Big Brother voor SBS ‘grootste productie sinds jaren’

Eén van de SBS-zenders komt met een nieuwe realityshow à la Big Brother, werd dit weekend bekend. Over de precieze invulling van het nieuwe Endemol-format wordt geheimzinnig gedaan, al laat hoofd communicatie Eric Dekker wel iets los in het AD van vandaag. “Intern noemen we dit de volgende stap in de ontwikkeling van reality. Het wordt de grootste productie die wij de afgelopen jaren in de steigers hebben gezet.”

Mogelijk gaat het om de social media-variant waar Paul Römer enige tijd terug over vertelde in De Wereld Draait Door. Hierin worden constant vijf mensen geportretteerd. Aan de hand van diensten als Facebook, Twitter en Hyves wordt dan gemeten hoe populair iemand is bij de kijker. De kandidaat die onder een kritieke grens van ruchtbaarheid duikt, moet het programma verlaten en wordt vervangen door een ander personage.

Zie ook:
- SBS in 2011 met Big Brother-achtige realityshow
- Paul Römer vertrekt bij Endemol
- Paul Römer (Endemol): Mip TV 2010 geen opwindend jaar
- Toekomstplannen Paul Römer nog ongewis

23 Reacties // Reageer

23 thoughts on “Big Brother voor SBS ‘grootste productie sinds jaren’

  1. .

    Wordt volgens mij net zo’n hit als het bijna vergeten programma SBS6 Sterrenbeurs uit 2003.

      /   Reply  / 
  2. luuk

    is het niet slim om de tros en max (die never nooit willen bezuinigen op amusument) gewoon samen in zee gaan met sbs 6

      /   Reply  / 
  3. Mark

    Zal wel zoiets als De Bus worden. Laat me raden: De Caravan. Of toch Little Sister?

      /   Reply  / 
    1. Anoniem

      De Caravan past wel goed bij een campingzender ja ;)

        /   Reply  / 
    2. Robbieboy

      Wat dacht je van GROTE BROER?

        /   Reply  / 
  4. kokkie

    sorry lijkt mij wederom niets

      /   Reply  / 
  5. BB

    Het geheim van SBS (door J.J.)

    Het is even niet zo gezellig op de Amsterdamse burelen van SBS Broadcasting. Sterker nog, de spanning in de omroeptorens is met een bot mes te snijden. Tina Nijkamp is woest. De koningin van SBS werd in 2008 nog uitgeroepen tot omroepvrouw van het jaar, maar sindsdien zijn de kijkcijfers aan het kelderen. Tot overmaat van ramp loopt het bij concurrent RTL wèl allemaal op rolletjes en dus is er van de gemoedelijke campingsfeer weinig meer over of zoals Rob Geus mompelt: “Hier word ik niet vrolijk van.” Tina is bloedlink en haar schelle stem schalt als vanouds door het gebouw..

    “Hoe kan dit gebeuren verdomme?! Al vijftien jaar maken wij bij SBS de beste debielentelevisie van het land! Rechtstreeks vanuit onze hoofdstad! Daar kunnen die arbeiders zich toch niet zomaar ineens te goed voor zijn gaan voelen? Hoezo RTL? Die klootzakken maken alleen wat ze zelf leuk vinden! Die hebben geen idee wat het gewone volk wil! Een elitaire boevenbende is het! Waar halen ze het gore lef en de arrogantie vandaan? Kwaliteitstelevisie? Daar zit toch helemaal niemand op te wachten?!”

    Het belangrijkste verschil tussen de twee grootste commerciële zenders van Nederland zit hem in de doelgroep. Waar RTL 4 zich voornamelijk richt op jonge gezinnen met bovengemiddeld inkomen, stort SBS 6 zich op een omvangrijker deel van de bevolking: de intellectuele onderlaag met beperkt verstandelijk vermogen. Voor de SBS programmamakers is een goed inlevingsvermogen gedurende het creatieve proces dus van essentieel belang. Ter wille hiervan schijnen ze in het geheim onder het Rietlandpark een laboratorium aangelegd te hebben die voorziet in hun primaire informatiebehoefte.

