Grote bedrijven kiezen voor Anouk, Gem, LPG en Voicst in reclame

Vandaag bekend geworden: de nieuwe reclame van Nike bevat de muziek van Anouk, terwijl Nokia heeft gekozen voor het Groningse LPG. Dat terwijl eind vorig jaar grote internationale bedrijven al kozen voor het Nederlandse product. Heineken ging in zee met Voicst, Randstad strikte Gem en Telfort liet Peter Pan Speedrock schitteren in zijn commercial. Dat zijn geen incidenten meer, dat is een trend.
De reclamehit, een fenomeen dat in de jaren 90 de kop op stak door spijkerbroekengigant Levi’s. Zij gebruikte geen muzak, maar hippe popliedjes in hun commercials. In eerste instantie eendagsvliegen als Babylon Zoo of Stiltskin, later volgde een grote naam als Shaggy. Vodafone koos voor The Dandy Warhols en Apple gebruikte de muziek van Muse. Stuk voor stuk groeiden ‘die nummers uit de reclame’ uit tot grote hits.

Maar bedrijven hebben er weinig trek meer in om veel geld neer te tellen voor een muziekje. En dus schakelen ze hippe reclamebureaus in met een goed muzikaal netwerk. Zij benaderen in veel gevallen de kleine Nederlandse bandjes, die vervolgens voor een habbekrats hun muziek in de commercial terughoren. Want de deal is vaak ‘take it or leave it’, zo schrijft 3VOOR12 vandaag.

Toch levert het de Nederlandse bands geen windeieren op. Want vaak is zo’n reclame ook ver buiten Nederland te zien. Een relatief onbekende band als Voicst brengt het debuutalbum 11-11 (november 2004) volgende maand uit in Australië, terwijl het eerder in veel landen in Europa en Amerika verscheen. Gem, te horen in de commercial van Randstad, scoorde in eigen land zijn grootste hit en krijgt ook voet aan de grond in Duitsland.

En nu is het dus de beurt aan het piepkleine LPG en Anouk. Die laatste zou daar wel eens flink van kunnen profiteren. Girl werd een megahit in Nederland en België en lijkt hier moeiteloos de tand des tijds te kunnen doorstaan; die zien we over tien jaar nog in de Top 2000 Allertijden. Maar in het buitenland kennen ze de hit nog niet. En zo kan het toch gebeuren dat artiesten via de deal alsnog een bak met geld binnenhalen. Al kost dat het adverterende bedrijf geen cent.

Zie ook:
- Nlpop.blog.nl: Anouks Girl potentiële wereldhit. Dankzij Nike
- Nlpop.blog.nl: De Belly Rollercoaster van Nokia

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “Grote bedrijven kiezen voor Anouk, Gem, LPG en Voicst in reclame

  1. fred

    ik moet kotsen als ik die anouk hoor zingen, getver, wat een lelijke stem heeft ze…

      /   Reply  / 
  2. Marc

    Anouk is top, het zou mooi zijn als ze alsnog een wereldhit kon scoren met ‘girl’.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>