Column Bert Brussen – Vooruitzien: Kijkcijferoorlog

Bert Brussen Bent u ook zo vreselijk benieuwd hoe het met Jack Spijkerman gaat aflopen? Ik wel. Lig er al nachten wakker van moet u weten. Zijn allerlaatste poging naam en eer te redden begon met Wat Vindt Nederland (zaterdag, 21:35 uur) op RTL 4. Blijft dat programma scoren, dan kan Jack nog jaren mee bij zijn nieuwe doelgroep. Scoort Wat Vindt Nederland niet dan zit er voor Jack niets anders op dan te gaan rentenieren van zijn Talpa-buit en zijn leven te slijten als een Peter Jan Rens.

Tot nu toe gaat het keihard bergafwaarts met Wat Vindt Nederland. De eerste uitzending scoorde nog een schokkende en onverwachte 1.000.000 kijkers, maar afgelopen zaterdag was dat al teruggelopen naar 776.000 kijkers. Een dalende lijn dus. Ook al moet daarbij worden gezegd dat de finale van K2 Zoekt K3 (SBS6) een hoop kijkers bij RTL 4 wegsleepte. Wellicht dat het weer iets zal aantrekken.

Maar de jongens van Koefnoen (zaterdag 21:40 uur, Ned 1) staan op exact hetzelfde tijdslot geprogrammeerd als hun oude baas Spijkerman. En grutjes nog an toe, Koefnoen trekt elke week meer kijkers. Dat geeft te denken. Dat moet pijn doen voor Jack Spijkerman.

Het zou zomaar kunnen dat Koefnoen over drie weken het miljoen haalt terwijl Wat Vindt Nederland onder de psychologische 500.000 kijkersgrens zakt. Dat wordt een slagveld. Een epic battle die de geschiedenis zal ingaan als het vuilste arbeidsconflict ooit. Het is niet uitgesloten dat er mensen zullen “verdwijnen”.

Ja, ik ben zo vreselijk benieuwd naar de afloop. Ik geniet met volle teugen.

Deze column verscheen eerder in weekblad Revu.

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>