De nieuwe kijkers van SBS 6, Net 5 en Veronica

Dat het met SBS 6, Net 5 en Veronica niet goed gaat, is geen geheim. Maar achter de schermen wordt van alles gedaan om dat tij te keren. Dat begint misschien wel met het aanscherpen van de zenderprofielen. Voor wie maak je televisie? Wie is de ijkpersoon, zoals het officieel heet? Elk medium heeft zo’n ijkpersoon, een fictief iemand voor wie je produceert. Immers, een verhaal over make-up breng je anders op Veronica dan op Net 5. Leo van der Goot, directeur televisie bij de SBS-zenders, kan gezien worden als de architect van deze nieuwe zenderprofielen. Hij stelde de nieuwe kijkers voor op de 2012-presentatie van het tv-bedrijf.

SBS 6 is nog altijd de familiezender. “En dat gezin laat zich niet langer uitdrukken als papa, mama en 1,5 kind. SBS 6 omarmt families die leven voor en door het gezin. Waar lusten en lasten achter de voordeur gesloten liggen. Een grote auto of een nieuw huis? Uiterlijk vertoon legt het bij deze gezinnen ver af tegen innerlijke trots. Het zijn de Nederlanders die dit land zo sterk maken, mannen en vrouwen die de economie elke dag draaiende houden. Die misschien niet altijd begrijpen welke besluiten van hogerhand worden genomen om de economie te redden. Maar het gaat deze mensen erom dat hun kinderen en hun naasten een welvarende toekomst kunnen hebben.”

Veronica is niet langer alleen maar een mannenzender, al ligt daar wel de focus. “Eigentijdse mannen, wat rebels maar altijd binnen de lijntjes. Enthousiaste actievelingen met een volle agenda. Ze dromen misschien van een groot project. Life is what you make of it is een motto en daar houden deze kijkers zich ook aan. Ze zijn always on en voor veel in. Ze doen dan ook veel dingen samen. En houden elkaar op de hoogte via social media. Ze kunnen na een lange werkdag genieten van een avond op de bank, mar ruimen ook de vaatwasser uit. Het zijn hardwerkende huisvaders en ook vrijgezelle mannen.”

De ijkpersoon van Net 5 was de mooie, mysterieuze vrouw. “Zo mooi, dat niet iedereen haar aan durfde te spreken. En wel denken: ‘Lekker ding’. Maar de kijker van Net 5 is nu jong van hart en energie, zorgend voor vrienden, familie en gezin. Ze hebben een doel in het leven en zijn moeiteloos sexy. En ze leven ook buiten de Randstad. Ze is een leuke meid, niet te moeilijk en misschien ook niet te mooi. Maar als mannen heel eerlijk zijn: een vrouw waarvan ze dromen. Net 5 gaat niet langer de mannen nadrukkelijk weren. Net 5 is modebewust maar niet ijdel.”

Het lijkt dus om subtiele accentverschuivingen te gaan. Waarom het dan nu toch beter zal gaan? Van der Goot: “Toen ik begon, trof ik een organisatie aan met veel liefde voor het bedrijf. Maar ook een organisatie die baalde van waar ze in terechtgekomen was. SBS leed aan acute anorexia, veroorzaakt door een combinatie van budgetbeperkingen, angst voor vernieuwing, onrealistische ambitie en veel rekken en erbij blijven. Er was bovendien een wat eendimensionaal inzicht in de kijker. SBS is uit de bocht gevlogen, maar daar werd ik optimistisch van. Want met wat aandacht en liefde is dat makkelijk te repareren.”

Hij vervolgt: “SBS 6 is nog altijd die gezellige, betrouwbare buurman. Hij heeft alleen wat foute dingetjes opgepakt de laatste tijd. En hij heeft dingen geroepen waarvan hij zich nu realiseert dat het onbesuisd was. ‘Je weet niet wat je ziet!’. ‘Een wereldsensatie!’. En: ‘Heel Nederland kijkt!’, waarbij die andere 16 miljoen Nederlanders zich afvragen: Wat zijn wij dan aan het doen? Elke emotie werd metersdiep uitgegraven en de minst opvallende gebeurtenissen werden herhaald. In slowmotion. Alles wat een beetje leuk was, werd uitgerekt. Iets wat we overigens steeds meer op andere plekken terugzien.”

