

      /   Reply  / 
  3. i

    Dit is de realiteit, zo wordt er met leerlingen omgegaan. Er wordt met de vinger naar hen gewezen door leraren die het hebben over motivatie. Het is toch duidelijk dat de jonge inderdaad niet gemotiveerd is omdat hij eerst heel wat te doen heeft op zijn emotionele vlak. Wanneer hij weer in evenwicht is met zijn eigen emotie’s en gehoord wordt waar het echt om gaat: ‘Hoe voel je je nu? Hoe is het voor jou?’ En ja, dan komt school op de tweede plaats. Ik hoop dat hij eerst zichzelf weer kan vinden en dat er mensen zijn die echt naar hem willen en kunnen luisteren, zodat hij kan helen met zijn situatie en daarna de havo weer met goede moed in kan gaan.

      /   Reply  / 
  4. Melissa

    Ten eerste Mathijs was gewoon zichzelf en dit laat inderdaad de realiteit zien. Ten tweede je hebt niet het recht om zo te oordelen alleen door televisiebeelden van een persoon. Ten derde als jullie het geen goed programma vinden kijk het dan niet.

    Van de zus van Mathijs.

      /   Reply  / 
    1. M

      Het is goed dat het programma de realiteit laat zien. Iedereen (ook hier) mag oordelen over de beelden. Wij (jij dus ook) leven in een rechtstaat en daarin mag alles gezegd worden. Als Mathijs niet wil dat er over gepraat word dan had hij er voor kunnen kiezen om niet mee te werken aan het programma. Verder erg snap trouwens dat hij dit wel deed. Wat betreft je derde punt daarin heb je helemaal gelijk. Als je het niets vind dan kun je zappen naar iets anders. Genoeg zenders.

        /   Reply  / 
      1. Melissa

        Jaa je heb het recht om te oordelen maar niet om het openbaar neer te zetten. Ik bedoel diegene kent hem niet persoonlijk dus mag hij niet oordelen. Ik zie dat heel veel mensen zo zijn maar ik ben daar tegen. Dat is mijn mening en daar blijf ik bij. Ik leer eerst een persoon kennen voordat ik me oordeel vel, zouden meer mensen moeten doen. Want ook zijn familie kan er last van hebben als ze dit over hem moeten lezen. Ik lach jullie gewoon uit hoor maar vind et een beetje apart om te oordelen zonder iemand te kennen…

          /   Reply  / 
  5. iefke

    Wat een mooi programma. Dit is zoals middelbare school echt is! Heel kundig gemonteerd ook…

      /   Reply  / 
  6. Stefanosandersfan

    Ik vind het ook hele mooie en interessante programma om naar te kijken :)

      /   Reply  / 
  7. Stefanosandersfan

    Ik vind het hele mooie en interessante programma.
    Ik kijk volgende week ook weer :)

      /   Reply  / 
  8. Mary

    Complimenten over het maken van dit programma. Ik ben absoluut geen BNN kijker maar heb genoten van het met zorg neerzetten van het beeld van een middelbare school met hun leerlingen. Als leerkracht, ouder van 3 inmiddels meerderjarige zonen en team- en, focusbegeleider heb ik genoten van de met aandacht op de leerling gerichte docenten. Compliment ook voor de school, ouders, docenten en leerkrachten dat ze de moed en wil hebben gehad mee te werken aan deze documentaire die waarschijnlijk voor veel ouders ook een goed beeld geeft hoe het op een middelbare school toegaat en met welke zorg, verantwoordelijkheid, professionaliteit de docenten werken. Het is en blijft een roeping en hopelijk draagt het bij tot een positief beeld voor al die ouders die denken dat hun kind het koninkrijk moet gaan bestieren.

      /   Reply  / 
  9. Mary

    Bij bovenstaande moet het woord leerkrachten vervangen worden voor leerlingen.dus compliment ook aan de leerlingen die de moed hebben gehad mee te willen doen.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>