RTL meldt product placement bij GTST

Wie deze week Goede Tijden Slechte Tijden heeft gezien, is het vast opgevallen: aan het begin van de uitzending verschijnen er twee p’tjes in de rechterbovenhoek en kort de boodschap ‘Dit programma bevat product placement’. Hoewel de Meerdijkers al sinds jaar en dag met Apple computers werken en bij vlagen massa’s producten van Maitre Paul, Dorito’s, Haribo en Yakult nuttigen, is het niet voor iedereen duidelijk wat product placement (pp) nu precies behelst.

Het betekent dat adverteerders hebben betaald om hun product in GTST op natuurlijke wijze te uiten. Voor de consument moet duidelijk zijn dat voor deze productplaatsing is betaald. En dat het iets anders is dan een commercial.

Een woordvoerder legt aan Zappen.blog.nl uit: “Vanuit een nieuwe mediawet en richtlijnen moeten we de consument hier op attenderen. Het gebeurt internationaal al veel. Wij gebruiken Goede Tijden Slechte Tijden nu als testcase.”

Vooralsnog is gekozen voor pp, wat in het buitenland ook veel gebeurt. Mogelijk gaat RTL hier nog van afwijken, maar dat moet in de nabije toekomst duidelijk worden. Gaandeweg zal het gebruik van de p’tjes ook worden uitgerold over andere programma’s waarin product placement plaatsvindt. En dat zijn er heel wat. Op termijn zal de melding verplicht worden en moeten alle commerciële zenders product placement melden.

Zie ook:
- Huwelijksweek in GTST: Geven Charlie en Rik jawoord?
- GTST: Met wie gaat Charlie vreemd?
- Charlotte Besijn en Joke Bruijs terug in GTST voor huwelijk
- Kijkcijfers vrijdag: Flikken neemt hap uit TVOH, record GTST

17 Reacties // Reageer

17 thoughts on “RTL meldt product placement bij GTST

  1. Robin

    Ik probeer programma’s op rtl 4 te verzinnen waar het niet in voorkomt… Ik kom niet verder dan RTL Nieuws en Editie NL…

      /   Reply  / 
    1. Tim

      RTL nieuws geen product placement??? Dan heb jij niet goed gekeken. Zeer regelmatig zitten hier gesponsorde items in. Over Editie NL maar niet te spreken, dat zit er vol mee.
      Binnenkort waarschijnlijk niet meer. Als de PP melding verplicht wordt haalt zo’n melding immers de geloofwaardigheid van een nieuwsprogramma weg dus zal RTL stoppen met productplacement in de nieuwsprogramma’s.

        /   Reply  / 
      1. Peter

        Gesponsorde items in RTL Nieuws? Geef eens voorbeelden?

          /   Reply  / 
  2. GK

    Al dat PP is voor mij zelfs eens reden geweest om dat product niet meer te kopen gezien de iritante manier van PP

      /   Reply  / 
  3. rtd

    en net te vergeten TEMPO tisues.. jeetje wat vlogen er veel boxen door het beeld.

      /   Reply  / 
  4. vinn

    ik moet zeggen dat reclames mij nooit zoveel opvallen, ik zie wel vaak wat voor telefoon iemand heeft of bijv. een zak chips maar nooit echt overduidelijk.
    In GTST word dit nu wel gedaan met die zakdoekjes, en het stoort mij ook heel erg. Het ligt er te dik boven op en om het minste gerinste worden ze gebruikt.
    Het mag van mij snel uit gtst verdwijnen, net als Bing ;)

      /   Reply  / 
  5. Christian

    Zolang het niet stoort, of te opvallend is dan maakt het mij niet uit..

      /   Reply  / 
  6. Situation

    Liever op zo’n manier dan vele onderbrekingen in een programma.

      /   Reply  / 
  7. kokkie

    das niet zo eg wat net5 doet met die programma wat binnen kort komt op net 5 dat is pas storend

      /   Reply  / 
  8. danielle

    ik vind het niet zo storend!!

    onthoud 1 ding gtst wordt wel medemogelijk gemaakt door dit!! dus als je dat dan als een soort opoffering hebt, hoe er is dat?!

    eerst was het haribo, nu weer zakdoeken, volgende maand weer wat anders! ach ze houden de afwisseling er iniedergeval in :P

      /   Reply  / 
  9. Anoniem

    RTL4 schrapt vanaf 21 feb. Law & Order: Los Angeles. Daarvoor in de plaats komt weer Bones terug!
    Als ze slim zijn schrappen ze ook de HH van X-factor, en zetten ze daar dan Law & Order: Los Angeles neer

      /   Reply  / 
  10. Carl

    Ja PP is toch ook bij TVOH geweest? Vitamin water enzo?

      /   Reply  / 
  11. Jordy

    Hoeveel P’tjes moeten er wel niet in beeld komen als ze nu nog een aflevering Baantjer herhalen, met al die Yakultflesjes en cup a soupmokken in beeld :P

      /   Reply  / 
  12. Countr

    LOL, wie kijkt er dan ook dat soort pauperprogramma’s? Als je naar GTST kijkt ben je toch al zo goed als hersendood, dan kan die reclame er ook nog wel bij.

      /   Reply  / 
    1. Karl Otto von schweinstein

      Pauperprogramma’s! LOL.. RTL SBS en de gehele zogenaamde commeriele mikmak tonen aan dat een groot gedeelte van de burgers in dit land dit soort hersenloze programma’s, als GTST,willen zien, inclusief reclame! Ik voor mijn part heb ‘Ziggo’ en de Nederlandse zenders verbannen en kijk soms Duitse teevee zonder die storende crap!

        /   Reply  / 
  13. silke

    Welk afwasmiddel is dat eigenlijk wat gebruikt wordt ?
    B.v. in Toko,staat zo’n leuke text op.

      /   Reply  / 
  14. Ron

    placement, is dat Nederlands?

      /   Reply  / 

Laat een reactie achter bij rtd Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>