TMG en John de Mol geïnteresseerd in SBS Nederland

Sinds dit weekend doen de wildste geruchten over een overname van SBS Nederland de ronde. De huidige eigenaar Prosiebensat.1 heeft door laten schemeren dat uit strategisch oogpunt mogelijk enkele zenders worden afgestoten. Daar zou dus de SBS Nederland-tak onder kunnen vallen, met daarin SBS 6, Veronica, Net 5, SBS Productions en Veronica Uitgeverij. Het officiële ‘te koop-bord’ staat dus nog niet in de tuin, maar De Telegraaf meldt vandaag dat zowel TMG als John de Mol geïnteresseerd is.

Een woordvoerder van TMG in de krant: “Wij hebben nooit onder stoelen of banken gestoken dat we belangstelling zouden kunnen hebben in de Nederlandse televisieactiviteiten van SBS. Dat is echter wel afhankelijk van de voorwaarden. Ze geven het niet weg.”

En bij Talpa is de reactie: “De Mol graag een kijkje zou willen nemen in de dataroom.” Een analist gokt in de krant dat de overnameprijs komt te liggen ergens tussen de 600 en 750 miljoen euro.

Mocht John de Mol toehappen, dan ontstaat er een heel dominantie positie voor de mediatycoon in het Nederlands televisielandschap. Niet alleen heeft hij met Talpa enkele dominerende formats in handen, hij bezit ook nog eens een kwart van de aandelen van RTL Nederland èn dan dus ook de tak van SBS Nederland. Op die manier kan hij moeiteloos al zijn formats op de thuismarkt uitproberen en bij succes internationaal vermarkten. Dat was toentertijd ook de bedoeling van de zender Talpa/Tien, maar het opbouwen van een publiek kostte daar veel tijd.

8 Reacties // Reageer

8 thoughts on “TMG en John de Mol geïnteresseerd in SBS Nederland

  1. Brian

    Herman, hoe zou dat dan in zijn werk gaan, denk je? Zou John dan alle Talpa-formats mogen meenemen van RTL naar SBS of zou hij alles moeten achterlaten en op SBS nieuwe formats moeten maken (waarschijnlijk gaan SBS en RTL dan erg veel op elkaar lijken), of kan hij beide zendergroepen ‘aanhouden’, waardoor ook wel een vreemde situatie ontstaat…
    Wat er ook zal gebeuren, ik denk dat RTL hoopt dat John niet in zee gaat met SBS, het zal altijd negatief uitlopen voor RTL.

      /   Reply  / 
    1. Herman Roggeveen Auteur

      In veel van die formats heeft RTL geïnvesteerd, zowel financieel als met eigen mensen. Ik denk ook dat veel Talpa-formats zo’n succes zijn door de juiste presentatorkeuze. Het lijkt mij dat die titels dan gewoon voor RTL behouden blijven.

        /   Reply  / 
  2. Steffan

    Ik hoop niet dat John SBS overneemt, hij moet zich bezig houden met produceren en RTL zorgt voor een goede basis om dat te doen.

    Als hij SBS overneemt heeft hij twee concurrenten in handen.

    Voordeel: Hij kan zijn formats zo programmeren dat ze niet tegen over elkaar staan.

      /   Reply  / 
    1. Tim20 MJ

      Het programmeren wordt toch gedaan door de programmadirecteuren? En niet door John de Mol?

        /   Reply  / 
  3. Chuck Bass

    Heeft hij niks van dat Talpa avontuur geleerd?

    SBS zal altijd de underdog blijven ook al neemt Talpa het over. RTL is een veels te sterk ingeburgert merk. SBS heeft een campingzender reputatie en iedereen weet hoe Nederland tekeer ging over het imago van Talpa dat zal nu echt niet anders zijn.

      /   Reply  / 
  4. Bily

    Misschien word sbs dan weer een beetje populairder (lees beter)

      /   Reply  / 
  5. !#Michael#!

    Wie zegt dat Talpa of TMG de huidige merknamen blijven handhaven? SBS6 kun je zo afgezien van het HvN/Shownieuws blok om 22.30u herprogrammeren want verder is er niets wat er nu geweeeldig scoort ;)

    Net5 en (in mindere mate) Veronica hebben op het gebied van eigen producties zowiezo al weinig echte vaste peilers staan.

    Daarnaast is een frisse wind zowiezo niet gek. Yorin nam destijds ook perfect het kavel van Veronica over. En een failliete tent die over genomen word heeft zowiezo weinig alure… gewoon helemaal op nieuw beginnen, alleen de kavels zijn prettig (van wege hun vast geroeste plek op de afstandbedining)

      /   Reply  / 
  6. mark

    Lijkt me een sllimme zet van De Mol. Er zijn genoeg geode programma’s die hij mee kan nemen…. SBS (weliswaar minder marktaandeel momenteel) heeft toch een naam die makkelij uitgebouwd kan worden..

    Denk dat ze bij RTL angstig volgen wat er gaat gebeuren. Die weten heus dat er zonder de mol veel minder marktaandeel overblijft. Linda de Mol zou namelijk direct na haar contract bij RTL naar de zender van haar broer gaan….. en Jack ook.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>