TV Lab dag 5: Social media met Collapsus en Restart

Als er één terugkerend thema valt te ontwaren in de oogst van TV Lab dit jaar, dan is het wel het gebruik van social media. Facebook, YouTube en Twitter zijn inmiddels gigantisch maar nog niemand lijkt het optimaal te kunnen gebruiken voor een tv-programma. Behalve dan Twitter als babbelbox om je mening te geven bij een tv-programma. Deze week zagen we al meerdere initiatieven met nieuwe media-shows, zoals Truman, Moordweek en Film Je Zomer. Vanavond kunnen Restart (EO) en Collapsus (VPRO) daar aan worden toegevoegd.

 

Restart is een unieke social media soap over een groep jonge mensen (25 – 34 jaar) die ambitieus en succesvol zijn, en hun leven uitgebreid op Facebook tentoonspreiden. Maar… zijn ze wel echt gelukkig? Hoe realistisch is hun online profiel? En hoe reageren ze als het noodlot toeslaat of als blijkt dat de hoge verwachtingen toch niet uitkomen? Hoe maak je dan een Restart? Al heel de week is het publiek lekker gemaakt voor Restart op social media, vanavond dan het uiteindelijke programma.

De Nederlandse productie Collapsus van SubmarineChannel en VPRO is een 15 minuten durende versie van de interactieve ervaring die te zien is op collapsus.com. Deze tv-pilot is een hybride samensmelting van animatie elementen, fictie en documentaire materiaal. Via Vera, een online reporter voor het Citizen Energy Network, en de mensen in haar directe omgeving krijgt de kijker een beeld van een wereld waarin de fossiele brandstoffen zijn uitgeput en een energiecrisis onvermijdelijk is.

Vanavond ook Sketchup, een experiment van comedyschrijver Haye van der Heijden. In dit programma bespreken een moeder en haar dochter op komische wijze de actualiteit. Hun verhalen gaan een eigen leven leiden in afwisselende sketches, waarbij grappige en pijnlijke situaties worden neergezet door verschillende acteurs. Aan Sketchup werken onder andere mee: Marianne Mudder, Achmed Akkabi, Hadewych Minis en Juliette van Ardenne.

De avond wordt afgesloten met Teddy’s Show, uit de oogst van TV Lab over de grens. Tedros “Teddy” Teclebrhan is een jonge Duitse komiek van Eritrese afkomst. Hij werd beroemd met zijn komische korte Integratie-Test op YouTube, het werd meer dan negen miljoen keer bekeken. Nu is Teddy de host van zijn eigen nieuwe personality show, waarin een keur van personages voorbij komen waaronder ultraconservatieve Duitsers, echte popsterren en wannabees. Verder voelt hij Duitse politici aan de tand over het integratiebeleid.

Rambam (hh), 20.25 uur, Vara
Collapsus, 21.00 uur, VPRO
Sketchup, 21.30 uur, Vara
Restart, 22.00 uur, EO
Moordweek, 22.30 uur, Tros
Teddy’s Show, 23.25 uur, VPRO

Zie ook de andere berichten over TV Lab 2011:
- TV Lab dag 4: Asielzoekers, Renkema TV en Dennis Storm
- TV Lab dag 3: Dropping, Gajes en Carte Blanche
- TV Lab dag 2: Interraciale relaties en sollicitatiemafia
- TV Lab dag 1: tumultueus Rambam en begin Moordweek
- Stronttrui valt slecht; ‘Actie beschadiging Harry Mens’
- Vara laat Harry Mens nepproduct aanprijzen in Business Class
- Ook NOS op 3 doet mee met TV Lab
- Nieuwe Donorshow? VPRO met Weg Van Nederland
- Tros lost moord op tijdens TV Lab
- NTR solliciteert met verborgen camera in TV Lab
- Clairy Polak maakt opwachting in TV Lab 2011
- KRO geeft BN’ers vrije hand in Carte Blanche
- Avro maakt satirisch programma Renkema TV voor TV Lab
- Jack Wouterse maakt misdaadprogramma voor Vara
- Zarayda Groenhart gaat solo in Romeo & Julia datingshow
- Nederland 3 maakt programma’s TV Lab 2011 bekend
- Vara met Sketch Up van Haye van der Heyden in TV Lab
-
EO levert social media dramaserie Restart aan TV Lab
- BNN met Film Je Zomer tijdens TV Lab 2011
- Kijkerspitch TV Lab: Variant op Truman Show wint

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “TV Lab dag 5: Social media met Collapsus en Restart

  1. John Doe

    Waarom gaan ze rambam, een van de slechtste programa’s van deze week, herhalen?

      /   Reply  / 
  2. David (2)

    Jammer, ik had gehoopt dat Rambam een tweede aflevering was, met iets spraakmakends ofzo. Zoals hun collega’s van Basta hadden gedaan met de Belgische Buma/Stemra of de belspelletjes of de telefoonmaatschappijen.

    Maar nee, ze herhalen de ongelofelijk onthullende reportage waarin aangetoond wordt dat Harry Mens reclamezendtijd verkoopt….. Beetje jammer.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>