‘John en Reinout azen verenigd op de voetbalrechten’

Nog even en dan begint de biedingsstrijd om de voetbalrechten op televisie weer. Eigenlijk niemand weet hoe die strijd dit keer gaat verlopen; nieuwkomer Talpa is verdwenen en de achterblijvers (NOS, RTL en SBS) zeiden allemaal in verschillende bewoordingen dat ze niet nog eens 35 miljoen euro per jaar willen neertellen. Maar er zijn meer kapers op de kust. KPN wil vast ook wel de rechten binnenhalen om te vermarkten via digitale televisie. En er is een nieuwe speler: Eredivisie BV, een nieuw bedrijf waar onder andere John de Mol en Reinout Oerlemans (Eyeworks) inzitten.

Althans, Voetbal International bericht over deze 'geheime' plannen. Naast De Mol en Eyeworks is ook Dirk Scheringa (DSB Bank) en een aantal voetbalclubs betrokken bij de Eredivisie BV. De BV zou zelf de live-rechten moeten verkopen en exploiteren.

Wat betekent dat voor de voetbalkijker? Live voetbal kan worden bekeken via betaal-tv. Het is niet zomaar natuurlijk dat de drie grote clubs al een eigen digitaal kanaal hebben in sommige pakketten. De drie grote tv-zenders kunnen nog wel bieden op de uitzendrechten van de samenvattingen, maar niet meer op de live-rechten. Terwijl dit doorgaans de wedstrijden zijn waar veel reclame-inkomsten mee gegenereerd kunnen worden.

Natuurlijk zitten er nog wel wat haken en ogen aan het plan. De kleinere voetbalclubs vrezen dat ze minder inkomsten zullen krijgen in dit model. Bovendien kan ik me voorstellen dat RTL niet staat te juichen dat mede-aandeelhouder John de Mol op zo'n manier de live-rechten wegkaapt. En wat te denken van de voetballiefhebber die nu al zit te morren?

Wordt dus weer vervolgd.

Zie ook:
- RTL verrast door lage score voetbal
- Van Westerloo heeft liever Champions League dan Eredivisie

4 Reacties // Reageer

4 thoughts on “‘John en Reinout azen verenigd op de voetbalrechten’

  1. Jan

    Wanneer krijgen ze nou eens in de gaten dat Nederland te klein is voor nog een zender. Zelf met sport erbij krijg je mensen niet meer aan het kijken. Talpa/Tien is bekend als een zeperd. Wie herinnert zich Sport 7? Dat haalde zelfs de eerste verjaardag niet eens. Deze betaalzender met voetbal achter de decoder(ze proberen het dus nog een keer) is al dood voordat het geboren is, denk ik. Kost een hoop geld maar dan heb je ook niks.

      /   Reply  / 
  2. Valpa

    Wat een raar bericht, er is toch niks speciaals aan de livewedstrijden uit de Eredivisie achter de decoder uitzenden. Ik kan me niet herinneren dat ze ooit gratis werden uitgezonden (oke, de vrijdagavond-flutwedstrijd op RTL7 niet meegerekend). Eerder Canal+, toen Tele2, en wellicht binnenkort bij Eredivisie BV. En de meeste gelden worden gewoon verdient met de samenvattingen hoor Herman!

      /   Reply  / 
  3. Anoniem

    Laat die gasten lekker het is ons geld niet :D

      /   Reply  / 
  4. Henk

    @anoniem
    Hoe denk je dat ze aan hun geld komen? Het meeste via reclame-inkomsten. Waarom betalen bedrijven voor reclames? Omdat veel mensen producten kopen nav reclames. En die producten moeten duurder worden om de reclames te betalen. Jaja.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>