Galjaard keek eerste aflevering The Voice of Holland 8 keer

Aanstaande vrijdag is de eerste aflevering van The Voice of Holland bij RTL 4 te zien, gisteren is een groot deel van die uitzending vertoond aan de pers. Zenderbaas Erland Galjaard is in zijn nopjes met de auditieshow, dat dit jaar in het uitzendschema staat naast Holland’s Got Talent en een vierde serie X Factor.

Nu zou het natuurlijk heel raar zijn als Galjaard zijn programma publiekelijk afviel, maar het enthousiasme waarmee hij over The Voice sprak bij de presentatie is oprecht, aanstekelijk en terecht. “Meestal kijk ik een bandje één of twee keer, om te zien of er dingen beter kunnen. Deze keek ik al zeven of acht keer. Niet omdat ik twijfelde, maar omdat ik het echt leuk vond.”

Het idee voor The Voice is al begin 2009 ontstaan. “Het was middenin X Factor. Ik dacht: Jeetjemina, zo’n sterk programma met zoveel talent, alles viel op dat moment op zijn plaats. Ik zei toen tegen John de Mol: ‘Zou je iets kunnen vertellen in hetzelfde genre dat net een stapje beter is?’ Vanuit daar zijn we verder gaan bouwen.”

The Voice of Holland is zo ongeveer de tiende auditieshow sinds Idols uit 2003. Verschillende mensen zeggen talentenjacht-moe te worden, zoals bijvoorbeeld gisteren mediawetenschapper Maarten Reesink tegenover persbureau ANP. Niets van waar, vindt Galjaard. “De auditieshow is levendiger dan ooit. Afgelopen vrijdag keken er 2,6 miljoen mensen naar Holland’s Got Talent en nog eens 500 duizend kijkers naar Popstars. Wereldwijd is er nog veel animo voor de talentenjacht. Veel aanleiding om te denken dat het genre is uitgestorven, is er niet.”

De belangrijkste innovaties bij The Voice of Holland: minder auditanten, de focus op louter kwaliteit, coaches in de vorm van topartiesten uit de muziekwereld, blinde audites – een idee van Roel van Velzen – en de eventuele keuze aan de auditant in coaches.

Verder is het de eerste grote talentenjacht waarbij social media groots en actief wordt betrokken, al lijkt dat weer ingegeven door hoofdsponsor Vodafone. Galjaard: “Hoe vaak er over een programma wordt getwitterd dat is heel belangrijk in de beleving van de adverteerder. Je ziet het nu met Benidorm Bastards en Oh Oh Cherso, daar wordt enorm veel over getwitterd en gemediacourant.”

Anders dan bij voorgaande RTL-talentenjachten is er dit keer geen duopresentatie; Martijn Krabbé mag het klusje alleen klaren. “Martijn heeft buitengewoon veel ervaring. The Voice of Holland is niet zo’n heel eenvoudig programma om te presenteren door al het talent op vele schijven en de wisselwerking daarvan. Het gaat om mensen de juiste dingen te laten zeggen en een sfeer creëren waarbij je iets opwekt bij mensen waardoor ze het prettig vinden om naar te kijken. Martijn is daar een koning in, het zou niet meer dan terecht zijn dat hij wordt beloond met een nominatie voor de Zilveren Televizier-ster”, vindt Galjaard. Waar ik me overigens wel bij aansluit.

Zelf ben ik – zoals John de Mol al had beloofd – uit mijn stoel geblazen door de eerste aflevering van The Voice of Holland. Daarover heb ik gisteren al wat getweet, vrijdag een uitgebreidere aankondiging. Later ook nog interviews met enkele coaches.

Zie ook:
- John de Mol rekent op 1,2 miljoen kijkers voor The Voice
- NLpop: John de Mol: Nick & Simon dè ontdekking bij The Voice
- John de Mol: Kijker wordt uit stoel geblazen door The Voice
- Interviews Angela + Nick & Simon over The Voice of Holland

6 Reacties // Reageer

6 thoughts on “Galjaard keek eerste aflevering The Voice of Holland 8 keer

  1. Maurice

    Nou ik zal niet kijken, alweer een talentjacht Bah! Bedenk eens wat anders!

      /   Reply  / 
  2. Mike

    Heb er veel zin in! Hoewel ik Jeroen van de Boom nu al irritant vindt, enorme aandachtsgeile vent…

      /   Reply  / 
  3. Lia

    Grappig, het is dus een origineel Nederlands concept? Ik dacht dat gekocht was uit de stal van Simon Cowell ofzo.

    Leuk. Ik ga wel kijken, denk ik.

      /   Reply  / 
  4. David

    Ze doen iig goed hun best om aandacht te krijgen; ik denk wel dat veel mensen vrijdag nieuwsgierig zijn en dus rond de 1,5 miljoen kijkers. Vraag is natuurlijk wat er in de tweede week gebeurt oftewel; of het een leuk/goed programma is.

      /   Reply  / 
  5. Michael

    Aan de promo te zien wil TALPA dit echt doorverkopen aan t buitenland en met name aan Amerika. Het ziet er heel Amerikaans uit waar de editing voorop staat. Ik wacht t af !

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>