    De ondergrondse gewelven zouden zijn opgedeeld in drie afzonderlijke delen. De eerste afdeling is naar verluidt ingericht als woonhuis voor het geestelijk begrensde zusje van Tina en haar gezinnetje. In een knusse woonkamer bekijkt de familie vanaf een doorgezakt IKEA bankje alle geproduceerde pilots terwijl Tina vanachter een glazenwand het aantal lachjes, traantjes en zapmomenten turft. Het peilen van het ‘SBS gehalte’ wordt dit binnen de organisatie genoemd.

    Vlak naast de bescheiden woning zit een klein kamertje waarin zeventien monitoren staan opgesteld. Hierop worden non-stop at random afleveringen van de Jerry Springer Show vertraagd, versneld en achterstevoren afgespeeld. Aan de hand van deze Amerikaanse talkshow, die bij de lancering van de zender een grote hit was, maakt een team van streng geselecteerde wetenschappers een uitgebreide content analyse. Een eerste uitgelekte en baanbrekende conclusie bleek: “De wit gemutste heren in de studio lijken weinig op te hebben met de aanwezige zwartgekleurde medemensen.”

    In sector C bevindt zich de meest omvangrijke ruimte. In deze zone is een kunstmatige rots aangelegd waarop een troep primaten is uitgezet. De aapachtigen worden hier bestudeerd terwijl ze onophoudelijk worden blootgesteld aan het hysterische gelach van Patty Brard afgewisseld door alle tien grappen van Gerard Joling in willekeurige volgorde. Het schijnt dat het alphamannetje van de groep inmiddels iedere keer wanneer er “met gierende banden” uit de luidspreker klinkt lukraak de dichtstbijzijnde vrouwtjesaap met een banaan op het voorhoofd slaat.

    Recentelijk verzochten een paar van de onderzoekers Geer om bij wijze van experiment een nieuwe hilarische uitspraak aan zijn repertoire toe te voegen. Daar bleek de glitterster echter de kracht niet voor te hebben. Hij kreeg prompt een burnout en zit sindsdien overspannen thuis.

    De in het centrum verzamelde gegevens worden door de creatieve mensen van de zender gebruikt tijdens intensieve brainstormsessies. In deze redactievergaderingen worden zogeheten ‘mindmaps’ gemaakt waarbij alle kenmerken en eigenschappen van de doelgroep in kaart gebracht worden. Aan de hand van deze methode zagen onder andere de titels Tienermoeders, De Afvallers, Effe geen cent te makke en Peter R. de Vries Misdaadverslaggever het levenslicht. Ook het programma Fans, waarin kijkers voorbeeldzwakbegaafden als Jannes en Frans Bauer onderkwijlen, kwam zo tot stand.

    Een andere methodiek waar bij SBS veel mee gewerkt wordt, is de door hun zelf ontwikkelde progressieve programmaproductie procedure (kortweg PPPP). Tijdens dit zorgvuldig verborgen gehouden ritueel gaan de creatieve geniën naakt in een kring zitten en stoppen ze hun grote teen in hun mond. Vervolgens hummen ze een uur of twee totdat de ‘fase der optimale identificatie’ zijn intrede doet. Wanneer dit stadium bereikt wordt, werpt een buitenstaander een willekeurig voorwerp in de cirkel waarna op magische wijze automatisch een succesconcept ontstaat.

    Zo gooide een eindredacteur ooit een lepel in ‘the circle of creation’, hetgeen ontaarde in drie seizoenen bestek krommen op primetime. Bleken de proleten prachtig te vinden. In een studio lepels buigen onder leiding van de grootste Joodse oplichter aller tijden. Het trok een miljoenenpubliek. Ook het werpen van diverse andere attributen resulteerde in ware kaskrakers. Zo was er het dominoblokje (Domino D-Day), de tarotkaart (Astro TV), de klapschaats (Sterren Dansen op het IJs) en de automatisch roterende wc-borstel (Het Beste Idee van Nederland).