Dat de kijker in veel gevallen is weggelopen, betekent volgens de tv-directeur niet dat ze een hekel hebben gekregen aan SBS 6. “Het kijkersverlies komt door gedrag, niet door wie we zijn. We moeten nu teruggaan naar de wortels en het vertrouwen terugwinnen. Alles wijst er op dat de kijkers ons weer zullen omarmen. We moeten ons niet overhaasten om het doel te bereiken. Hoe graag we de problemen ook morgen opgelost zouden zien, we weten dat we tijd nodig hebben.”

Zie ook:
- SBS 6 trekt boetekleed aan en pleegt onderhoud
- SBS 6 laat BN’ers schatzoeken in De Schat van Oranje
- RTL-show Sing It krijgt vervolg bij SBS 6
- Gezichten Veronica chauffeurs van nachtleven in De Bob
- Renate Verbaan presenteert Beat the Topdesigner
- Net 5 gaat daten in de jungle: Love in the Wild

6 Reacties // Reageer

6 thoughts on “De nieuwe kijkers van SBS 6, Net 5 en Veronica

  1. $ Dollar Bill $

    Ik krijg steeds meer een Tien gevoel bij deze zenders. En dat is niet een goed iets.

      /   Reply  / 
    1. Michel

      Dus omdat jijdat gevoel hebt moeten ze het maar niet doen? Ik zal Georgette meteen even bellen.

        /   Reply  / 
  2. Michel

    Ik vind de profielen erg ver gezocht. Ik ben nog steeds van mening dat ze de naam SBS moeten laten vallen. Hier Veronica 6 van maken. Veronica was altijd voor alles en iedereen die zich jong snel en wild voelde en gewoon iedereen die wilde kijken. Met programma’s voor het hele gezin en soms een brutaal randje. Wie heeft ooit bedacht dat het een mannenmerk is? Slaat nergens op. Andere 2 zenders NET5 (blijft het zelfde) en MEN8

      /   Reply  / 
  3. Stefan

    Het omschrijven van een ijkpersoon is misschien nog wel het makkelijkste. Daarentegen zal het lastiger voor ze worden deze personen ook daadwerkelijk te bereiken, helemaal voor sbs6. Van veronica kan ik de omschrijving nog wel begrijpen al vraag ik me af of dit wel bij het merk Veronica past, naar mijn inziens niet. Net als de programma’s die aangekondigd zijn voor Veronica, ik zie hierin niet echt een match met de ”ijkpersoon”.

    De omschrijving van SBS6 vindt ik misschien nog wel het meest vaag. Waarom zo’n lange omschrijving voor iets wat in mijn ogen niet onderschijdend is. Hier bedoelen ze toch gewoon de lage en midden klasse mee? Maar dan iets minder volks dan voorheen? Dan wordt je een soort RTL4. Het onderschijdende had het brutalere en het iets minder zoetsappige moeten zijn. Geen schattige honden, huizen en reality programmatjes.

    Van Net5 heb ik geen idee wat ik er van moet verwachten. Het onderscheidend vermogen dat ze enkele jaren geleden hadden wordt nu nog meer weggehaald waardoor er weer een mainstream zender ontstaat. Misschien werkt deze verandering in hun voordeel, misschien niet.

      /   Reply  / 
  4. Simon

    Die eerste zin: ‘Dat het met SBS 6, Net 5 en Veronica niet goed gaat, is geen geheim.’ ben ik het al niet helemaal eens. Met Veronica gaat het helemaal niet zo slecht.

    Analyseer de kijkcijfers van die zender eens en kom tot de conclusie dat het gewoon vier van de zeven dagen erg goed scoort. Op zondagavond scoort het primetime constant boven de 400.000 kijkers, hetzelfde geldt voor de film op maandag. Op dinsdag scoort de comedy-avond erg goed met vorige week dinsdag zelfs 600.000 kijkers voor Two and a half men. De beste avond van Veronica is de woensdagavond crime-avond, met soms scores van boven de 800.000 kijkers. Daarnaast doet de vooravond het met Two and a half men en Big bang theory lang niet slecht.

    Conclusie: Iedere site neemt maar klakkeloos over dat dat met alledrie de SBS-zenders slecht gaat, maar als je er met gezond verstand naar kijkt klopt dit gewoon niet!

      /   Reply  / 
    1. $ Dollar Bill $

      Ze scoren alleen met voetbal en aangekochte producten zeker vergeten hoe al hun eigen producten geflopt zijn?

        /   Reply  / 
  5. Pingback: SBS-topvrouw niet blij met De Schat van de Oranje | Zappen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>