Op mijn werk beschik ik over de luxe van twee televisies, pal naast elkaar. Toevallig stond er rond 12:30 uur vandaag één televisie op de NOS, de ander op RTL 7. Ik kon dus op twee netten tegelijk de persconferentie over de Utrechtse trapramp volgen. Het was een wereld van verschil (niet alleen door het tijdsverschil van 2 seconden). Burgemeester Brouwer zag er bij de NOS uit als een zombie, terwijl ze bij RTL slechts lichtvermoeid overkwam. Hoe kan dat?
Uiteraard maakte ik meteen een foto, omdat dit een ideaal dingetje was om over te bloggen. Maar op de foto is het verschil nauwelijks zichtbaar. Dus ging ik op zoek naar screendumps. Bij RTL was die snel gevonden, de NOS kostte een stuk meer moeite; beelden van het 13:00 uur-journaal stonden niet zoals gebruikelijk online, maar in de 20:00 uur-uitzending toch nog een fragment met Brouwer gevonden. Hier lijkt de grauwheid al bijgewerkt, al is het verschil tussen de twee zenders nog altijd groot:
Is dit nu alleen een verschil van belichting, of heeft de NOS gewoon cameraklunzen in beeld? Meer mensen trouwens die rond 12.30 uur dit verschil waarnamen?
Goh ,
Ik dacht altijd dat ik de enigste was die , de op zn mist vreemde interresse had om twee tv’s langs elkaar te zetten en de boel te vergelijken . Ik heb wel de trap-affaire totaal gemist , maar ik vind doorgaans NOS wel een klein beetje beter omdat ze vaak meer cam’s naar locatie sturen .
Misschien ligt het aan de instelling van je tv’s?
De ene camera (van RTL) was wel goed ‘gewit’ de andere (NOS) niet. Da’s alles… En ik ben het met iedereen eens dat je beeld er zo goed mogelijk uit moet zien, maar in dit geval was denk ik de boodschap toch veel belangrijker dan een paar graden verschil in bleekheid.
Lijkt erop dat de cameraman is vergeten te ‘witten’. Hierbij wordt de camera voordat er met de opnames wordt gestart ‘vertelt’ wat wit is voor die situatie.
Door vooraf te definiëren wat wit is (wat kan verschillen door het soort licht en de inval van dat licht), komen andere kleuren beter tot hun recht.
rtl doet het altijd al goed en de laatste tijd zie je inderdaad dit soort dingentjes…
Lijkt erop dat de nos beelden goedkoper en sneller maakt..
Cameramannen hebben niet altijd een makkelijke klus. Om nou een hele ophef te maken omdat de ene cameraman alles manual heeft ingestelt, en de ander slim dacht te zijn door de camera het werk te laten doen; is een tikkeltje overdreven.
ik vind het rtl7 beeld juist veel te geel… ik denk dat we moeten uitzoeken welke kleur de muur achter haar echt heeft.
wit maar bij de nos is het bijna donker zwart
Bij rtl is het echt wel beter vanaf dit plaatje en ik doe toevallig al tijdje volg ik een cursus voor cammeraman!
tja het is allebei niet goed maar zie liever zo dat van rtl.
Waarschijnlijk was het gewoon een rotplek..
nos zit wel iets dichterbij zoals het had moeten zijn alleen ietsje lichter..
Goed idee: ik zet rechercheur Veldhuis op de zaak.
Ja ach, een foutje kan gebeuren, toch? Maar toch vind ik dat daar extra op gelet moet worden, op zulke dingen.