    Na het bedenken van zo’n gouden format hoeft er alleen nog maar een onnozel gezicht bij gezocht te worden. Toen ze bij SBS lucht kregen van een presentatrice die bij de publieke omroep moeite had groene en rode ballen uit elkaar te houden, schotelden ze Nance Coolen direct een meerjarig contract voor. Ook het succes van Beau van Erven-Dorens met een spelshow waarbij enkel en alleen glimmende dozen hoefden te worden opengemaakt, werd beloond met een langdurige verbintenis.

    Verder doen dialecten het altijd goed bij de achterlijke achterban. Tuinman Rob Verlinden lult lekker Amsterdams over plantjes en voor het oplezen van het weer wisten ze een voorspeller uit Friesland te strikken. Vanzelfsprekend geen vakbekwame meteoroloog, maar gewoon een simpele boer die de internetvooruitzichten kon voorlezen vanuit Schubbekutteveen of een soortgelijk gehucht.

    In de pre Piet Paulusma periode (kortweg PPPP) waren de weersverwachtingen voor de gemiddelde kijker nog wel eens te moeilijk. Dan zat er bijvoorbeeld per ongeluk een verdwaalde intellectueel tussen de ondervraagde dorpsidioten, die dan met een scherpzinnige opmerking of goocheme grap op de proppen kwam. Met de komst van de koning der gesloten vraag werd dat probleem voorgoed verleden tijd. Met een onophoudelijke serie diepte-interviews als gevolg:

    “Vertel eens even, zit jij ook in het damesteam van sjoelbakvereniging ‘Het vierde gat’?””

    -”Ja.”

    “En jij?”

    - “Ja.”

    “En jij?”

    - “Ik ook ja.”

    “Jij ook zeker?”

    - “Klopt.”

    “Dan verder met het barbecueweer voor morgen. Dat geef ik een drie in verband met de sneeuw.”

    Naast de karakteristieke vraagstelling waar Piet zo bekend om staat, sluit hij zijn weerbericht ook altijd af met de Friese uitdrukking ‘Oant Moarn’ hetgeen vrij vertaald oetlul betekent. Daarin ligt de kracht van herhaling opgesloten en dat schijnt zeer effectief te zijn bij zowel kinderen als ongeschoolden. Dat blijkt wel, want inmiddels brult heel Nederland de kreet thuis op de bank mee.

    Naast Piets weerbericht bleek ook Popstars de laatste jaren een garantie voor succes. Dit seizoen moest het absolute hoogtepunt der talentjachten worden. Tina had voor de negentiende editie namelijk een man met grote oren, een vrouw met dikke tieten en een homo met een grappig hoog stemmetje weten te ritselen die samen met jurykarikatuur Henkjan Smits de kandidaten zouden beoordelen. Daarnaast waren alle auditanten met ook maar een klein beetje talent succesvol buiten de deur gehouden, waardoor de identificatie met het publiek een absoluut maximum zou bereiken.

    Het zou gegarandeerd een hit zijn geworden als RTL er niet recht tegenover een nieuw talentformat had geprogrammeerd. In de show waarin de kandidaten enkel gehuld in een Haribo-zakje optreden op een door Vodafone gesponsorde iPad, wordt namelijk niet geselecteerd op uiterlijk. Hierdoor kunnen ook de lelijke en onverzorgde kijkers zich perfect vereenzelvigen met de deelnemers. Het SBS publiek vindt het prachtig en de show scoort als een tiet. Tot de grote frustratie van Tina..

    “Die verrekte Galjaard en zijn team apen ons verdomme weer na! Eerst met die schaatsshow en nu met die klote talentenjacht van ze! Ze hebben zelfs een programma onder de titel ‘Stom, Stommer, Stomst’’!Dat moet ons patent toch ergens schenden? Hadden die rotzakken ook nog Hansie homevideo geregeld voor hun voetbalshow! Die heb ik dus direct even teruggehaald. Die hufters gaan mooi niet meer met onze domheid te koop lopen. Ik zal ze krijgen! Ik slinger de kist van Nel Veerkamp vanavond nog een keer in de show, regel wat getraumatiseerde kinderen die denken dat ze paranormaal zijn en als klapper op de vuurpijl stuur ik een lilliputter naar de rimboe. Ik zal ze terugwinnen die achtergebleven werklui. Ik krijg ze terug die plebs! Al is het het laatste wat ik doe!”

