Songfestival in de etalage

SongfestivalDe kogel is door de kerk: de NOS wil het Songfestival niet langer uitzenden. De omroep beschouwt het niet tot zijn kerntaken, en voelt zich gedwongen afstand te doen van de dure productie in deze tijden van omroepbezuinigingen. Dat blijkt uit een memo van NOS-directeur Gerard Dielessen, meldt Songfestival weblog. De NOS vindt wel dat Nederland moet blijven deelnemen aan de liedjeswedstrijd, en gaat dus kijken of het evenement bij een andere zender kan worden ondergebracht.
Het lijkt me dat er genoeg publieke omroepen zijn die staan te popelen om de kijkcijferknaller over te nemen, maar zij zullen hetzelfde financiële probleem ondervinden als de NOS. Dus lijkt het meer voor de hand te liggen dat een commerciële partij het Songfestival overneemt, al zal het voor hen erg lastig worden om reclame-onderbrekingen in te bouwen.

Bovendien komt het Nationale Songfestival dan in het gedrang. Dat betreft een relatief dure en arbeidsintensieve productie die stukken minder kijkers trekt dan het internationale evenement. En de NOS heeft zichzelf juist als doel gesteld om de betrokkenheid en populariteit van het Songfestival te verhogen, zowel het echte evenement in mei als de nationale spin-off, die doorgaans in maart plaatsvindt.

Voorlopig zijn de ogen eerst gericht op het Nationale Songfestival van aanstaande zondag. Maar ik ben wel benieuwd wat er met het liedjesevenement gaat gebeuren.

Zie ook:
- Attentie attentie, het Nationale Songfestival van start
- Nederland gaat Songfestival in 2006 weer niet winnen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>