      /   Reply  / 
    1. Robbieboy

      Ooit wel eens van de spatiebalk gehoord?

        /   Reply  / 
      1. David

        Hij gebruikt veel enters, zoals ik ook na deze zin.

        Maar zoals je ziet, komt er geen blanco tussenregel.

        Dat is het nadeel van Blog.nl

          /   Reply  / 
    2. StefanXVI

      Hulde!

        /   Reply  / 
    3. Den

      vermakelijk :

        /   Reply  / 
  6. Breaking News!!!

    John de Mol heeft serieuze interesse in de Nederlandse SBS Groep. Zijn woordvoerder Thomas Notermans heeft aangegeven dat de huidige ontwikkelingen rondom de aangekondigde verkoop van SBS onderdelen, door John de Mol op de voet worden gevolgd. Talpa wacht nu op de aanvullende informatie rondom de verkoopvoorwaarden van ProSiebenSat1. Zodra deze bekend zijn, zal een volgende stap worden gezet.

    Bron: Algemeen Dagblad

      /   Reply  / 
    1. c

      ik zie niks op ad.nl hoor!

        /   Reply  / 
  7. Mike

    Ik heb het vanochtend al gelezen. Het staat in de gewone papieren AD van vandaag. Op de website van emerce staat ook een artikel over de slechte cijfers van de internet activiteiten van SBS Nederland.

      /   Reply  / 
    1. c

      Dank voor de link.

        /   Reply  / 
  8. gorr

    Ik denk dat als hyet daadwerkelijk is wat Paul Romer toendertijd vertelde, dat het programma beter tot zn recht zal komen op RTL. Maar een leuk format is het wel, dus ik ben wel benieuwd!!

      /   Reply  / 
  9. Martijn

    In deze tijd van social media lijkt me dit helemaal geen slecht idee. Toch vraag ik me wel af of de sbs groep zo’n grote productie tot een mooi geheel kan gaan maken. Het budget bij sbs is normaal niet zo groot voor haar programma’s.

      /   Reply  / 
    1. Robbieboy

      Ach, gewoon Gerard Joling op laten draven voor de presentatie, en de zang. Goedkoper kan het haast niet, tis om te gieeeeren

        /   Reply  / 
  10. .Babs

    28 november 2010:

    John de Mol haalt uit richting SBS

    Met felle bewoording heeft mediatycoon John de Mol in de televisiegids Televizier richting SBS uitgehaald. De bedenker van The Voice of Holland, de televisiehit van dit moment, heeft geen goed woord over voor de manier waarop SBS 6 de talentenjacht Popstars de Nederlandse beeldbuis brengt.
    SBS is volgens De Mol te saai. Verder geeft hij een sneer naar de leiding van SBS Nederland. Deze heeft onder druk van de leiding hogerop elk dubbeltje winst eruit weten te halen. “Daardoor ga je met programma’s rekken tot ze verwateren. Het kost tijd om de kijker weer terug te winnen” aldus De Mol in Televizier. Overigens laat John de Mol in hetzelfde interview weten nog steeds geïnteresseerd te zijn in SBS. Als de kans komt dat SBS te koop is dan bekijkt De Mol dan ook serieus deze optie.
    The Voice of Holland weet overigens ook minder kijkers aan zich te binden. De televisieshow is volgens critici nu, na de voorronden en de battles, ook afgezakt tot een normale talentenjacht waar de kijker een (te) grote stem in het geheel heeft. Waar het programma eerst rond de 3 miljoen kijkers trok is dit nu “slechts” 2,5 miljoen kijkers. De productiekosten van The Voice of Holland zijn hoog. Om de 17 afleveringen op het scherm te kunnen brengen is 6,2 miljoen euro aan rekeningen betaald.

    AD: 13 december 2010:

    De Mol is serieus geïnteresseerd in SBS

    Albert Kok

    John de Mol zou best SBS willen overnemen. Daar heeft hij nooit geheimzinnig over gedaan. ‘’Maar je kunt pas een huis kopen als er een bord met ‘te koop’ in de tuin staat.’’ Welnu: dat bord is eind vorige week geplaatst door Thomas Ebeling, topman van het Duitse ProSiebenSat. 1, dat in Europa tientallen zenders exploiteert, waaronder in Nederland de SBS Groep (SBS 6, Veronica, Net 5).

    In de krant Frankfurter Allgemeine liet Ebeling optekenen dat een deel van SBS kan worden verkocht. ,,Een verkoop van onderdelen is te overwegen als wij een aantrekkelijk aanbod of een strategische premie krijgen.’’ Ontdaan van alle jargon zegt Ebeling dat belangstellenden van harte zijn uitgenodigd een bod te doen.

    Thomas Notermans, woordvoerder van John de Mol, is nog voorzichtig. Roepen dat je iets heel graag wilt hebben is prijstechnisch niet handig. ,,Op vragen of hij van plan is weer een eigen zender te beginnen, zegt John altijd: ‘Ik heb geen plannen’. Maar zodra de dataroom (een gedegen rapport over wat er precies te koop is, red.) is ingericht, mag je erop rekenen dat John en Talpa serieus belangstelling hebben’’.

    Dat wordt nog spannend! Gaat een buitenlands bedrijf SBS opkopen of blijft het in Hollandse handen. Laat de poen dan maar in het land blijven bij Talpa. Worden de zenders ook misschien leuker!

      /   Reply  / 
  11. Breaking News!!!

    Voice of Holland wordt het grote voorjaarsprogramma van NBC in Amerika. Met The Voice of America gaat NBC de stijd dit voorjaar aan met onder andere Idols.

      /   Reply  / 
  12. me

    OFF TOPIC: SUCCES TALPA IN AMERIKA NBC GAAT THE VOICE OF AMERICA uitzenden

      /   Reply  / 
  13. Henk

    Off Topic

    Van: Mededeling Endemol Nederland Communicatie
    Verzonden: dinsdag 14 december 2010 13:39
    Aan: Allen Endemol Nederland; Mailgroep Allen Endemol SSC
    Onderwerp: Dringend verzoek m.b.t. programma SBS

    Collega’s,

    Zaterdag stond op de voorpagina het nieuws dat wij samen met SBS een nieuwe grote reality productie in voorbereiding hebben à la Big Brother.

    Sinds die tijd wordt er volop gespeculeerd over welk format het precies is, zie bijvoorbeeld een bericht op de weblog zappen.blog.nl hierover.

    Wij willen iedereen dringend verzoeken alle communicatie te laten verlopen via onze communicatieafdeling zodat zij in overleg met SBS kunnen bepalen hoe te reageren.

    Wij rekenen op jullie begrip en medewerking zodat dit project een groot succes gaat worden.

    Vriendelijke groet,

    Rob van der Vleugel

    http://zappen.blog.nl/sbs(…)nds-jaren#more-11325

    Big Brother voor SBS ‘grootste productie sinds jaren’
    Eén van de SBS-zenders komt met een nieuwe realityshow à la Big Brother, werd dit weekend bekend. Over de precieze invulling van het nieuwe Endemol-format wordt geheimzinnig gedaan, al laat hoofd communicatie Eric Dekker wel iets los in het AD van vandaag. “Intern noemen we dit de volgende stap in de ontwikkeling van reality. Het wordt de grootste productie die wij de afgelopen jaren in de steigers hebben gezet.”

    Mogelijk gaat het om de social media-variant waar Paul Römer enige tijd terug over vertelde in De Wereld Draait Door. Hierin worden constant vijf mensen geportretteerd. Aan de hand van diensten als Facebook, Twitter en Hyves wordt dan gemeten hoe populair iemand is bij de kijker. De kandidaat die onder een kritieke grens van ruchtbaarheid duikt, moet het programma verlaten en wordt vervangen door een ander personage.
    .

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>